Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är det bäst med lamm?  (läst 1071 gånger)

Norna

• Blekinge
När är det bäst med lamm?
« skrivet: 23 jul-08 kl 15:35 »
Har en fråga som jag hoppas att jag kan få hjälp med...  :-[

Ska köpa några värmlandsfår och jag undrar när jag kan släppa in en bagge till dom m.a.o hur gamla ska dom vara för att få lamm? Dom kan väl inte vara hur unga eller gamla som helst?  ??? När är dom bäst mammor?  :-[
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: När är det bäst med lamm?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-08 kl 16:02 »
Det vanligaste är att man släpper på bagge i november och har lamning i april.
Du kan betäcka ungtackor om dom är över 6månader.

Min äldsta tacka som lammade i år är en 9-årig gutetacka och hon hade inga problem så hon ska betäckas i år oxå.

Alla mina ungtackor har varit jättebra mammor, har inte sett någon större skillnad på dem och dom äldre.

Det är ganska vanligt att du får bara 1 lamm av en ungtacka och två av en äldre.
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Birgit

« Svar #2 skrivet: 24 jul-08 kl 08:28 »
Håller med om att bästa betäckningstid infaller på senhösten. Sedan beror det lite på var man bor osv. Vi släpper baggaran i dec. så de lammar i månadsskiftet apr/maj. Då kan de (i Småland) lamma på betet, vilket vi föredrar. Det är ju mest naturligt för fåren.
Vi ser där en stor skillnad på förstalammare och äldre. Förstalammarna är orutinerade och har inte lika bra koll på lammen generellt. De bevakar inte lika intensivt mot rovdjur och andra faror heller. Det verkar vara saker de lär sig. Fast på det hela är alla väldigt goda mödrar ;) Både mina gutar och roslagsfåren.

Santoxen

• -
« Svar #3 skrivet: 30 jul-08 kl 18:33 »
En grupp av mina tackor fick lammen i juni i år-planerat.  Var meningen att en grupp skulle lammat februari, men det tyckte tydligen inte baggen ;D  så nu ska de förhoppningsvis lamma i september istället. Med det menar jag att lammningstidpunkten inte spelar så stor roll, bara man har koll. Vi brukar betäcka gimrarna så de lammar när de är lite drygt ett år och sen får de vara med så länge allt fungerar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser