Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  galva om slungan  (läst 5795 gånger)

alpkråkas dotter

• Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
galva om slungan
« skrivet: 22 jul-08 kl 18:42 »
Jag köpte en gammal, galvaniserad slunga tillsammans med mina kupor i somras. Jag misstänker att det snart är dags att slunga lite honung och jag undrar om någon har några tips för att göra iordning slungan. Den behöver för det första tvättas och det tänkte jag göra med högtryckstvätten.

Men sen tror jag att den behöver galvas om också. Är det något som kan påverka honungen? Bör jag göra det en viss tid innan slungningen?

Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

Dunderhonung

SV: galva om slungan
« Svar #1 skrivet: 22 jul-08 kl 21:42 »
Hej! Nu för tiden så använder man sig helst inte av galvaniserade slungor, då dessa släpper ifrån sig gifter och färgämnen som kan förstöra honungen. Men det finns en speciell slung-färg att köpa från de olika redskapshandlarna. Mitt råd är att du köper en sådan, det är en bra och livsmedelsgodtjänd färg. Galva helst inte om slungan, nygalvat släpper ifrån sig mest gifter och ¨färgämnen¨...

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 22 jul-08 kl 21:47 »
Liten fråga. Hur gör man och vad kostar det att galva om slungan?

Fö tror jag nog på föregående skribent.

ES

wictor

« Svar #3 skrivet: 23 jul-08 kl 16:56 »
Hej Alpkråkas dotter.

Du har säkerligen INTE köpt en galvad slunga. Det har troligen aldrig tillverkats sådana.

Galvanisering utförs med Zink, en giftig tungmetall som EJ skall komma i kontakt med honung.

Det vanliga förr var att man använde Tenn för att förtenna bleckplåt när man tillverkade bi-redskap. Säkert är det en sådan slunga du fått fatt på. På samma sätt förtente man kopparkärl invändigt som användes till matlagning. Tenn är inte giftigt. Även koppar är giftigt.

Förr fanns det kringvandrande "tattare" som utförde sådan förtenning, numera har detta yrke troligen utdött.

Därför finns det bara två saker för dig att göra, nämligen det ena att försöka förtenna din slunga själv. Verkar knappast enkelt, eller ej ens billigt.

ALTERNATIVT det andra: högtryckstvätta den ut- och invändigt, slipa med smärgelduk (sandpapper för metall) och sedan måla den med livsmedelsgodkänd färg. Redskapsfabrikanterna har ibland sådan, annars får du fråga dig fram hos färghandlarna. Livsmedelsgodkänd färg används mycket frekvent hos livsmedelsfabrikanter av olika slag, så den bör inte vara svår att få fatt på.

Och återigen upprepar jag: Använd ALDRIG zinkade produkter i samband med honung, oavsett det gäller slungor, hinkar, spannar, silar, eller ens en sådan simpel sak som kaktråden. Tänk på att många vanliga hushållssilar är förzinkade, använd ej dessa när ni silar honung. Zink är ett mycket cancerframkallande gift.

Marcus_Manta

« Svar #4 skrivet: 23 jul-08 kl 19:31 »
Varför inte skippa plastfärgen och istället måla med smält bivax?

- billigt
- enkelt
- ofarligt

"livsmedelsgodkänd färg" låter som en god förhoppning som mest...

alpkråkas dotter

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 24 jul-08 kl 08:10 »
Oj! vilken tur att jag frågade. Vi ska tvätta den med högtryckstvätten först och göra skadebedömnning. Den kanske duger att användas som den är...

Annars lät detta med smält bivax intressant, jag tror jag provar det till att börja med.

Tack för svaren!  :-*
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.

Suresh

• -
« Svar #6 skrivet: 24 jul-08 kl 10:10 »
Prov för att avgöra om en yta är förzinkad eller förtenad.

Stryk på en kraftig syra, om ytan är förzinkad bubblar den.

Har jag hört.

Dunderhonung

« Svar #7 skrivet: 24 jul-08 kl 21:36 »
...Du har säkerligen INTE köpt en galvad slunga. Det har troligen aldrig tillverkats sådana....

Var inte så säker på det. Galvaniserade slungor har tillverkats. Jag har två st hemma. F.ö. En i koppar och en förtennad också. Sedan självklart två rostfria. Det är endast dessa två jag använder. Skulle alldrig använda de andra, men kul att ha som lite kuriosa... Och eftersom man inte kan få något för dem, och det finns plats för dem får de vara kvar.

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 24 jul-08 kl 22:01 »
Varför inte skippa plastfärgen och istället måla med smält bivax?

- billigt
- enkelt
- ofarligt

"livsmedelsgodkänd färg" låter som en god förhoppning som mest...

Vad händer när du skurar ur den med hett vatten och diskmedel?

Skulle nog satsa på godkänd färg.

ES

Dunderhonung

« Svar #9 skrivet: 24 jul-08 kl 22:11 »
Vad händer när du skurar ur den med hett vatten och diskmedel?

Skulle nog satsa på godkänd färg.

ES

Jag med... Vem vet vad som fastnar i vaxet, mögel och svampar, troll och häxor :) Nej, färgen är bättre..

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #10 skrivet: 25 jul-08 kl 13:57 »
när det var brukligt med dessa slungor i galv och zinkplåt så diskade man inte slungan förrän det var dags att använda den. Då honungsskiktet utgjorde ett effektivt korrosionsskydd.

Köp du färg och måla den grundligt.

Trist att man inte oftare går ihop om ett slungrum...
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

alpkråkas dotter

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 25 jul-08 kl 17:53 »
Jag har tvättat ur den med högtryckstvätten nu och det har blivit ett skikt med fin rost över ytan. Jag ska höra med min biodlar-kollega vad hon tycker, eftersom vi skulle använda den tillsammans i år.

Det finns ju massor av galvaniserade slungor, vad jag vet var det såna som gällde innan de rostfria kom. Såklart att de rostfria är bättre, men man klarade sig länge med den äldre modellen också. Jag tror knappast att alla biodlare världen över har hunnit gå över till rostfritt än, särskilt med tanke på hur mycket slungorna kostar.

Jag ska prova att måla med bivax och se vad som händer. Då smälter jag ner mellanväggar, så jag vet att det är rent vax från början. Är det nån som vet hur lång tid det tar för bivaxet att torka/stelna om man målat med det?

Vad kan annars räknas som en "livsmedelsgodkänd" färg?

wictor

« Svar #12 skrivet: 25 jul-08 kl 21:42 »
Bivax torkar/stelnar på några sekunder
så när du är klar med måleriet kan du börja slunga

Jag hade nog satsat på att måla först...

Och så tror jag fortfarande att du inte har en zinkad slunga, jag tror fortfarande att du har en förtent sådan... (jag har frågat de äldsta biredskapsfirmorna i sverige, Skälderhus och OGT, de har aldrig salufört zinkade slungor, däremot har bägge företagen haft tillverkning av förtenta slungor...)

alpkråkas dotter

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 26 jul-08 kl 09:00 »
Jag håller med om att slungan med största sannolikhet är galvaniserad med tenn. Korgarna som hör till finns att köpa i förtent plåt hos Biredskapsfabriken. Jag ska kontakta personen jag köpte slungan av och höra hur han brukade göra för att inte få rost i honungen (vilket är det enda kravet enligt livsmedelslagen). Och prova att polera insidan med smält bivax. Direkt efter tvätten var insidan blank, så jag tror säkert att slungan är fullt duglig.

Tack för alla svar och tips.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #14 skrivet: 27 okt-08 kl 23:00 »
När dessa slungare var i bruk. Så diskade man dem inte förrän man skulle använda dem. Honungsskiktet skyddade ytan från att oxidera.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser