Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ungar, död, små kullar?  (läst 1259 gånger)

svebob

ungar, död, små kullar?
« skrivet: 14 jul-05 kl 18:25 »
Är det vanligt att honans första ungar dör?
Jag har haft 2 kullar med 2 olika honor där vad jag kunnat se det ändast blivit 1 unge i vardera "kullen", fast den senaste av dom dog bara ett par dar gammal, är detta normalt?????
Jag har rasen belgisk jätte.........

Beorn

Re:ungar, död, små kullar?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-05 kl 22:26 »
Hej
Vanligt och vanligt, det är enligt min erfarenhet inte ovanligt. Det händer. Det kan faktiskt till stor del bero på att honan är lite för vällmatad... Känn på ryggraden.
Det är egentligen bara sista halvan av graviditete dvs ca dag 18 och framm till dag 31/32 som en hona behöver ha fri tillgång till kraftigare fodermedel än hö och gräs. Dvs tex fri tillgång av korn/havre blandning.
Om honorna är utan ungar, para om dem igen på en gång, så går det säker alldeles utmärkt.. Det viktigaste om man inte vill ha en "högre" andel dödfödda än normalt, är att honan får ungar förhålladnevis regelbundet.  Åtminstone två kullar om året. (Om man vill ha så mycket kaniner förståss). Längre perioder (6 månader eller mer) kan återigen ge en kull som är helt eller delvis dödfödd.
Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 7 användare (1 dolda)
redkite, fishfinder, Sol, per.martinsson, tomasruukel, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser