Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skruven rostar ute  (läst 4152 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Skruven rostar ute
« skrivet: 21 jul-08 kl 00:27 »
Svärfar tyckte kantbeslagen a 70:- var dyra så han snålade med skruven och tog det vi hade, jag hade inte tid att kolla allt så det blev vanlig plåtskruv utomhus, den har börjat rosta efter en vecka! Kan man se om man har vattentålig skruv/spik hemma eller om det är för innebruk?

Han byggde en ställning till kana och gunga mm. Det kan nog hålla många år ändå eller bör bytas/målas/rostskyddas direkt?

Risken är nog att det rostar inuti och det blir brott så de bör bytas.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Filip Skräplund

SV: Skruven rostar ute
« Svar #1 skrivet: 21 jul-08 kl 00:41 »
Det verkar onödigt att byta beslagen pga lite ytrost när dom sitter på plats, tycker jag.
Grunda med rostskyddsfärg och/eller täckmåla med linoljefärg, det senare brukar räcka på obehandlade fönsterbeslag som håller många decennier.
Kallgalv i sprayburk är ett annat alternativ, men det håller inte så länge enligt min erfarenhet.

Rostfri skruv brukar vara "blank gråvit", förnicklad skruv är "kromblank" och galvad skruv är matt grå.
Låter inte precis övertydligt, enklast att jämföra med skruv i påsar hos järnhandlaren.
Rostfritt är för dyrt, förnicklat rostar utomhus men galvad skruv står emot rosten länge.
« Senast ändrad: 21 jul-08 kl 00:48 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tapio

• Västergötland
SV: Skruven rostar ute
« Svar #2 skrivet: 21 jul-08 kl 09:02 »
Halaj!

Jag tycker inte heller att det är något att hetsa upp sig för.
Antagligen har byggaren bara skadat ytskiktet på galvningen på skallarna.
För de är med allra största säkerhet elgalvade (kallgalv).
Förnicklade skruvar har jag bara sett sådana som är av mässing.

Kludda på lite färg bara och glöm bort dem.

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser