Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Planera Föräldrapeng  (läst 1516 gånger)

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
Planera Föräldrapeng
« skrivet: 18 jul-08 kl 04:26 »

Det har skrivits en del om när den ska tas ut, men inget aktuellt. Enda jag kan komma på är anpassning till hur man vill arbeta, för skatten tycks hamna under brytpunkten även med max. uttag, är det rätt och andra skäl?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Planera Föräldrapeng
« Svar #1 skrivet: 18 aug-08 kl 15:01 »
Jag förstår inte frågan??
vad är det du undrar?

/sia (77 sjukpenninggrundade dagar kvar)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Planera Föräldrapeng
« Svar #2 skrivet: 19 aug-08 kl 00:36 »
Jag förstår inte riktigt heller din fråga?

Vi tog ut så lite som möjligt under det första året för att sedan ta ut 5 dagar/vecka vilket gör det möjligt att behålla sin sgi.

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Planera Föräldrapeng
« Svar #3 skrivet: 20 aug-08 kl 06:27 »
Jag förstår inte riktigt heller din fråga?

Vi tog ut så lite som möjligt under det första året för att sedan ta ut 5 dagar/vecka vilket gör det möjligt att behålla sin sgi.
Ja det finns en del att läsa på hur man kan planera.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Planera Föräldrapeng
« Svar #4 skrivet: 20 aug-08 kl 14:59 »
Jag tror att dom flesta försöker ta ut så få dagar dom har råd till första året, det kan du om du har Bank-ID lätt räkna ut på försäkringskassans hemsida så snart dom har räknat ut hur mycket du får.
Första året kan du ta ut hur lite dagar du vill, efter att barnet har fyllt ett så är du tvungen att ha inkomst (jobb och/eller föräldrapenning/a-kassa) sammanlagt fem dagar i veckan för att inte penningvärdet på dina dagar ska räknas om och bli lägre.
Ang. skatten så kan du precis som när du lönearbetar be försäkringskassan betala in mer skatt än vanligt så slipper du oroa dig för kvarskatt.
Vi har haft tur och kunnat pussla med våra respektive arbetstider samt att  barnets farmor har ställt upp endel, så jag har börjat deltidsjobba ganska tidigt och på så sätt kunnat spara ganska mycket dagar utan att vi har behövt skola in honom på dagis.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Planera Föräldrapeng
« Svar #5 skrivet: 05 sep-08 kl 05:44 »
Jag förstår inte riktigt heller din fråga?

Vi tog ut så lite som möjligt under det första året för att sedan ta ut 5 dagar/vecka vilket gör det möjligt att behålla sin sgi.
Kan man wabba eller byta till sjukpeng när man inte arbetar?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser