Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Div skogsfrågor  (läst 12667 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Räknehjälp
« Svar #20 skrivet: 20 jul-08 kl 18:52 »
Trots att jag är skogsägare med div ledningsgator kors och tvärs över skiftena, så vet jag faktiskt inte vad som gäller för skog som röjs ut mit i själva ledningsgatan?.

I mitt fall har ledningsägaren rätt att röja i ledningsgatan. Det innebär i så fall att de fäller allting kors och tvärs men det är mitt det som faller. Man kan säkert avtala om annat men här är det så. De har ju inte köpt marken.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #21 skrivet: 20 jul-08 kl 19:25 »
I mitt fall har ledningsägaren rätt att röja i ledningsgatan. Det innebär i så fall att de fäller allting kors och tvärs men det är mitt det som faller. Man kan säkert avtala om annat men här är det så. De har ju inte köpt marken.

Kanske finns anledning att titta lite närmare på detta.
Annars så har man ju hört talas om att elbolaget i vissa fall "expropierat" marken för ledningsdragningen, och det är väl för "tid och evighet" kantänkas?.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #22 skrivet: 01 aug-08 kl 21:48 »
Din fråga är svår att svara på. Priset beror på flera saker... hur många av mina önskemål som uppfylls. Ett högt läge, ålder på skogen, markstorleken, närhet till kommunikation och/eller samhälle, om det finns en kallkälla, inga synliga grannar mm.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #23 skrivet: 01 aug-08 kl 22:41 »
Om det finns kommunalt vatten är det alldeles för nära samhälle. Finns det ingen källa så får det bli en brunn.

De viktigaste önskemålen är närhet till kommunikation och/eller samhälle eftersom jag vill klara mig utan bil och inga synliga grannar.

Därefter kommer högt läge, markstorlek och ålder på skogen.

Vad de olika önskemålen är värda är svårt att säga. Men jag vill hålla mig under 200 000 kr.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Huggorm

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 aug-08 kl 23:03 »
Om det finns kommunalt vatten är det alldeles för nära samhälle. Finns det ingen källa så får det bli en brunn.

De viktigaste önskemålen är närhet till kommunikation och/eller samhälle eftersom jag vill klara mig utan bil och inga synliga grannar.

Därefter kommer högt läge, markstorlek och ålder på skogen.

Vad de olika önskemålen är värda är svårt att säga. Men jag vill hålla mig under 200 000 kr.

Det där skulle kunna vara en beskrivning på min markplätt. 8km från ett samhälle, grävd brunn, inga synliga grannar, högt läge, 3,5ha varav hälften skog där mycket är uppvuxet. Långt till busshållplats visserligen, det är väll 4-5km. Men det är ju ingenting på cykel. Som fingervisning kan jag berätta att jag fick ge 290k för stället, men då ligger det i Bohuslän som är lite dyrare än riksgenomsnittet. Det borde inte vara omöjligt att hitta motsvarande för under 200k på annan plats i landet. Så ge absolut inte upp!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #25 skrivet: 01 aug-08 kl 23:07 »
Det ska vara nära men samtidigt inte nära ett samhälle?! Du får ange min/max antal km, för det är svårt att räkna ut vad du menar.

Jag tänker mig 2-4 km utanför ett samhälle. Eller 1-2 km till busshållplats för att kunna resa in till ett samhälle - max restid 30-40 min.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #26 skrivet: 01 aug-08 kl 23:17 »
Det där skulle kunna vara en beskrivning på min markplätt. 8km från ett samhälle, grävd brunn, inga synliga grannar, högt läge, 3,5ha varav hälften skog där mycket är uppvuxet. Långt till busshållplats visserligen, det är väll 4-5km. Men det är ju ingenting på cykel. Som fingervisning kan jag berätta att jag fick ge 290k för stället, men då ligger det i Bohuslän som är lite dyrare än riksgenomsnittet. Det borde inte vara omöjligt att hitta motsvarande för under 200k på annan plats i landet. Så ge absolut inte upp!

Oj, du har gjort ett kap. Grattis! Jag har inte lyckats hitta något i den storleken och till det priset. Nu är jag ute efter något mindre och billigare men om du lyckades hitta i Bohuslän borde jag kunna hitta i mindre attraktiva områden.

Har letat så länge att jag börjar ge upp. Tittar just nu på mindre tomter i brist på fastigheter på 2-3 ha.

Tur att jag inte är låst geografiskt och kan därmed leta lite överallt.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #27 skrivet: 01 aug-08 kl 23:22 »
Jag bor 7 km från närmsta tätort och har kommunalt vatten. Några km bort har de dessutom kommunalt avlopp. Orättvist, men då har de förstås bara 5 km till nästa samhälle, en by med 400 invånare.

Så, minst 2 km till närmsta samhälle och då menar du ett samhälle stort nog att ha viss service som mataffär, bank, vårdcentral mm? Men det måste vara cykelavstånd dit?

Ja precis, vill kunna cykla och klara mig utan bil.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #28 skrivet: 01 aug-08 kl 23:53 »
Tja, då låter det som att min bygd skulle kunna funka. Kollektivtrafiken är visserligen usel, två turer till centralorten (går även förbi närmsta tätort) per dag i vardera riktning, men arbetar man inte heltid, så går det ju. 0-10 km till närmsta tätort. Kommunalt vatten, ev kommunalt avlopp. Ja, du ser, det existerar nog gott om lämpliga ställen egentligen, men det känns som du är väldigt kinkig (inte menat som förolämpning). Vad är det som det brukar falla på?

Jo, kinkig kan jag nog vara... det brukar bli bäst så.  ;)  Men faktum är att jag inte fått möjligheten att vara kinkig.

Det brukar falla på att det är svårt att hitta skogsfastigheter på 2-3 ha. Har alltså inte fått möjligheten att väga in något av mina önskemål i en befintlig fastighet. 7-13 ha finns då och då men då är det för dyrt för min ekonomi. Och jag vill inte ha en så stor fastighet.

Vill förtydliga lite. Jag vill inte ha kommunalt vatten och avlopp.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #29 skrivet: 02 aug-08 kl 00:26 »
Oj, där ser man, det som är så bra! Är glad att slippa bekymmer med egen brunn. Men man behöver ju inte utnyttja det bara för att det finns.

Tja, jag kanske kan PM:a om det dyker upp något. Just nu finns det ett skifte på 5 ha en bit bort, kanske inte riktigt vad du vill ha, dock.

Har man inte bråttom, så är det bra att vara kinkig. Läget kan man inte förändra.

Tänker du på Fors-Bjästa? Den har jag fått tips om tidigare men jag är ute efter mark utan byggnader.

Tack det är snällt av dig, om du PM:ar om du hör/ser något.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #30 skrivet: 02 aug-08 kl 00:44 »
Japp, men den byggnaden vet jag inte om jag räknar som byggnad. Någon påbörjade en rivning för länge sedan, men fullföljde den inte. Nu har den snart rivit sig själv. Går kanske att rädda någon dörr och lite tegel, men det är allt.

Det stod rivningsobjekt i annonsen. Men det fanns ett antal ekonomibyggnader. Allt från logar och djurstallar till verkstad och maskinhall. Annars så var priset ok. Läget har jag inte koll på eftersom jag inte var intresserad.

Jag ska bara ha en liten enkel timmerstuga och vedbod. Inga djur eller maskinpark. Så det känns onödigt att dra på sig massa byggnader som kräver underhåll.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #31 skrivet: 02 aug-08 kl 00:56 »
Logar och djurstallar? Maskinhall? Knappast! Jag var där för ett par år sedan. Något sådant såg jag inte. Kanske att det fanns något som en gång varit en loge, jag minns inte riktigt. Men absolut inga byggnader i renoverbart skick. Det är en tomt, inget mer.

Mycket märkligt! Tittar på annonsen just nu och där räknas div ekonomibyggnader upp. Som sagt har jag bara läst annonsen och inte varit i kontakt med mäklaren.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #32 skrivet: 02 aug-08 kl 01:06 »
Jag har precis kollat på annonsen. Jag tror att det är stolpar i formuläret som mäklaren har glömt att plocka bort.

Jag kan ringa mäklaren nästa vecka och kolla detta. Fastigheten har väl varit till salu ett bra tag?

Bor du nära detta ställe?

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #33 skrivet: 02 aug-08 kl 01:25 »
Tack för alla information.

Åter nr 1/13

trädman

« Svar #34 skrivet: 02 aug-08 kl 23:50 »
Jo, kinkig kan jag nog vara... det brukar bli bäst så.  ;)  Men faktum är att jag inte fått möjligheten att vara kinkig.

Det brukar falla på att det är svårt att hitta skogsfastigheter på 2-3 ha. Har alltså inte fått möjligheten att väga in något av mina önskemål i en befintlig fastighet. 7-13 ha finns då och då men då är det för dyrt för min ekonomi. Och jag vill inte ha en så stor fastighet.

Vill förtydliga lite. Jag vill inte ha kommunalt vatten och avlopp.

Du kan ju också leta efter mindre fastigheter som består av flera skiften. Genom att köpa helheten och sedan sälja av något skifte kanske det går att skapa en lagom liten fastighet. I vissa trakter verkar det vara vanligt att även mindre fastigheter består av flera skiften.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #35 skrivet: 03 aug-08 kl 12:46 »

Du kan ju också leta efter mindre fastigheter som består av flera skiften. Genom att köpa helheten och sedan sälja av något skifte kanske det går att skapa en lagom liten fastighet. I vissa trakter verkar det vara vanligt att även mindre fastigheter består av flera skiften.

Jag har funderat på den varianten. Men hur ställer sig Lantmäteriet till detta? Får man dela en fastighet? Nu tänker jag på sådana som har samma fastighetsnummer:
ex Storskogen 1:10, 1:10, osv
                          1       2

Åter nr 1/13

Lainde

• -
« Svar #36 skrivet: 03 aug-08 kl 16:42 »
Fastighetsklyvning går endast om skogsfastigheten uppfyller arealkravet hos Lantmäteriet.
Här är det min 100 ha eller mer. som gäller.
Tomtavstyckningar med eller utan bostadsfastighet - fastighetsreglering till bef skogsinnehav går däremot bättre
men det är väl inte aktuellt i ditt fall, Tuvstarr.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #37 skrivet: 04 aug-08 kl 21:09 »
Fastighetsklyvning går endast om skogsfastigheten uppfyller arealkravet hos Lantmäteriet.
Här är det min 100 ha eller mer. som gäller.
Tomtavstyckningar med eller utan bostadsfastighet - fastighetsreglering till bef skogsinnehav går däremot bättre
men det är väl inte aktuellt i ditt fall, Tuvstarr.

Tomtavstyckning är väl det som skulle kunna bli aktuellt för mig. Om jag nu hittar någon som är villig att sälja en större tomt till mig.

Hur stor tomt skulle Lantmäteriet gå med på att avstycka? Ett par hektar?

Åter nr 1/13

Lainde

• -
« Svar #38 skrivet: 04 aug-08 kl 23:08 »
Tomtavstyckning är väl det som skulle kunna bli aktuellt för mig. Om jag nu hittar någon som är villig att sälja en större tomt till mig.

Hur stor tomt skulle Lantmäteriet gå med på att avstycka? Ett par hektar?

Ärligt!, så har jag ingen aning vad lantmäteriet skulle kunna godkänna i det fallet
Sk hästgårdar, som styckats av från större skog/jordbruksfastighet brukar ju iaf vara på en 1-3 ha.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #39 skrivet: 05 aug-08 kl 11:51 »
Ärligt!, så har jag ingen aning vad lantmäteriet skulle kunna godkänna i det fallet
Sk hästgårdar, som styckats av från större skog/jordbruksfastighet brukar ju iaf vara på en 1-3 ha.

Jo, så är det. Hästgårdar har ofta den storleken. Men undra om man får igenom det på en skogstomt? Kanske underlättar det om det finns en liten äng på den stora tomten? Detta vore i så fall ett "kryphål", om Lantmäteriet är aviga mot större avstyckningar.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 3 användare (2 dolda)
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser