Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Div skogsfrågor  (läst 12668 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Div skogsfrågor
« skrivet: 17 jul-08 kl 19:11 »
Mina tidigare frågor har rört skogsskiften mm. Eftersom det är ont om så små fastigheter som jag är ute efter så har jag även börjat ”undersöka” min plan B. (Har även en plan C.)  :D

Som jag skrivit innan så vill jag gärna ha egen ved och jag behöver inte så värst mycket eftersom stugan blir liten. Räknar med att behöva 3-4 m3 per år.

Min fundering gäller hybridasp och salixsorterna. Är det samma träd man pratar om?

Låt säga att jag köper en större tomt på ca 5-6000 m2. Hur stor del av ytan skulle jag behöva plantera för att kunna få ut den mängd jag behöver? Har själv försökt räkna på det och kom fram till en yta på 1500 m2 ger 3,75 m3. Fråga mig inte hur jag kom fram till summan... Jag räknar med att jag har räknat fel.   :-[

Jag antar att jag inte behöver de radavstånd som när man skördar/avverkar maskinellt. Tanken är att jag tar ut de grövsta stammarna från odlingen varje år. Hur grova är stammarna efter 4-6 år?

Är det ett dödfött projekt att försöka få ut ved så som jag skrivit ovan? Naturligtvis så behöver jag köpa ved ett antal år i början.

Edit: Ändrat namn på tråden.
« Senast ändrad: 12 aug-08 kl 20:44 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

jenses

• Gäst
SV: Räknehjälp
« Svar #1 skrivet: 17 jul-08 kl 21:38 »
Hej prinsen,
temat diskuterade vi långt och bred här:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=28621.0
Där finns nog svaret till din fråga med  ;)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #2 skrivet: 18 jul-08 kl 12:15 »
3-4 m3 i vedförbrukning är inte långt ifrån det jag eldar upp "utomhus" per år.
160 L vattenvärmare/grillplatsen/fiskröken, osv.
Klarar du verkligen att hålla stugan varm med så lite ved, Prinsen?. 8)

Annars så tror jag att du har räknat ganska rätt på avkastningen per år med hänvisning till exvis Hybridasp, men märk väl att det är skillnad på det teoretiska och praktiska.
För en jämnare omsättning/veduttag så skulle jag satsa på minst halvhektaret, för även om det är frågan om "hybridskog" så har den ju en viss omloppstid.
Låt oss säga att du hugger på dina 1500 kvm så är du tillbaka på "ruta 1" efter endast 3 år med 0.5 ha areal.
Förvisso sparar du "avkastningen" på avd 2-3, men det gör ju inget att tidvis kunna göra större uttag.

Lainde

• -
« Svar #3 skrivet: 18 jul-08 kl 12:50 »
Har du verkligen inte hittat något lämpligt "skogsobjekt" än, Prinsen?,,,,,

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 18 jul-08 kl 13:29 »
Hej prinsen,
temat diskuterade vi långt och bred här:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=28621.0
Där finns nog svaret till din fråga med  ;)

Där fanns mycket bra information.
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 18 jul-08 kl 13:35 »
3-4 m3 i vedförbrukning är inte långt ifrån det jag eldar upp "utomhus" per år.
160 L vattenvärmare/grillplatsen/fiskröken, osv.
Klarar du verkligen att hålla stugan varm med så lite ved, Prinsen?. 8)

Annars så tror jag att du har räknat ganska rätt på avkastningen per år med hänvisning till exvis Hybridasp, men märk väl att det är skillnad på det teoretiska och praktiska.
För en jämnare omsättning/veduttag så skulle jag satsa på minst halvhektaret, för även om det är frågan om "hybridskog" så har den ju en viss omloppstid.
Låt oss säga att du hugger på dina 1500 kvm så är du tillbaka på "ruta 1" efter endast 3 år med 0.5 ha areal.
Förvisso sparar du "avkastningen" på avd 2-3, men det gör ju inget att tidvis kunna göra större uttag.

Stugan blir ca 20 m² med vedspis och en bastugryta i ”badrummet”. Räcker inte ved mängden tro?

Skönt att jag lyckades räkna någorlunda rätt. Jag är medveten att de bygger på idealförhållanden… men jag tänkte bara på att få fram en areal för att kunna räkna vidare. Men du rekommenderar minst 0.5 hektar då.

Hur många år tar det innan en stam, av ex hybridasp, blir 8-10 cm? Vill ju inte elda med pinnar i kvastskafts-tjocklek.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 18 jul-08 kl 13:38 »
Har du verkligen inte hittat något lämpligt "skogsobjekt" än, Prinsen?,,,,,

Tyvärr har jag inte hittat något lämpligt. Håller just nu på att undersöka mina reservalternativ. Men ett eget litet skogskifte vore det bästa, 2-3 hektar skog. Har inga vinstkrav och behöver inte mer än att få ut min egen ved.

Åter nr 1/13

Lainde

• -
« Svar #7 skrivet: 18 jul-08 kl 14:12 »
Vill först poängtera att jag har aldrig hållit på med Hybridasp, utan kunskapen är endast från litterärar "råd och rön".
Förstagallring ska dock utföras vid ca 7 års ålder och då borde det ju åtminstonde duga till "klenved" tycker man.
Utifrån förbrukning/avkastning och för att kunna göra ett jämnare uttag så håller jag fast vid att minarealen nog bör
uppgå till  ca 0.5 ha.
Det ökar åtminstonde valmöjligheterna att på sikt tex kunna höggallra/plockhugga träd med hög diametertillväxt
och släppa upp redan etablerad klenskog.

När det gäller den förmodade vedmängden så har jag en jaktstuga i ungefär motsv storlek (24 kvm)
Nyuppförd/timmrad samt välisolerad, men trots att den inte bebos permanent så ligger jag nog på en 4-5 m3 per år
i vedförbrukning.
Vedkaminen har dock inte allra bästa verkningsgraden.
Det är en mindre sekelsifteskamin i gjutjärn av märket "Ankarsrum" som jag har renoverat upp för ändamålet.
Ger bra med värme!, men det beror ju som sagt hurpass mycket ved man matar in i den.
« Senast ändrad: 18 jul-08 kl 14:27 av Lumberjack »

Lainde

• -
« Svar #8 skrivet: 18 jul-08 kl 14:21 »
Tyvärr har jag inte hittat något lämpligt. Håller just nu på att undersöka mina reservalternativ. Men ett eget litet skogskifte vore det bästa, 2-3 hektar skog. Har inga vinstkrav och behöver inte mer än att få ut min egen ved.

DU får vara mera "på bettet", Prinsen!,,,, ;)

Här, (södra Norrlands kustland), så trillar det loss något litet "småbrukarhemman" titt som tätt.
med någon ha åker + lite skog.
Tyvärr så brukar priserna bli okristligt höga, men det har ju säkert att göra med det jag nämnt tidigare.

"Mindre saluobjekt-mera spekulanter" = uppdrivan priser.

Nåja, det är bara att leta vidare,,,, för eller senare så!,,,,

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 18 jul-08 kl 14:36 »
Luften har gått ur mig. Hållt på så länge.  :-\

Visst är det så att mindre objekt blir dyrare per hektar än större fastigheter. Min framtida ekonomi kommer att vara minimal så jag kan inte låna till en större skogsfastighet. Därför kollar jag nu plan B.

Det enklaste vore att köpa en liten tomt och sedan köpa den ved jag behöver... men då faller tanken på att vara självförsörjande på ved.

Åter nr 1/13

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 18 jul-08 kl 14:45 »
Man är ju inte självförsörjande på mat heller, oftast...
Ved kan man alltid få tag på, och den kan bli dyr om man köper den i form av ett pyttehemman med skog.
Dom är värderade mångdubbelt över avkastningsförmågan.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 18 jul-08 kl 14:50 »
Jag får nog ge upp tanken på att vara självförsörjande på ved också.  :-\

Åter nr 1/13

Ursus

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 18 jul-08 kl 15:32 »
Nej, jag tror också att det kan vara svårt att hitta en obebyggd skogsfastighet på några hektar. Det beror väl på att det är ytterst få som efterfrågar sådana. Jag vet inte vad du har för plan B eller C, men så här skulle jag göra om jag var du.

1. Leta upp ett område (typ ett par kommuner stort) där du vill bo.
2. Skaffa dig lokalkännedom och framförallt lite kontakter med folk på trakten.
3. Försök hitta någon gammal fäbodvall eller liknande lämplig plats.
4. Kontakta ägaren och stycka av lämpligt landområde som du köper.

Jag vet massor med ställen som nog skulle passa, men de ligger alltid på någon större skogsfastighet. Om den plätten du vill stycka av ligger i änden av markägarens skifte så tror jag inte att de är omöjliga på att sälja.

Fördelen med en ganmal fäbodvall är att dels finns det säkert någon mindre markplätt där som har varit uppodlad nån gång, dels finns det säkert vatten i närheten.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 18 jul-08 kl 16:07 »
Plan B är den som jag beskriver i början av tråden.

Faktum är att jag gjorde den varianten du föreslår, kontaktnät och lokalkännedom, för ett antal år sedan i min hemkommun. Köpte en billig tomt i ett attraktivt läge som jag efter ett antal år sålde med en nätt vinst. Det är de pengarna jag tänkt satsa på ett lämligare ställe, där jag kan leva det liv jag vill.

Men eftersom jag ska flytta från kommunen är det svårt att på långa avstånd bygga upp ett kontaktnät.

Tack allihop så här långt.

Åter nr 1/13

Lainde

• -
« Svar #14 skrivet: 19 jul-08 kl 14:18 »
Jag får nog ge upp tanken på att vara självförsörjande på ved också.  :-\

Inte då!.

Det är bara att "bryta ihop och komma igen",,,,,,,,, ;D

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 19 jul-08 kl 21:48 »
Stugan blir ca 20 m² med vedspis och en bastugryta i ”badrummet”. Räcker inte ved mängden tro?

Skönt att jag lyckades räkna någorlunda rätt. Jag är medveten att de bygger på idealförhållanden… men jag tänkte bara på att få fram en areal för att kunna räkna vidare. Men du rekommenderar minst 0.5 hektar då.

Hur många år tar det innan en stam, av ex hybridasp, blir 8-10 cm? Vill ju inte elda med pinnar i kvastskafts-tjocklek.

Prinsen ,jag vill ge dig ett tips.
Du är intresserad av skog ,det är bra .Det är en bra investering.
När du har köpt din egen dunge så går det väldigt bra att elda med 5-6 cm pinnar också.Det är ett jävla slit men det blir jättesnyggt efteråt och du slipper att gå på gym.Bäst av allt är att det jobbet aldrig tar slut om man har några hektar,så man har alltid en ursäkt för att gå ut om man e trött på tanten.
Min sambo säger alltid när en fnurra är på g att jag skall gå ut med sågen o klappa lite "ved".Det gör jag och sedan e jag glad igen.

Ha De  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 20 jul-08 kl 14:30 »
Tack för all uppmuntran.

Jag har hört talas om att det finns de som samlar in mängder av ved på platser där det skett avverkning. Efter att ha frågat markägaren så har det inte varit några problem med att ta vara på det som finns kvar. Mängder av grova grenar och toppar som blir till bra ved. Helt gratis.  :D  Så det kan vara ännu ett sätt att få tag på ved.

« Senast ändrad: 20 jul-08 kl 14:40 av Prins Tuvstarr »

Åter nr 1/13

Filip Skräplund

« Svar #17 skrivet: 20 jul-08 kl 14:45 »
Röjning av igenväxta diken ger sällan något direkt överskott för markägaren om denne inte gör jobbet själv, så där finns en potential för vedeldare.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 20 jul-08 kl 14:48 »
Under elledningar kan det finnas en hel del också.

Åter nr 1/13

Lainde

• -
« Svar #19 skrivet: 20 jul-08 kl 18:42 »
Under elledningar kan det finnas en hel del också.

Trots att jag är skogsägare med div ledningsgator kors och tvärs över skiftena, så vet jag faktiskt inte vad som gäller för skog som röjs ut mit i själva ledningsgatan?.
Enstaka träd som fälls i kanterna är däremot skogsägarens alt så löser elbolaget in pinnarna.
Hursomhelst så tycker jag att elbolagen utnyttjar potentiell virkesproducering efter ledningsgatorna  rent ut sagt "uselt"!.
Kunde ju gå an till antingen energiskog eller varför inte viltbete?.

När det gäller "övrig vedfångst" så brukar jag, som sagt, ge bort klenved från röjning/gallring ( omkr 10 cm i rot), till en pensionär som är hur tacksam som helst för dessa bitar.
Huggningen släpper jag däremot inte ifrån mig.
Dels för personskaderisken (se bla dikeshuggning), samt att jag vill "ställa ut" skogen efter eget öga och tycke.
Dock är det ett företag som helt klart gynnar båda parter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 3 användare (2 dolda)
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser