Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Igelkottar???  (läst 1790 gånger)

Vilmagården

• Gäst
Igelkottar???
« skrivet: 07 jul-05 kl 23:22 »
Kan nån svara på en fråga... ??? ??? ???

jag skulle jättegärna vilja ha igelkottar. finns det nån ras el.dyl. som är lagliga att ha, eller är alla utrotningshotade??  :-\räknas det som att flytta på dom om man tar dom från t.ex andra sidan av sta´n och hem, lika mycket som om jag tog dom från andra sidan landet??

nån som vet av några till salu?? ;)

???

Neiklot

• Gäst
Re:Igelkottar???
« Svar #1 skrivet: 08 jul-05 kl 01:12 »
Hej!

Ett: Man får aldrig ("aldrig") ta djur från naturen och bara flytta sådär.
För det krävs speciellt tillstånd från länsstyrelsen sålänge det inte rör sig om ormar. (du får flytta en orm från trädgården)

Annars: Jag tror dom heter australienska igelkottar, såg dom första gången på Expo Syd i Kristianstad för några år sedan.

Men däggdjur ska inte hållas i bur på det viset, dessutom är dom nattaktiva (precis som hamstrar, chinchillor..) och är ändå inget kul att ha då dom bara sover när du är vaken.

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 08 jul-05 kl 07:46 »
Vad jag vet är svenska igelkottar fridlysta. Att du vill ha igelkottar i din trädgård hjälper inte; kottarna är där de är... Men du kan ju alltid erbjuda en trevlig miljö för igelkottarna. Kanske nappar någon och flyttar in!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jul-05 kl 09:16 »
Bra svar av manna, läs och lär liksom!  ;D

Vilma: Lämna kvar ett par lövhögar (om du nu krattar, annars så får du göra ett par lövhögar!)

Kolla in på http://www.snf.se, där tror jag att det finns en ritning över ett igelkottsbo!

Alba

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 08 jul-05 kl 22:28 »
Som sagt, att flytta vilda djur hem till sig går inte. Men om du menar att du vill ha igelkottar i din närhet, fast vilda bör du göra som Neiklot föreslog. Gör det trevligt för igelkottarna i din trädgård.

Har ni ont om igelkottar i trakten, men ändå bor bra. Dvs Inga stora vägar, inte för mycket grävling och varierad natur och trädgårdar som passar igelkottar, kan du kontakta en viltrehabiliterare. De letar ofta efter bra platser till de ungar som kommit in skadade eller på annat sätt hamnat fel i livet. Igelkottsungar måste hitta eget hem när de blir stora, och flyttar på sig. Viltrehabiliteraren försöker då att placera ut ungarna på för igelkottar lämpliga platser, för att hjälpa dem på traven.

Kolla på www.viltrehab.info efter närmaste viltrehabiliterare. De kan också tala om vad som är lämplig miljö för kottar och placerar inte ut några där det är "fel".

Om du tänkte på igelkott som husdjur måste jag hålla med föregående inlägg. De är söta, men springer omkring och stökar hela natten, bajsar mycket och är kanske inte det mest sociala husdjur man kan ha. De vill rumstera på stora ytor, och gå sina ärenden på sitt eget vis och inte vara fångna.

Svenska/europeiska igelkottar får man inte ha som husdjur. Däremot räknas afrikanska igelkottar som husdjur i Sverige. Kolla denna hemsida så får du en uppfattning: http://www.horsfieldii.com/igelkott.html

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Vilmagården

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 jul-05 kl 17:40 »
Tack alla för svaren!! jag hade inte tänkt mej att ha dem i bur, utan lösa på gården. (villa mitt i skogen, inga stora vägar, finns Väldigt lite rovdjur, blandat äng och skog)....

willow

• softa och slappa
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 09 feb-07 kl 00:37 »
Jag har lyckats få igelkottar till min lilla gård genom att göra det inbjudande för dom. Med löv och rishögar, isolerade trälådor o.s.v
Som någon tipsade, kolla snf.se. De har jättebra lådor, men gör egna annars...

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser