Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel till getter  (läst 2098 gånger)

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
Elstängsel till getter
« skrivet: 11 jul-08 kl 21:24 »
Hej.
jag funderar på att skaffa getter i år eller nästa år. Men jag undrar om någon vet var man kan hitta bra och billigt elstängsel samt tillbehör till detta. Det vore även bra om någon vet om var man hittar bra tillbehör till getter. Tack på förhand.
Mvh Marianne
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Elstängsel till getter
« Svar #1 skrivet: 12 jul-08 kl 09:15 »
Jag köpte mina elstängselgrejer på Granngården men billigt blev det inte...  ::)
harstorp4.se

fröken fröken

  • Inlägg: 83
  • skogstokig
SV: Elstängsel till getter
« Svar #2 skrivet: 12 jul-08 kl 09:17 »
Bole har billiga stolpar, den gula bolestolpen, som man kan sätta "elband" i i olika höjder. jag tror det är fem olika jack i stolpen så det är bara att välja höjd. det är billigt och väldigt lätt att sätta upp, dock inte det vackraste stängslet.
Mina håller sej innanför ett sådant nu på sommarbetet när det finns mycket mat och hagen är stor.
På vintern är det lite krångligare med elstängsel, så då går de i en hage av viltstängsel 180cm högt. Det var ju lite att ta i med så högt stängsel märkte jag, men så kom massor av snö i slutet på vintern och det blev skare över en halvmeter, då var jag glad att jag hade överdrivit.
För att de ska hålla sej innanför stängslet behövs god mat att gnaga på och getkompisar framför allt. Kolla på Bole, dom har stängsel i alla olika storlekar. trästolpar har jag köpt här lokalt, för det var billigare.
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

fröken fröken

  • Inlägg: 83
  • skogstokig
SV: Elstängsel till getter
« Svar #3 skrivet: 12 jul-08 kl 09:23 »
Den stora stängselhagen kostade ju ändå en del med sina många grova stolpar och så. Men sen har jag inte mycket "tillbehör" till getterna. Några ringar och karbinhakar från granngården, två vattenhinkar, en mussäker foderkista, foder mineraler och halsband.. inte så mycket mer.. ett litet uteskjul med halm och lite ombyggnad i lagårn... lättsamma djur..
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Elstängsel till getter
« Svar #4 skrivet: 12 jul-08 kl 20:47 »
Hej igen.
Tack för svaren.  Jag har några såna där vita plaststolpar, som jag hade till hästarna. I den tilltänkta gethagen finns redan fårnät och bitvis en gammal "säckig" gärdesgård, men jag tänkta ta det säkra före det osäkra och sätta elstängsel innanför det befintliga stängslet.
Mvh Marianne.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

fröken fröken

  • Inlägg: 83
  • skogstokig
SV: Elstängsel till getter
« Svar #5 skrivet: 13 jul-08 kl 17:19 »
jo, det är nog bra att ha el innanför, särskillt i början, så de får lite respekt för stängslet och inte börjar klättra eller stånga sönder det.
bor med lappgetter, kanin, katt och kille


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser