Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rimlig stallhyra - tips önskas  (läst 10332 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: rimlig stallhyra - tips önskas
« Svar #20 skrivet: 10 jan-10 kl 20:59 »
Egentligen är det ganska så lätta att räkna ut .

Räkna så här ?
Vad kostar din gård dej om året i tex räntor , el vatten avlopp och underhåll ? Dvs summan av vad det kostar att bo där .
Sen delar du den summan på antalet kvm ..den summan gångrar du med antalet kvadratmeter som dom vill ha till sina djur ute och inne sammanlagt.
Då får du ju fram vad den ytan kostar just dej .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

enveten

• I skogen kan ingen höra dig skrika
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 10 jan-10 kl 21:40 »
Mnja. Jag tror att det skulle bli en attans billig stallhyra om jag räknade in räntekostnaden för privatbostaden och slog ut det på stallytan samt hagarna. Jag tänker mer i banor som vad jag kan ta utan att skinna någon men samtidigt ha rimligt bra betalt för att hyra ut mitt stall och mina hagar. Eller... jag vet inte. Räntan per år för hela gården (ca 35000 kr, månadskostnad 2900) samt el hos djuren (kanske 6000, månadskostnad 500 kr), vatten och avlopp 0 kr, underhåll vet jag inte vad det kan kosta. Men tar jag det (kanske 3000/år, dvs 250 kr/mån) delat på stallytan samt hagarna: 3650/20000 = 0,1825 kr/kvm. Om en box är ca 9 kvm, blir det 0,1825 x 9 x 7= 11,50 kr/häst och månad? Kan ju aldrig stämma? Jag har ju inte räknat in amorteringen för gården. Å andra sidan skall väl inkomsterna på gården betala räntorna, och amorteringen kan jag ta vartifrån som helst. Men även om jag räknar in den, blir det inte några större summor per månad inte. Jag har säkert missförstått, rätta mig gärna om jag har fel  :-[

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #22 skrivet: 10 jan-10 kl 21:51 »
Jag tror att man helt enkelt får räkna så här;
1. är det för dyrt får man ingen hyresgäst! Då blir den en mindre kostnad för ex. el men man får själv lösa att slå av betet etc.

2. Är det så billigt att man går back på att ha hyresgäster så är det inte värt besväret att ha andra människor på sin gård.

Man måste helt enkelt hitta en balansgång!

Först när man har gård med attraktivt läge för flertalet hyresgäster kan man börja ta ut priser som man tjänar på.
Men då länge det inte ingår någon som helst service är det svårt att få bra betalt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 11 jan-10 kl 00:05 »
kallhyra för en box brukar vara 500kr i månaden.
Vill man vara snäll så minnst 300kr i månaden /häst iaf .

Jag har en inhysning på min lösdrift hon betalar 1500kr för sitt sto inkl hö och platts i ligghall med strö.

Min kompis något närmare stockholm betalar 2000kr för sin lösdrifts platts .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

enveten

• I skogen kan ingen höra dig skrika
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 11 jan-10 kl 10:01 »
Hehe... Såg att jag hade räknat fel där ovanför... Hur som helst, tack för era svar! Jag hoppas på att affären blir av, och så får jag ta ett snack till med hästägaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser