Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tilläggsisolera eller bara brädfodra om?  (läst 36219 gånger)

Filip Skräplund

SV: Tilläggsisolera eller bara brädfodra om?
« Svar #40 skrivet: 19 jul-08 kl 10:03 »
Citera
Ventilera grunden så att lufttrycket i kryputrymmet blir lägre än i lokalerna ovanför. T.ex. genom att en frånluftskanal ansluts till kryputrymmet eller montera en fläkt i grundmuren som suger luft från kryputrymmet. Denna åtgärd drar ned varm luft från bostaden samtidigt som den effektivt hindrar eventuell radongas att läcka upp i bostaden.

Den här delåtgärden som nämns i länken borde vara ganska lätt att åstadkomma.
Kan tänka mej att det inte skadar att med flera luftintag, t ex genom att lägga ut plastslang som mynnar åtminstone vid varje husknut, och som sammanförs till en enda ventilationskanal som går upp över tak.
Kan behövas liten fläkt för att få bra drag, samma som till mulltoaletter borde räcka, såna drar nästan ingen ström.
« Senast ändrad: 19 jul-08 kl 10:05 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

jenses

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 19 jul-08 kl 14:28 »
...som Mr Oskrivbart postade ...
My name is Vodka, 100 gram Vodka  ;)

Fridolf2

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 19 jul-08 kl 15:03 »
Jag tror att det största problemet är att man börjat använda tätskikt i trossbottnarna. Vårat hus har stått oeldat åtminstånde 20 år, och de trossbottnar som fått behålla sin urspungliga isolering med sågspån och tätning med lera är i lika bra skick som när huset byggdes, medans de rum som fått gullfiberisolering hade sönderruttnade och havererade trossbottnar. Samma sak i alla rum. Det går säkert att komma förbi problemet och använda gullfiber i nybyggda hus, men i äldre hus är det vansinne att ändra förutsättningarna för fuktvandring.
Men gullfiber i sig är väl inget tätskikt? Det är väl i så fall när det kombineras med plastfilm... ???

Filip Skräplund

« Svar #43 skrivet: 19 jul-08 kl 15:07 »
Gullfiber och rockwool är inte hygroskopiska som t ex sågspån och ecofiber, så fukten stannar ofta i isoleringen om den saknar tätskikt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Maran

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 19 jul-08 kl 17:06 »
My name is Vodka, 100 gram Vodka  ;)

Ber om ursäkt, jag tittade inte närmare på ditt nick. Såklart du heter Vodka! :-)
Jag började på en ryskakurs en gång i tiden, men kom aldrig längre än att lära mig alfabetet (numera glömt) samt "jag heter", "tack" och "vem är det?".

louise

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 22 jul-08 kl 22:59 »
du ska inte isolera! Lägg vindpapp innanför panelen, inget mer. Sen ser du till att täta fönstrena ordentligt och att spruta in kutterspån med högtryck i trossbottnen. Och isolera taket. Det är den isolering ett timmerhus tål utan att ruttna å drabbas av hussvamp å annat elände.

bua

« Svar #46 skrivet: 25 jul-08 kl 23:26 »
Som sagts tidigare - skilj på åtgärder för gamla hus och för nya hus. Byggteknikern är olika, förutsättningarna är olika.
Jag tycker också att man bör beakta de klimatförändringar vi står inför. Visserligen kommer energi i alla former bli dyrare vilket medför att man vill hålla kvar den värme man producerar inne i huset så effektivt som möjligt. Men troligtvis kommer vi att få ett fuktigare klimat, med kortare kalltid under vintern och hög fuktighet och lite varmare resten av året. I sådant klimat frodas mögel. Med et i åtanke skulle jag aldig täta ett äldre hus idag. Och jag är tacksam att min moderna inplastade villa är såld och att jag numera äger ett gammalt oplastat hus.

Tant_T

« Svar #47 skrivet: 28 jul-08 kl 23:02 »
Fridolf2 - hon försvann inte, hon gick på semester o hemma på landet hade åskan orsakat en del skador på nätverkskortet  ::)

Vet fortfarande inte om jag ska trycka svara när jag skriver igen i "min egen" tråd men så gör jag tills någon ger mig en vink om något annat.

Tack för den intressanta diskussionen isolering vs brädfodring.

Nyfunna fakta:

Utanpå vår fina timmerstomme sitter det mest 17 x 22 med 45 x 22 "ribb" mellan, tittar man lite noggrannare på huset så ser man dock plötsligt att det gör det inte enbart, lite här o var sitter det brädor med helt andra mått vilket gör att hela huset ser lustigt och ojämt randigt ut. Det är vindtätt dock och inget särskilt drag från fönster märks.

Panelen som jag väljer att kalla det för tillfället har suttit sedan minst 1931 och är ALDRIG ommålad!!! Grannen är uppvuxen i huset och hennes mor som bodde här 40-92 är fortfarande i livet (90 bast) och därför har detta uppdagats. Att vi daterar panelen till  -31 beror på att de kilat in en ettöring mellan panelen vid dörren och den var från det året.

Vi har kommit en liten bit på väg i förstukvistinbyggandet och inhandlat brädor till hela framsidans fasad. Det blir nya 17 x 22 samt 45 x 22 och inget annat, ingen isolering, ingen papp och ingen masonit - jag är helt övertygad (eftersom det inte drar) att det enbart blir kostsamt och kanske tom skadligt att "täppa till" huset mer. Nu när det är varmt så är det väldigt varmt inomhus även om det blåst en hel del ute.

Ska dock fundera på att slänga på lite mer fiber eller något på vinden (det ligger en hel del med gamla tidningar från 50-talet under där som det är nu) och "vira in" ackumulatortankarna i ännu ett lager.

Nu ska tanten sova så hon orkar måla (det gamla fönstret som jag hittade på logen och tänker sätta i den blivande nya hallen dvs gamla förstukvisten så småningom) ett sista lager. 8)

Tant T - "lantbrukare" sedan november 2007

andreas_f

• Småland
« Svar #48 skrivet: 28 jul-08 kl 23:31 »
Låter som ett klokt val!

Var rädd om den gamla panelen, det som fortfarande är friskt efter 70 år är av fin kvalitet. Kanske kan ni byta på framsidan och laga med det ni tar bort på resten?

Har du ingen bild att lägga ut på huset? Blir lite nyfiken på hur det ser ut nu efter allt diskuterande och gissande ;)

(jag tror att du gör rätt som trycker svara i dn egen tråd)

Maran

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 29 jul-08 kl 09:09 »
Vi har kommit en liten bit på väg i förstukvistinbyggandet och inhandlat brädor till hela framsidans fasad. Det blir nya 17 x 22 samt 45 x 22 och inget annat, ingen isolering, ingen papp och ingen masonit - jag är helt övertygad (eftersom det inte drar) att det enbart blir kostsamt och kanske tom skadligt att "täppa till" huset mer. Nu när det är varmt så är det väldigt varmt inomhus även om det blåst en hel del ute.

Att du inte känner något drag nu är inte så konstigt eftersom det är sommar och varmt. Det är när det är kallt ute som man märker varenda dåligt tätad springa. Jag tycker absolut att du ska sätta upp papp eller liknande när du byter panel. Det är en billig investering och det täpper inte till huset som du är rädd för. Det hindrar drag, men huset kan andas som tidigare. Jag tycker det är synd att missa chansen till en ofarlig förbättringsåtgärd.

Tant_T

« Svar #50 skrivet: 03 aug-08 kl 12:40 »
Maran:

Flyttade in till slutet av november förra året och har således bott en hel vinter i huset utan problem med drag bortsett från i trappen men det är för att det är oisolerat ned mot "pärbingen"och det åtgärdas inte utifrån.

Svårt med bild då jag inte kan med kameran men kan nog fixa det så småningom :)
Tant T - "lantbrukare" sedan november 2007

lausch

• Värmland
« Svar #51 skrivet: 19 jan-11 kl 01:13 »
jag tycker att när man gör en så stor sak som att brädfodra om sak man lägga till lite isolering.jag tycker att du kan brucka västkustskivor, dom är vindtäta och roliga att ha med att göra.
det finns olika tjocka ( 30mm, 50mm, 80mm) och väligt bra sidor med beskrivningar på nätet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

907 gäster, 2 användare
donderboss, Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser