Fridolf2 - hon försvann inte, hon gick på semester o hemma på landet hade åskan orsakat en del skador på nätverkskortet

Vet fortfarande inte om jag ska trycka svara när jag skriver igen i "min egen" tråd men så gör jag tills någon ger mig en vink om något annat.
Tack för den intressanta diskussionen isolering vs brädfodring.
Nyfunna fakta:
Utanpå vår fina timmerstomme sitter det mest 17 x 22 med 45 x 22 "ribb" mellan, tittar man lite noggrannare på huset så ser man dock plötsligt att det gör det inte enbart, lite här o var sitter det brädor med helt andra mått vilket gör att hela huset ser lustigt och ojämt randigt ut. Det är vindtätt dock och inget särskilt drag från fönster märks.
Panelen som jag väljer att kalla det för tillfället har suttit sedan minst 1931 och är ALDRIG ommålad!!! Grannen är uppvuxen i huset och hennes mor som bodde här 40-92 är fortfarande i livet (90 bast) och därför har detta uppdagats. Att vi daterar panelen till -31 beror på att de kilat in en ettöring mellan panelen vid dörren och den var från det året.
Vi har kommit en liten bit på väg i förstukvistinbyggandet och inhandlat brädor till hela framsidans fasad. Det blir nya 17 x 22 samt 45 x 22 och inget annat, ingen isolering, ingen papp och ingen masonit - jag är helt övertygad (eftersom det inte drar) att det enbart blir kostsamt och kanske tom skadligt att "täppa till" huset mer. Nu när det är varmt så är det väldigt varmt inomhus även om det blåst en hel del ute.
Ska dock fundera på att slänga på lite mer fiber eller något på vinden (det ligger en hel del med gamla tidningar från 50-talet under där som det är nu) och "vira in" ackumulatortankarna i ännu ett lager.
Nu ska tanten sova så hon orkar måla (det gamla fönstret som jag hittade på logen och tänker sätta i den blivande nya hallen dvs gamla förstukvisten så småningom) ett sista lager.