Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få bort brännässlor  (läst 18549 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Få bort brännässlor
« Svar #20 skrivet: 24 jul-08 kl 11:34 »
Jakten går vidare på växter till min örtträdgård.

Ja det är inte lätt att hitta det man är ute efter... Jag letar också, men det går väl sådär.  :-\
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Filip Skräplund

« Svar #21 skrivet: 24 jul-08 kl 14:24 »
Enklaste sättet att få bort nässlor är nog att tacka över med plastfolie eller liknande under en växtsäsong.

Jag har också spansk körvel, men vad ska man ha det till?

Är rätt säker på att jag inte gillar sallad och soppa som smakar lakrits.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 24 jul-08 kl 14:44 »
Jag har oxå en skog av nässlor på en del av tomten, kunde inte pga ohälsa hålla efter det  ett år, och det räckte, så välgödslat som gäss och ankor under flera år fixat det. Jag hade inga djur det året.
Nu tänker jag använda den delen till odling(måste utöka odlingen och köpa mindre).

I år har jag täckt marken på ca 20 kvm med en presenning och odlat i pallkragar ovanpå.
Odlingen har fungerat bra. Till nästa år kommer jag att täcka mer.

Är det rimligt att tro att nässlorna kan ha dött efter en säsong, eller hur länge bör det vara täckt?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

« Svar #23 skrivet: 24 jul-08 kl 14:50 »
Har du inte sett nån nässla sticka upp nånstans så vore det märkligt om dom överlevde en hel säsong övertäckta.

Fast jag ser på andra sajter att det nämns både 2 och 3 säsonger med övertäckning för att få full effekt.
« Senast ändrad: 24 jul-08 kl 14:55 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 24 jul-08 kl 15:01 »
Ja nåt grönt blad finns inte kvar, men de kan ju ha tillräckligt med kraft kvar i rotsystemet för att dyka upp igen.

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 24 jul-08 kl 16:13 »
Har funderingar på att prova att få bort nässlorna med potatisodling i halm. Potatis kan läggas på marken och täckas med en halv meter halm. Potatisen växer igenom, men det TROR jag knappast nässlor gör, tror det är värt ett försök. Dessutom är potatis bra på att konkurrera om utrymmet.

Filip Skräplund

« Svar #26 skrivet: 24 jul-08 kl 17:07 »
Jag tror det är svårt att helt utrota nässlor med bara täckodling, jag provade en gång och dom tittade upp lite varstans ändå, det var svårt att täcka över alla skott.
Flerårig odling kanske ger bättre resultat än vad jag fick (i stort sett fiasko).

Ausma

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 05 aug-08 kl 08:40 »
Hej!

Angående nässlor, kirskål och annat som kanske växer på sig mer än vad man behöver: jag lade istället för plast/pressening en massa tidningar (ej glättade utan dagstidningstyp!), papperssäckar och gamla delade telefonkataloger på området. Vattnade mycket, på med pallkragar och jord och sedan var det bara att odla.
Det blev mycket bra och pappret förmultnade efter en till två säsonger.
Av de nässlor som jag behöll gjorde jag gödselvatten. Det luktar inte gott men är mycket effektivt!

Med vänlig hälsning
Ausma

Lusa

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 11 aug-08 kl 14:48 »
Jag tycker den är kul. Förhoppningsvis är de flesta på det här forumet lite klokare än så. Men jag tror beskrivningen stämmer delvis även på rätt många här. Det är mycket av att fixa till det snabbt så det funkar, utan att tänka särskilt långt. T.ex. fixa till en gräsmatta, och få undan (o)gräset o.s.v. (Ursäkta Lusa, jag menar inte detta personligt, utan passar på att säga en mer allmän sak.) Det är många händiga fixare här. Och det är många nybörjare vad det verkar, som helt naturligt tänker så i början.

anledningen till att det gärna skall gå undan, är för att hela marken runtomkring och tomten är täkt med gamla bildelar och plast och sopor som ligger under dessa hav av nässlor. jag vågar itne släppa mina djur förns jag fått bort allt skräp. Därför vill jag so fort som möjligt få bort nässlorna för att kunna städa. och isåfall ta saken på nytt igen på ett mer långsiktligt sätt när skräpet är väck och djuren (och vi) kan röra oss på tomten.

Lusa

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 11 aug-08 kl 14:49 »
Plantera spansk körvel bland nässlorna. Körveln tar över och nässlorna försvinner. Körveln är både god att äta och lätt att få bort sedan.

tack för det tipset!

Lusa

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 aug-08 kl 14:57 »
NU har jag där det gått, ryckt upp nässlor och rötter¨eftersom rötterna låg ganska ytligt i gruset runt huset och i hundrastgårdar.
ner mot slänten runt huset har jag kört med trimmern för att över huvud taget kunna finna allt skrot och skräp som ligger gömt.

Återstår nu gör det bakom lagården som är.. om jag gissar mellan tummen och pekfingret, ett hav på 40 x 100 meter som är täckt med nässlor. Hur jag skall orka rycka dessa är ännu inte funderat på  ;D

men jag går nog mot strömmen här med, klipper allt med trimmern så jag får bort skräpet.. och sedan undrar jag om grisar möjligen gillar nässelrötter?

« Senast ändrad: 11 aug-08 kl 15:00 av Lusa »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 11 aug-08 kl 16:46 »
Jag skulle vänta till i vår. Då är nässlorna borta av sig själva och skräpet lätt att städa bort. Köra med trimmer i ett hav av sopor kan inte vara kul.

Lusa

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 12 aug-08 kl 12:45 »
Om det inte blir svårare då med tanke på det täcke av vissna nässlor jag måste få bort för å se marken?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 12 aug-08 kl 12:50 »
Vårt skräp brukar vara lättast att se på våren. Nässlorna och övriga växter skrumpnar ju ihop en hel del under vintern.

Rosten

• Närke
« Svar #34 skrivet: 12 aug-08 kl 13:09 »
Återstår nu gör det bakom lagården som är.. om jag gissar mellan tummen och pekfingret, ett hav på 40 x 100 meter som är täckt med nässlor. Hur jag skall orka rycka dessa är ännu inte funderat på  ;D
Grisar bökar upp nässlornas rötter och äter dom.
Du slipper göra något åt dom och du får griskött på köpet.

Nästa år kan du odla där då grisarna har rensat bort allt.

Lusa

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 12 aug-08 kl 22:32 »
Grisar bökar upp nässlornas rötter och äter dom.
Du slipper göra något åt dom och du får griskött på köpet.

Nästa år kan du odla där då grisarna har rensat bort allt.

det var den tanken jag hade också  :) frågan är bara hur många grisar det lämpligen skulle vara på den ytan..?..
« Senast ändrad: 12 aug-08 kl 22:34 av Lusa »

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 13 aug-08 kl 12:47 »
det var den tanken jag hade också  :) frågan är bara hur många grisar det lämpligen skulle vara på den ytan..?..
Det beror nog på hur mycket tid dom får på sig.

Zade

« Svar #37 skrivet: 27 okt-08 kl 21:28 »
Hej
Ny på denna sida, kanske är ämnet uttömt. Vill dock komme med ett tips att bli av med brännäslor.

Min far var bondson, när han köpte en tomt och byggde hus på var det en gammal ladugårdsbacke. Hela tomten var full med nässlor. Vad gjorde han? Jo, planterade hela tomten full med potatis. Tydligen tycker nässlor inte om potatis, för vi hade inge nässlor sedan,men massor av potatis.

Värt att prova?
Zade

Lusa

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 02 dec-08 kl 14:15 »
Hej
Ny på denna sida, kanske är ämnet uttömt. Vill dock komme med ett tips att bli av med brännäslor.

Min far var bondson, när han köpte en tomt och byggde hus på var det en gammal ladugårdsbacke. Hela tomten var full med nässlor. Vad gjorde han? Jo, planterade hela tomten full med potatis. Tydligen tycker nässlor inte om potatis, för vi hade inge nässlor sedan,men massor av potatis.

Värt att prova?
Zade

Vilket trevligt tips! Tack för svar  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 4 användare (1 dolda)
Emil Söderberg, gorlan, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser