Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka fram Pärlhöns?  (läst 10796 gånger)

orkidea

• Gäst
Kläcka fram Pärlhöns?
« skrivet: 10 jul-08 kl 13:35 »
Någon som vet om det är skillnad på att kläcka fram pärlhöns från att kläcka fram höns?

Några el alla tips är välkommna :)//Orkidea

Skytten

• Skåne
SV: Kläcka fram Pärlhöns?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-08 kl 20:48 »
Ingen större skillnad, de behöver 23 dagar.

Skalen är hårda som tusan, men kycklingarna tar sig förståss ut ändå.
« Senast ändrad: 10 jul-08 kl 20:53 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 10 jul-08 kl 23:11 »
Har tidigare försökt flera gånger men med mycket dåligt resultat. Troligen beroende på de hårda skalen i kombination med en usel kläckare.
Här har du en sida som tar upp lite om maskinkläckning för pärlisar
http://www.hjelmslund.se/Om%20Hjelmslund/Viltprojekt/Parlhons.html
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

orkidea

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jul-08 kl 00:10 »
Tack för era svar. Undrar hur man ska underlätta för kycklingen det hårda skalet? hmm
Slipa el hjälpa den ut försiktigt?//orkidea

morellen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 jul-08 kl 20:40 »
jag skulle också gärna få lite tips om pärlhösnkläckning. hade tänkt göra ett försök iaf.

Melica

« Svar #5 skrivet: 16 jul-08 kl 00:31 »
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

orkidea

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 jul-08 kl 23:05 »
Jo så var det igång med kläckaren med pärlhöns i.

Man ska en gång om dagen till dag 23 ha taket öppet så att äggen kyls ner en kvart såsom i naturen.
De ligger i ca 27 dar såg jag i min bok.

Hoppas det går väl//orkidea

orkidea

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 jul-08 kl 01:09 »
Va tror ni? sandpappra äggen i slutet för bättre kläckning? //orkidea

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 30 jul-08 kl 01:15 »
Dom tar sig ut alldeles jättebra utan hjälp.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 30 jul-08 kl 05:52 »
DE tjocka skalen är inget problem, det finns ingen som sandpapprar deras ägg på den afrikanska savannen.

orkidea

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 jul-08 kl 15:16 »
DE tjocka skalen är inget problem, det finns ingen som sandpapprar deras ägg på den afrikanska savannen.

Haha trodde inte det heller men har blivit varnad för att de flesta kycklingar inte tar sig ut själv för just att en kläckare inte ruvar naturligt såsom en höna gör. Hon skaver äggen mot varandra och kanske av andra yttre påverkan enligt min källa på ett annat sätt än en höna.

Då är jag jätteglad om det inte är några problem med att de kan komma ut då som flera som kläcker just pärlhöns säger då. Jättebra att jag kan välja informationen från er//Orkidea

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 30 jul-08 kl 16:06 »
Det är faktiskt så att en rätt inställd kläckare är bättre än en höna, hönan gör så gott den kan men elementen  kan vara emot.

orkidea

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 jul-08 kl 18:03 »
Det är faktiskt så att en rätt inställd kläckare är bättre än en höna, hönan gör så gott den kan men elementen  kan vara emot.

Där har du fel anser jag. äggen ska egentligen kylas av en ggr/dag precis som höns gör om det ska vara optimal miljö. Det ger sämre kläckningsresulat med kläckare jämfört med naturruvning det säger sig väl självt el?
Sen gnuggas o nöts äggen på ett naturligt sätt "enligt en zoolog"

Elementet= väder menar du? den är obefintlig om du inte menar när en höna ruvar mitt i snöstorm då. eller för rovdjurens skull men det hör inte hit.

Jag har en RÄTT inställd kläckare men naturruvning ger bättre resultat. Bara för att jag inte kläckt pärlhöns så har jag kläckt mycket annat. Jag är inte novis om du trodde det!

Sen ruvar en pärlhöna ca 28 dar ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 30 jul-08 kl 18:11 »
Jo de tar 28 dar, jag skrev fel, tänkte på ruvtiden (när man flyttar till kläckaren).
Får du mer än 85%  kläckresultat när dina höns ruvar så ligger du ganska väl vad en kläckare ger.
Många tillämpar kylning även när de har kläckare, vattenfåglelägg brukar man ibland väta.

Jag har provat detta, men är inte säker på att det blev en väsentlig skillnad.

Jag har dock kläckt mer än 10000 ägg i kläckare i mina dar.

orkidea

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 aug-08 kl 16:31 »
Är det samma omvårdnad på pärlhönskycklingar ang mat,värme etc som för höns el? br att veta då det är en vecka kvar nu till kläckningen.
Äter pärlhöns som vuxna samma käk som ankor o höns?

Tack på förhand//Orkidea

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 03 aug-08 kl 16:40 »
Mina pärlhöns fick "Fasan hög" enl. rek från Nolhaga djurpark.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

orkidea

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 aug-08 kl 17:03 »
Mina pärlhöns fick "Fasan hög" enl. rek från Nolhaga djurpark.

Det var bra det! Tack för ditt svar//Orkidea

Melica

« Svar #17 skrivet: 12 aug-08 kl 23:55 »
Hur går det? Jag är nyfiken  :D. Har det kläckts några pärlhöns?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

morellen

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 13 aug-08 kl 16:29 »
Min kläckning gick tyvärr åt fanders troligen pga att jag klantat mig o satt distanserna fel så inte äggen vänt som de skall. jag gillar verkligen inte min couvatuttokläckare just nu *morr* (lättast att skylla på kläckaren o inte på sig själv) ;)

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #19 skrivet: 14 aug-08 kl 22:59 »
Hej.
Har kläckt pärlhönsägg både i maskin och under höna (dv Kochinhöna), i maskin blev alla befruktade ägg kycklingar utan kläckhjälp(sandpappra skalet osv) eller ens avkylning utan samma behandling som vanliga hönsägg. Under hönan var det 1 som inte tog sig ut resten fixade det själv där oxå. Därimot tyckte jag att pärlhönskycklingarna var lite dåliga på att följa med sin "styvmor" dom kuta mest åt alla möjliga håll och hoppa ständigt ur bolådan fast hönan låg kvar. Så efter 2 dygn så tog jag bort dom fr hönan o satte dom ihop med andra maskinkläckta kycklingar under värmelampa för hönan stressade upp sej en aning av alla rymmningar. Samma mat o värme o behanling som vanliga hönskycklingar har jag givit dom och det har funkat här i alla fall.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1543 gäster, 3 användare
torbjorn, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser