Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka fram Pärlhöns?  (läst 10794 gånger)

orkidea

• Gäst
SV: Kläcka fram Pärlhöns?
« Svar #20 skrivet: 21 aug-08 kl 21:55 »
Har funkat fint fint hos mig :D alla kom ur med viss hjälp. Alla är starka och börjar LÅTA lite nu ;D
Blev 3 lavender o 2 viltfärgade.

Har ett gäng till (9st) som ska kläckas om ca en vecka. Vita,lavender,viltfärgade.

Ger mina kokt ägg varje dag och allfoder.

Tycker att pärhönskycklingar inte är lika snabba att lära sig äta fast jag kläckte en kyckling samtidigt som jag fick tips om just därför. Så jag fick krusa ganska mkt efter 2 dygn då de vinglade som sjutton. Men sen 4 dagen blev de ok o stabila.

//orkidea

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #21 skrivet: 21 aug-08 kl 22:35 »
Jag har en grupp Kinesiska dv Vaktlar som fosterföräldrar till mina maskinkläckta kycklingar/pärlhöns/fasaner/mignoner eller vad jag nu har kläckt i maskin. Det funkar superbra, kineserna är vuxna men små och beter sig som vuxna , dvs visar vart mat o vatten finns och alla "bäbisar" oavsett ras följer efter de vuxna "små". Vid sovdags brukar alla bäbisar ligga i en hög under värmelampan och i ytterkant runt högen ligger de vuxna men små fosterföräldrarna som en skyddande ring  ;D Det har funkat helt suveränt.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Bertil

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 20 sep-08 kl 10:30 »
Hej alla pärlhönskläckare...

Funderar på att låta kläcka fram en "omgång" och läser på här för att lära.

Har jag fattat rätt, att om man köper pärlhönsägg - förhoppningsvis befruktade - kan jag då lägga dem under en höna och hon sköter jobbet med kläckning och "uppfostran"?

Har årstiden någon betydelse?

Räknar sedan med att de skall gå tillsammans med hönsen och bo i samma hus/gård!?

Eller går pärlhönsen för sig när de vuxit upp?

Hälsningar/Bertil  ???

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #23 skrivet: 20 sep-08 kl 21:59 »
Hej.
Själva ruvningen klarar en vanlig höna galant MEN hos mej så stressade hönan ur sen när dom var kläckta, för dom beter sig lite "rörigare" än vanliga hönskycklingar. Dom kutade åt alla håll redan dag 2 och när hönan låg för att värma osv rymde dom konstant ur bolådan och for runt.
Årstiden har bara betydelse i det fallet att dom lägger inte ägg jämt men finns det ägg kan man kläcka. Sen får man ordna för dom små liven efter väder och vind ;D
Dvs har man en fostermamma (höna) och kanske lite lugnare pärlhönskycklingar än mina så sköter hönsmamman värme och fostran.
Annars är det bur och värmelampa som gäller.
Sen som vuxna går dom nog att ha ihop med höns , men inte dvärghöns för dom är rätt tunga och klampar bara rakt fram och över den som står ivägen för maten( jepp dom är MATMONSTER)
Annars är dom rätt snälla ;D
Mvh / Mimmi
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

pearly

• Gift, fyra barn och älskar livet på landet.
    • Ebbehultsgård
« Svar #24 skrivet: 08 okt-08 kl 21:34 »
Hej hej!
Jag har också kläckt fram pärlhöns och håller med om att skalen är hårda.
Sköter både ägg och kycklingar som vanliga kycklingar...
Det som man får tänka på som jag har märkt är att  hålla fuktigheten är hög i kläckaren eftersom skalen är så hårda så tar de ju lite tid innan dom kommer ut. Hinnan i ägget torkar lite snabbt annars tycker jag och de är ju inte bra.
Däremot har jag aldrig lyckats få mina pärlhöns tama, dom blir alltid stirriga och flaxiga även att jag grejar mycket med dem som kycklingar. Har någon några tips tar jag tacksamt emot dem. Hej hej ha de bra
De du ger får du igen tusenfallt eller mer, så tänk på hur du behandlar andra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1616 gäster, 3 användare (1 dolda)
Torkel, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser