Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sinande brunn.. SUCK!  (läst 12698 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Sinande brunn.. SUCK!
« skrivet: 09 jul-08 kl 22:04 »
Nuså.. nu har vi kört slut på brunnen 2 ggr sen vi började använda den.
Börjar bli jobbigt och för varje gång så sjunker nivån i brunnen..

Nu är brunnen 2 meter ner till botten från marken.. Är ca 40 cm vatten kvar tills botten.. ventilen precis i ytan nu.. vad gör man? Gräver? djupare?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Skytten

• Skåne
SV: Sinande brunn.. SUCK!
« Svar #1 skrivet: 09 jul-08 kl 22:16 »
Har du haft lite nederbörd, eller använt mer vatten än normalt?
Om inte får du nog göra den djupare, eller försöka med en spets som du hejar ner.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

covboy

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jul-08 kl 22:26 »
Om nivån stiger då du inte använder den då kunde man göra ett större samlingsrum av sand,annars blir du nog och gräva ny..

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #3 skrivet: 09 jul-08 kl 22:34 »
Även under den värsta torkan i Gbg för ett tag sen funkade den.. men nu har det regnat i 4 veckor,.. men ändå.. nope.. samma nivå.. och kör man slut så stannar den där verkar det som. Skall kika imorrn..

Kan man "borra" med jordborr.. och sedan bila ner rör?

Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 jul-08 kl 22:37 »
Du slår ner ett rör med en spets för ändamålet, använd en hejare, du kan skarva flera rör efterhand.

Vi gjorde det hos mina föräldrar, då man inte fick använda kommunalt vatten till trädgården, vi bankade ner ett rör ca 8 meter, och det kom mycket vatten.

Vet inte hur långt du har till berg, hos oss var det sand långt nere.

covboy

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jul-08 kl 22:38 »
Beror på hur nära berget är :-\.. oftast slutar man gräva brunn då berget kommer emot :P

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 09 jul-08 kl 22:39 »
2 meter djupt är inte mycket, väldigt grunt snarare, så det lönar sig säkert att fördjupa den om inte berget ligger nära.
Annars är det väl borra som gäller.
Jordborr funkar inte, hålet bara slammar igen.
Ev kan det gå att slå ner perforerat stålrör, men det har jag bara läst om.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #7 skrivet: 09 jul-08 kl 22:42 »
Nu är ju ej brunnar min specialité.. men om man slår ner ett rör i en jord.. fylls ej röret med slam / jord då? Och då blir det ju stopp i det?

covboy

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 jul-08 kl 22:43 »
Min far berättade att han hade varit med traktor och timmervinchen för att slå ner rör i brunn,hade nån slags vikt som han lyfte upp och fällder på röret ?
Kanske det går att testa med armeringsjärn först hur hårt bottnet är ?

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 09 jul-08 kl 22:46 »
Vi hade en handhejare, ett rör som stacks i röret och hade handtag och en tyngd, man lyfte och släppte, och slog ner röret bit för bit.

Filip Skräplund

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 09 jul-08 kl 23:07 »
Spetsen finns nog på t.ex Jula en handhejare går att göra.
En firma tar ungefär 10000:- för ett sådant jobb, man kan komma undan med under1000:-
om man bankar själv.

Vitis

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 29 jul-08 kl 22:41 »
Vi hade en handhejare, ett rör som stacks i röret och hade handtag och en tyngd, man lyfte och släppte, och slog ner röret bit för bit.

Missade denna tråd helt i ren desperation ...

Har du nån bra beskrivning av hur hejaren ser ut, framförallt hur "anslaget" ser ut så man inte slår sönder den gängade röränden.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 29 jul-08 kl 22:45 »
Det var en träbit som satt med en rörspets en bit ner(minns inte om den var pågängad), sedan var det en tyngd med ett rör som gick längre ner i röret, två handtag fanns på den, man lyfte och släppte.

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 29 jul-08 kl 23:08 »
Det var en träbit som satt med en rörspets en bit ner(minns inte om den var pågängad), sedan var det en tyngd med ett rör som gick längre ner i röret, två handtag fanns på den, man lyfte och släppte.

Låter ju otroligt enkelt men håller verkligen träklossen ?? Borde bli flis av den ganska snart. Borde gå åt några tusen slag innan röret är nere.

Har du nån uppfattning om tyngdens vikt och hur högt ni drog upp den ?? Släpper tyngden från wirefästet när man når maxläget eller släpper man handtaget ?

Högre fallhöjd = mindre viktbehov, energin är lika med hastigheten i kvadrat och hastigheten är proportionell mot fallhöjden i kvadrat ... här finns utrymme för experiment för att få det effektivt och anpassat efter kroppsstyrka.

Men kan man göra sig en bra brunn med Jula-delar för under 1500:- så är det kanske värt att prova lite.

Filip Skräplund

« Senast ändrad: 29 jul-08 kl 23:46 av Filip Skräplund »

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #17 skrivet: 22 aug-08 kl 12:40 »
Skrev ett liknade inlägg på annan plats på sidan:
Skaffa dig en spetsbrunn, gå sedan till maskinuthyrninsfirma och hyr dig en diafragmapump. Koppla den på spetsen och pumpa dig ner till berg. Man får visserligen förlänga röret allt eftersom men det är snabbt gjort.
O du som redan har en brunn med lite vatten i kan sätta ner spetsen där och pumpa dig ner snabbare..
Felet de flesta gör är att sluta pumpa för tidigt, när du kommer ner i vattenförande lager eller att rören tar slut så låt pumpen stå o jobba en bra stund så det bildas ett utrymme nere i marken runt röret. Detta blir då ett vattenmagasin som du sedan har nytta av länge.
MVH Lasse
Med sol i sinne, både ute o inne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser