Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny äggläggande drottning, hur sent på säsongen?  (läst 1424 gånger)

anette i bugared

• -
Ny äggläggande drottning, hur sent på säsongen?
« skrivet: 07 jul-08 kl 11:58 »
Hur sent på säsongen kan en drottning bli äggläggande och åstadkomma ett tillräckligt starkt samhälle för övervintring?

Jag har ett mindre samhälle med täckta viseceller, men frågan är om drottningen som kläcks hinner få upp tillräcklig bistyrka för att samhället skall bli invintringsdugligt? (En täckt visecell som gick sönder idag visade en larv som inte var kläckfärdig, så det återstår ännu några dagar tills de andra cellerna är färdiga).
Skall jag riva cellerna och slå ihop med en av avläggarna som jag hämtar idag istället eller är det slöseri?

Jag har sett svaret nånstans här men hittar det inte.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jano

• Halland
SV: Ny äggläggande drottning, hur sent på säsongen?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-08 kl 11:51 »
Hej.

Den drottning som kommer att krypa ur sin cell omkring den 15 juli  kan vara äggläggande i början på augusti. Detta förutsatt att vädret blir bättre än det är nu, hon måste ju kunna flyga ut och bli parad.
Sen kan hon yngla augusti och en bit in i september, men hon måste ju ha gott om ungbin till hjälp att föda upp småttingarna. Sen måste det vara ett bra nektardrag och pollen skall finnas, annars får man drivfodra.
Under dessa förutsättningar kan du få fram både en drottning och lite unga bin , men samhället blir inte tillräckligt stort att invintra.

Är drottningen av god härstamning ,och man vill behålla henne, kan hon få överta kommandot i ett annat samhälle tllsammans med sina ungdomar .
I annat fall nyper man henne och förenar det lilla samhället med ett som behöver förstärkas.

Vill man inte krångla med ovanstående med ovissheten vad det gäller parningsmöjlighet mm. förenar man det direkt med ett viseriktigt samhälle .Då måste man först avlägsna visecellerna.

Då det har gått några dagar sen din undran har du väl redan förenat det med en annan avläggare.

/Jano

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 09 jul-08 kl 16:39 »
Tack för svar, Jano.
Nej, jag slog inte ihop detta samhället med en avläggare utan tänker vänta och se hur det går....ett sätt att lära sig, tänker jag.
Om sen allt går vägen med egenkläckt drottning o.s.v. men samhället ändå är för litet till hösten så kan jag ju alltid slå ihop det med ett annat då, eventuellt förstärka upp det under tiden med yngelramar från ett starkare samhälle.

Men som sagt, jag passar på att lära mig så mycket som möjligt på ett samhälle som redan var "utdömt".
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Jano

• Halland
« Svar #3 skrivet: 09 jul-08 kl 20:07 »
 Det är helt rätt tänkt, och jag får önska dig lycka till.

/ Jano

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 09 jul-08 kl 20:25 »
Jag hittade en nykläckt drottning idag och förstärkte med en täckt yngelram samt en ram med nystiftade celler från ett annat samhälle. Imorgon skall jag slänga på lite drivfoder (de har foder i ramarna, men vill ändå lura dem att tro att det är ett kanondrag på gång).

Vad som än händer så tror jag att jag lär mig oerhört mycket på att få "hållas". Och kul är det....så himla roligt att jag njuter av varje stund i bigården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 3 användare (1 dolda)
-kaja-, Audrey Jasmine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser