Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ommålning av furutak  (läst 5581 gånger)

BissanP

Ommålning av furutak
« skrivet: 06 jul-08 kl 08:16 »
Hej...
Vi håller på att måla om vårt tak i köket, det är i furu....
Vi har varit duktiga med kvistlack så det inte ska bli genomslag. Men jag vet inte, det ser så konstigt ut nu när man har målat med vit färg ett par ggr. Där vi har lackat över kvistar blir det vitt men på det övriga så blir det änna gulbeigt... ???  Hur många ggr behöver man måla månntro?? BissanP

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
SV: Ommålning av furutak
« Svar #1 skrivet: 06 jul-08 kl 08:31 »
Hej...
Vi håller på att måla om vårt tak i köket, det är i furu....
Vi har varit duktiga med kvistlack så det inte ska bli genomslag. Men jag vet inte, det ser så konstigt ut nu när man har målat med vit färg ett par ggr. Där vi har lackat över kvistar blir det vitt men på det övriga så blir det änna gulbeigt... ???  Hur många ggr behöver man måla månntro?? BissanP

jag har gjort ovanstående,,,   fick måla 3 till 4 gånger..  vart också gult efter2lager....   blir bra.. träningsvärk i armarna väntar ;)

BissanP

« Svar #2 skrivet: 06 jul-08 kl 09:01 »
Hej..
Tack för ditt svar....
Ja, det är väl bara att kavla upp ärmarna å fortsätta. :P
Vi har tänkt att fortsätta med hallen oxå för det går änna i ett, cirka 40 kvadrat. Så vi har lite att göra....
Det får banne mig bli bra!!!! ;D ;D

Hej svejs!

Jorlan

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 jul-08 kl 12:15 »
Jag fick stryka mitt kökstak fyra gånger. Plus en gång med grundfärg. Först tvättade jag av det noggrannt. Nu ett halvår senare ser det fortfarande bra ut.

BissanP

« Svar #4 skrivet: 09 jul-08 kl 11:15 »
Hej igen...
Nu har jag varit på taket 4 ggr, å d går fortfarande igenom. Kanske så behöver jag två lager till....
Jag har en del tak kvar att måla, så nu undrar jag  om någon har nåt bra förslag på hur jag kan göra resten bättre. Nån bra färg att grunda med...  Gjorde inte det med kökstaket....Har använt Landoras takfärg nu, men tycker inte att det går så bra.

Lär mig... ;)
Tack på förhand
BissanP

Jorlan

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 jul-08 kl 13:28 »
Tyvärr sorterar Landora in under billiga skitfärger. Dom duger säkert till att snygga till redan vita gipstak, men tyvärr inte så mycket mer.

Ett furutak är viktigt att grunda med en täckgrund först för att färgen ska fästa ordentligt och inte furen ska läcka för mycket. Det kan också vara bra att tvätta det ordentligt först med målartvätt.

Måla med en rulle och var inte rädd för att dra på ordentligt med färg. Måla mot fönsterna, eller ev. ljusinsläpp. Skydda Allt från färgen, för det kommer att stänka mycket.

Jag föreslår att du går till en riktig färgaffär och ber om råd. Det blir antagligen dubbelt så dyrt, men i längden oändligt mycket billigare, eftersom ordentliga prylar helt enkelt gör sitt jobb.

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 jul-08 kl 13:33 »
Tyvärr sorterar Landora in under billiga skitfärger. Dom duger säkert till att snygga till redan vita gipstak, men tyvärr inte så mycket mer.

Ett furutak är viktigt att grunda med en täckgrund först för att färgen ska fästa ordentligt och inte furen ska läcka för mycket. Det kan också vara bra att tvätta det ordentligt först med målartvätt.

Måla med en rulle och var inte rädd för att dra på ordentligt med färg. Måla mot fönsterna, eller ev. ljusinsläpp. Skydda Allt från färgen, för det kommer att stänka mycket.

Jag föreslår att du går till en riktig färgaffär och ber om råd. Det blir antagligen dubbelt så dyrt, men i längden oändligt mycket billigare, eftersom ordentliga prylar helt enkelt gör sitt jobb.

håller helt med jag använde teknos färg ock den är bra... har även innan i år köppt fulfärg på byggmax ock blev besviken den var så tunn o blaskig så de mesta hamnade på mig ock vid sidan om...   köppte sen kvalitets färg till ett annat projekt ock det var som natt o da...

andreas_f

• Småland
« Svar #7 skrivet: 09 jul-08 kl 14:20 »
Jag har målat några tak, och en massa väggpanel i vintras. Jag använde vit linoljefärg och hoppade över lösningsmedlen. Det täckte bra efter tre till fyra lager, men är rätt tungt för handlederna att stryka ut tunt utan lösningsmedel. Dessutom är färgen billig då den är riktigt dryg! Rummen var ouppvärmda och torktiden blev 4-5 dagar per lager, så man hinner vila armarna mellan lagren...

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #8 skrivet: 09 jul-08 kl 15:05 »
Du fick änna mycket svar 8)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser