Göra eget smör

Startat av Moraggarn, 05 Jul-08 kl 21:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Moraggarn

Var för ett tag sen och besökte en fäbod där man bjöd på bla hemgjort smör,nu undrar jag om det är någon som vill dela med sig av sina kunskaper i detta ämne då jag blev mycket sugen på att testa detta.

Sommartorparn

I tredje klass lärde vi oss att göra smör i hembygdsundervisningen. Man tager vispgrädde och vispar tills det blir smör och vassle. Vasslen bort. Smöret tvättas i kallt vatten. Fast ännu bättre smör får man visst om grädden är lite sur från början.

Vercinos

Går det att göra smör av getmjölk? I så fall hur?
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Gruff

Mjölken måste separeras. Men sen gör man som vanligt.

Vercinos

Inget jag tänker göra då...Får hålla mig till sockerkaka och tatziki!
Tack "Gruff", ta hand om de "mina" ordentligt ;D
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

ivigtut

Hej.
Jag hade turen eller oturen att få vara med och hjälpa till hos en bonde där mjölktanken hade fåt fnatt och rört hela natten. Det blev smör klumpar i mjölken.  Bonden var klart olyklig för det kostar att slänga så mycket mjölk :'(. Vi var gladare ;D för vi fick smöret. Så min farmor tvätade smörklumparna i sin mat beredare slog på kalt vatten lät matberedaren gå någon minut byte vatten tills vattnet var klart. Då saltade hon efter smak.

Smakade gräddigare en köpt smör men ruskigt gott. :D

Gruff

Citat från: Vercinos skrivet 26 Jul-08 kl 23:22
Inget jag tänker göra då...Får hålla mig till sockerkaka och tatziki!
Tack "Gruff", ta hand om de "mina" ordentligt ;D

Eller så snubblar du på en separator......

Vercinos

Var snubblar man på sådana då?

Filip Skräplund

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vercinos

Gruff

I två av annonserna ser jag även mjölksilar som kan vara intressanta att ta reda på.

Vildjäntan

Jag gör eget smör några gånger / halvår, det godaste som finns på nybakat bröd.

Blanda med några droppar olja så får du ett smör som inte blir stenhårt i kylskåpet.
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Gruff

Eller har det i en enebytta i jordkällaren på sommaren eller skafferiet på vintern.

Vildjäntan

har ingen jordkällare eller riktigt kall skafferi  :'(
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Gruff

Då sänker man ner det i brunnen  med ett snöre.

Ynja

Hur lång hållbarhet, i kylskåp, kan man tänka sig på egengjort smör?

Gruff

Det är för gott för att hinna bli så gammalt  :-[

Ynja

Fniss  ;D  börjar faktiskt märka det! Makade mig en bytta full i morse, och snart ser jag nog bottnen... helt vansinnigt gott på nybakat bröd!

Gruff

Uttrycket "The fat of the land" är sannerligen inte gripet ur luften.  :)

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

3 647 Gäster, 1 användare
rufor