Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linnesärk - hjälp  (läst 10986 gånger)

Margit

• Gäst
Linnesärk - hjälp
« skrivet: 05 jul-08 kl 17:59 »
Jag har inte sytt sedan slöjden i högstadiet... :-[ och det börjar bli ganska många år sedan.

Jag har nu gett mig fasen på att sy en tunika i linne (medeltidssärk) det är inte så noga att den blir perfekt, men redan när jag skulle rita upp delarna på tyget så hakade det upp sig...

Tyget är 150 cm brett, jag har vikt det dubbelt för det ska inte vara några axelsömmar. Men hur brett ska jag räkna med?
Det står bröstvidd + 30 cm 1/1 * 2  ??? ???

Mitt bröstmått är 110 cm  :-[ ska jag då lägga till 30 cm, då blir ju det 140 cm och eftersom tyget är dubbelt dela med två?= 70 cm + sömsmån, kanske 74 cm då?

Halsinfodringen ska vi inte tala om, men det blir ett senare kapitel.
Hjälp!

Sommartorparn

SV: Linnesärk - hjälp
« Svar #1 skrivet: 05 jul-08 kl 18:20 »
Vågar inte svara på dina frågor. Men mitt råd är: Ta ett gammalt lakan och sy ett prov först. Så förstör du inget dyrt och fint tyg.

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jul-08 kl 19:09 »
Vågar inte svara på dina frågor. Men mitt råd är: Ta ett gammalt lakan och sy ett prov först. Så förstör du inget dyrt och fint tyg.

Ett bra tips, men mer jobb, kanske värt det dock.

Våmhuskullan

• -
« Svar #3 skrivet: 05 jul-08 kl 19:14 »
ja bredden du ska ha är då 140  ;D
det blir 70 på bredden om du har vikningen vid axlarna såsom du beskrev.+ sömsmån 1,5 cm (det blir det om du syr med pressarfotsbredd=vanligast)=71,5 eller enklast 72 brett ;)

halsinfodring gör inte jag på mina medeltidssärkar. jag syr på ett kantband av samma tyg. snedklipp en remsa bara och sy om kanten.

Margit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 jul-08 kl 20:10 »
ja bredden du ska ha är då 140  ;D
det blir 70 på bredden om du har vikningen vid axlarna såsom du beskrev.+ sömsmån 1,5 cm (det blir det om du syr med pressarfotsbredd=vanligast)=71,5 eller enklast 72 brett ;)

halsinfodring gör inte jag på mina medeltidssärkar. jag syr på ett kantband av samma tyg. snedklipp en remsa bara och sy om kanten.

Tack för hjälpen!! Då fattade jag rätt  ;)

Ett kantband av samma tyg låter jättebra, men *snedklipp en remsa* förstod jag inte riktigt... :-\

Våmhuskullan

• -
« Svar #5 skrivet: 05 jul-08 kl 20:24 »
snedklippa är då du inte klipper trådrakt.
snedklippa är då man klipper snett över tyget, då blir det ju lite elastiskt och lättare att forma efter kanten som är sned.
om jag gör ärmen lite smalare nedtill i utklippningen, brukar jag klippa av den sneda kanten som blir av resttyget. skarva går bra om det bara blir småbitar kvar.
« Senast ändrad: 05 jul-08 kl 20:33 av färnäskullan »

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jul-08 kl 20:32 »
snedklippa är då du inte klipper trådrakt.
snedklippa är då man klipper snett över tyget, då blir det ju lite elastiskt och lättare att forma efter kanten som är sned.
om jag gör ärmen lite smalare nedtill i utklippningen, brukar jag klippa av den sneda kanten som blir av resttyget. skarva går bra om det bara blir småbitar kvar.

Aha!! Tusen tack för hjälpen! Nu fattar jag.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 jul-08 kl 21:34 »
Jag har sytt lite plagg tidigare. Då använde jag pappersduk till mallen enligt mönstret. En sådan som är lite kraftigare och som man inte river sönder så lätt, alltså Duni eller liknande som är till ett 4-6 persbord. Duken är inte på rulle utan färdigkapad. I den kan du sy och tråckla eller sy "på riktigt" och därefter prova plagget eller annat du ska sy.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 jul-08 kl 15:42 »
Pappersduk är en bra idé!

Färnäskullan! Kilarna på medeltidssärken, hur högt upp ska de gå om klänningen är fotsid?

På beskrivningen står det 55 cm långa kilar, men det är till en lårlång manssärk... :-\ och så står det att man "bara" ska förlänga kilarna om man gör en lång särk. Men hur långa ska de vara?

En sak till...ärmlängden - varför ska jag mäta från nacken och ut till handen...då blir ju ärmen för lång?!
« Senast ändrad: 06 jul-08 kl 16:29 av Margit »

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #9 skrivet: 06 jul-08 kl 18:35 »
Jaha, nu ska vi se här... lugn o fin nu, Margit!  :D

Kilarna - hur högt de ska gå beror på vilken form du vill att klänningen ska ha. Sitter de långt ner blir midjan låg, sitter de högt blir man, tycker jag, lite mer elegant s.a.s... Du kan gärna ha kilarna ända upp i ärmringningen, tycker jag. Eller låt dem börja ca 10 cm nedanför. VIKTIGT: när du klipper till kilarna, klipp dem då inte så att de slutar i en lång, smal spets = svårt att sy. Låt dem sluta som en kon, om du förstår.  :)

Hm... ärmlängden... där vet jag inte riktigt. Kan du inte mäta från ärmringningen och ut?  ???
Höns, stickning och pelargoner

Margit

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jul-08 kl 18:48 »
Jaha, nu ska vi se här... lugn o fin nu, Margit!  :D

Kilarna - hur högt de ska gå beror på vilken form du vill att klänningen ska ha. Sitter de långt ner blir midjan låg, sitter de högt blir man, tycker jag, lite mer elegant s.a.s... Du kan gärna ha kilarna ända upp i ärmringningen, tycker jag. Eller låt dem börja ca 10 cm nedanför. VIKTIGT: när du klipper till kilarna, klipp dem då inte så att de slutar i en lång, smal spets = svårt att sy. Låt dem sluta som en kon, om du förstår.  :)

Hm... ärmlängden... där vet jag inte riktigt. Kan du inte mäta från ärmringningen och ut?  ???

Tack snälla för hjälpen!

Sluta som en kon...lite tvärt av alltså och inte i en spets - ska se om det funkar.

Ärmlängden borde ju kunna mätas som du säger - jag har redan klippt ut ärmarna, men det värsta som händer är väl att de blir lite vida längst ner vid handleden då jag måste klippa av dem - antar jag. (Om jag ens får på dem  ::))
Dessutom skulle man klippa ut små trekanter till ärmkilar  ??? jag vet inte ens var de ska sitta  :-[ . *suck*

Byracka

• -
« Svar #11 skrivet: 06 jul-08 kl 19:57 »
Som vän av ordning vill jag bara upplysa fröknarna att en kon per definition slutar i en spets.
I annat fall är det en stympad kon.
Detta gäller vid fallet att bottenytan är cirkulär, är bottenytan en polygon fås istället en pyramid.

Rätt skall vara rätt.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #12 skrivet: 06 jul-08 kl 20:27 »
Som vän av ordning vill jag bara upplysa fröknarna att en kon per definition slutar i en spets.
I annat fall är det en stympad kon.
Detta gäller vid fallet att bottenytan är cirkulär, är bottenytan en polygon fås istället en pyramid.

Rätt skall vara rätt.

Men åh.  ::)
Margit, det ska alltså vara en stympad kon...  ::)  :P

Ang. ärmlängden - när jag stickar tröjor brukar jag mäta från axeln och ner. Gör du det också. Ta lite extra om du är osäker, då är det ju bara att klippa av om det blir för långt. Å andra sidan, tar du till för lite är det ju bara att skarva...
« Senast ändrad: 06 jul-08 kl 20:30 av yrian »
Höns, stickning och pelargoner

Shadow

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 jul-08 kl 21:52 »
Okej.... ser att detta inte verkar vara så lätt för den som inte riktigt är insatt.....

Nej, du kan inte lägga till 30 cm!!! Då blir ju klänningen stor som ett hus på dig!!!
Jag har 120 cm i bröstvidd och min lösa klänning är 140 cm i bröstvidd!
Då sitter klänningen som en löst sittande collegetröja ungefär!
Vill du ha en mer figurnära klänning så minskar du på måttet. Skulle tro att du bara behöver lägga till 15 cm, eller kanske bara 10 cm.... beror helt på hur du vill ha den.

Ska det vara en medeltida klänning, så bör den vara lite mer kroppsnära. Sen beror det på om det är tidig eller sen medeltid. Kilarna sätter du vid midjehöjd, men högre upp mot bysten om det är en klänning från senare medeltid.

De klänningar jag syr sätter jag kilarna från midjan och neråt. Nertill är kilen ca 25 cm bred, inte mer!
Det betyder att den slutliga vidden på klänningen blir ca 2.40 m.
Mät från din midja och neråt, sedan mäter du från klänningens (som du klippt ut i tyget) nederfåll och uppåt. Vik tyget mitt på och klipp så långt som kilen ska vara!
Tycker du det är svårt att sy i kilar och få det snyggt, så dela på hela bak- och framstycket. Då går det lättare att sy i kilen snyggt!
Du tar ena sidan först och syr dit kilen där den ska vara. Sedan andra halvan av klänningen och syr ihop med resten av klänningen och kilen!

Om du vill ha en HK klänning (HK - historiskt korrekt) så ska du inte sy snedremsor kring halsen. Antingen fållar du den på maskin eller så rullar du in kanten och handfållar den! (Jag handfållar de flesta av mina kläder)
Oftast dekorerar man klänningarna med vävda band eller broderier kring hals och armar, även nertill. Då blir det inte heller snyggt med ett kantband.

Ärmkilarna sätter du på bakstycket av klänningen/ärmen, alltså ryggsidan!
Du kan slutta av nederdelen av ärmarna så de passar dig!
Kilen är till för att ge lite extra vidd i ärmen.

Ärmarna mäter du från axeln och nedåt.

Hoppas du har tvättat ditt tyg innan du började klippa ut och sy.

Som sagt, ring mig så fort tillfälle ges!
Så hjälper jag dig!!

Kram Anneli

Sommartorparn

« Svar #14 skrivet: 06 jul-08 kl 22:11 »
Har du en länk så man kan se liknande klädesplagg på bild?

Våmhuskullan

• -
« Svar #15 skrivet: 06 jul-08 kl 22:26 »
Pappersduk är en bra idé!

Färnäskullan! Kilarna på medeltidssärken, hur högt upp ska de gå om klänningen är fotsid?

På beskrivningen står det 55 cm långa kilar, men det är till en lårlång manssärk... :-\ och så står det att man "bara" ska förlänga kilarna om man gör en lång särk. Men hur långa ska de vara?

En sak till...ärmlängden - varför ska jag mäta från nacken och ut till handen...då blir ju ärmen för lång?!
som shadow skrev är det ju olika beroende på vilken tid under medeltiden du satsar på. men jag uppfatta lite som att detta var din första särk och att enligt beskrivningen skulle den vara rymlig, eftersom du fått instruktion på att du skulle lägga till just 30 cm i vidd.
men du kan alltid sy om ifall du vill ha den mer kroppsnära  :D och hellre för stor än för liten.
att du skulle göra kantremsa runt föreslog jag pga jag tycker den sitter bättre i halsringningen. och jag tvivlar du ska bära den på högkravstillfällen...eller?
Jag satsar på vikingatiden och jag har sytt kantremsa (dock en mycket smal en) på 2 av mina särkar och sonens alla skjortor och hans fars skjortor och ingen har iallafall ifrågasatt detta under de 11 år de varit i historiska sammanhang. men jag handsyr ALLTID alla sömmar som syns! för symaskinsömmar fanns inte på medeltiden ;) och jag tycker det är lättare att få snygga sömmar för hand.

sy som du känner. Huvudsaken är att du blir nöjd med resultatet ;D
och du kommer säkert att få smak för att sy fler  ;)

Våmhuskullan

• -
« Svar #16 skrivet: 06 jul-08 kl 22:27 »
Har du en länk så man kan se liknande klädesplagg på bild?
http://histvarld.historiska.se/histvarld/draekter/draekter.html

Margit

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 jul-08 kl 22:29 »
Okej.... ser att detta inte verkar vara så lätt för den som inte riktigt är insatt.....

Nej, du kan inte lägga till 30 cm!!! Då blir ju klänningen stor som ett hus på dig!!!
Jag har 120 cm i bröstvidd och min lösa klänning är 140 cm i bröstvidd!
Då sitter klänningen som en löst sittande collegetröja ungefär!
Vill du ha en mer figurnära klänning så minskar du på måttet. Skulle tro att du bara behöver lägga till 15 cm, eller kanske bara 10 cm.... beror helt på hur du vill ha den.

Ska det vara en medeltida klänning, så bör den vara lite mer kroppsnära. Sen beror det på om det är tidig eller sen medeltid. Kilarna sätter du vid midjehöjd, men högre upp mot bysten om det är en klänning från senare medeltid.

De klänningar jag syr sätter jag kilarna från midjan och neråt. Nertill är kilen ca 25 cm bred, inte mer!
Det betyder att den slutliga vidden på klänningen blir ca 2.40 m.
Mät från din midja och neråt, sedan mäter du från klänningens (som du klippt ut i tyget) nederfåll och uppåt. Vik tyget mitt på och klipp så långt som kilen ska vara!
Tycker du det är svårt att sy i kilar och få det snyggt, så dela på hela bak- och framstycket. Då går det lättare att sy i kilen snyggt!
Du tar ena sidan först och syr dit kilen där den ska vara. Sedan andra halvan av klänningen och syr ihop med resten av klänningen och kilen!

Om du vill ha en HK klänning (HK - historiskt korrekt) så ska du inte sy snedremsor kring halsen. Antingen fållar du den på maskin eller så rullar du in kanten och handfållar den! (Jag handfållar de flesta av mina kläder)
Oftast dekorerar man klänningarna med vävda band eller broderier kring hals och armar, även nertill. Då blir det inte heller snyggt med ett kantband.

Ärmkilarna sätter du på bakstycket av klänningen/ärmen, alltså ryggsidan!
Du kan slutta av nederdelen av ärmarna så de passar dig!
Kilen är till för att ge lite extra vidd i ärmen.

Ärmarna mäter du från axeln och nedåt.

Hoppas du har tvättat ditt tyg innan du började klippa ut och sy.

Som sagt, ring mig så fort tillfälle ges!
Så hjälper jag dig!!

Kram Anneli

Åhh...du är vaken, tänkte att du var helt utsliten efter en helg full med riddare  ;)

Ha ha, jag har sytt färdigt klänningen - var för snabb för alla ovanstående superbra tips  :-\
Herregud vad jag har skrattat!!! Kolla in mina röda kinder  ;D ;D kolla in ärmarna...
Jag tror att jag kan hyfsa till klänningen lite - men stor blev den verkligen...jag hade i alla fall tvättat tyget  :)

Våmhuskullan

• -
« Svar #18 skrivet: 06 jul-08 kl 22:31 »
 ;D men nu har du lite syvana ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 jul-08 kl 22:32 »
Du tycker inte den är lite trång? :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare
torbjorn, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser