Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera fönster  (läst 14971 gånger)

Geir

  • Inlägg: 8
Renovera fönster
« skrivet: 01 jul-05 kl 12:04 »
Nu ska vi börja renovera våra fönster. Jag har bara problem att hitta det som behövs. Vem säljer i dag krita i lösvikt, till exempel. Och svensktillverkad linolja är också svår att hitta. Tips på bra enkla traditionella produkter mottas med tack. Den ferdigblandade skitdyra sörjan dom säljer på Bauhaus och liknande ställen är inte särskilt lockande.

/Geir

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Renovera fönster
« Svar #1 skrivet: 01 jul-05 kl 12:41 »
Jag vet ju inte var du bor, men det poppar upp allt fler butiker som jobbar med linoljefärger osv. Gula Sidorna e d.

lycka till!
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Renovera fönster
« Svar #2 skrivet: 01 jul-05 kl 17:16 »
Kanske www.kulturfarg.se kan vara något?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Renovera fönster
« Svar #3 skrivet: 01 jul-05 kl 19:29 »
Claessons trätjära http://www.claessons.com/ har det du behöver. Dom huserar i Göteborg, men skickar runt hela sverige. Dom har bra priser också, har själv jämfört (pigment m.m). Annars är det byggnadsvårdsbutikerna som finns lite här och var i landet, dyrare men kanske närmre?

När det gäller kitt brukar jag köpa Åffas linoljekitt, innehåller inget skräp. Vet dock inte vilket land linoljan är ifrån i den. Köp stora burken så blir det ingen brakförlust gentemot att göra själv.
Blanda i lite vitpeppepar så kanske fåglarna håller sig borta  :-\

Linolja säljs lite här och var. En på Öland, en på Gotland vad jag vet. Finns säkert fler, sök på nätet!

Sätt ut annons i lokalblaskan om du vill ha gammalt glas billigt/gratis. Stift hittar du på glasmästeri eller kanske rent av Bahaus, vem vet?

Och ska du byta delar av träet, se till att skaffa fint virke, annars är jobbet bortkastat!

Lycka till
/Attis

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Renovera fönster
« Svar #4 skrivet: 01 jul-05 kl 20:09 »
Vill man ha sysselsättning så är linolje-kitt ypperligt!

Vill du slippa underhåll, ägna sommar, semester, åt att underhålla kitt så finns ett ypperligt plast-alternativ.

Linoljekitt håller ej tätt, du måste måla för att täta.

Linolja dina bågar och måla dem med linoljefärg - kitta med Mono 321.

Häx

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Renovera fönster
« Svar #5 skrivet: 02 jul-05 kl 23:44 »
de där moderna plastkittet är suveränt, har ara hört goda ord om det.
smidigt att applicera och blir aldrig riktigt torrt så det är ju stretchbart, spricker mao inte. men vill ma ha orginalet så...

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Renovera fönster
« Svar #6 skrivet: 05 jul-05 kl 19:21 »
Vill man ha sysselsättning så är linolje-kitt ypperligt!

Vill du slippa underhåll, ägna sommar, semester, åt att underhålla kitt så finns ett ypperligt plast-alternativ.

Linoljekitt håller ej tätt, du måste måla för att täta.

Linolja dina bågar och måla dem med linoljefärg - kitta med Mono 321.

Häx

Skitsnack. Då vet du inte hur man använder linoljekitt. Finns få saker som är så bra som just linoljekitt och linolja till fönster....

Ett ställe jag kan rekommendera personligen när det gäller dessa produkter samt kalkbruk/färg är Enetorpets färg www.enetorpetsfarg.nu. En kvinna som besitter en oerhörd massa kunskap om dessa produkter

Georg

  • Gäst
Re:Renovera fönster
« Svar #7 skrivet: 26 okt-05 kl 15:02 »
Liten kommentar till Monica och hur jag gjort; -

Har en gammal kåk från 1800-talet. Fönstren var vid första inspektion färdiga att kasta. Men efter att ha tagit isär alla bågar eller åtminstone nertill på alla och upptäckt att det faktiskt var möjligt att rädda alla, även om det var kraftigt urbränt och bitvis mjukt , så gjorde jag så här;

Avlägsnade metallbeslagen i hörnen nertill. Dom övre får hålla formen på ramverket. Plockade isär och avlägsnade all färg och kitt med skrapa och värmepistol. Monterade ihop ramen igen och pluggade hörnen i orginalhålen.
Därefter dränkte jag ramverket i kallpressad linolja.
Efter en veckas torkning monterades glasen i övermålningsbar silicone. Finns säkert olika fabrikat men det jag hittade var Biltemas. (vit) Nu är det ca 15 år sen och i stort har fortfarande inget släppt från glaset. Det är m.a.o. tätt. Alla skakar på huvudet när man talar om hur man gjort, men själv har jag inga problem med det eftersom jag slipper jobba med det och kan göra något roligare istället. Jag slipper göra om och bättra hela tiden. Som det defacto är med kittade fönster. Och hur mkt fukt släpper dom inte in till trät innan man orkar masa sig dit och reparera......
Jag har några fönster med kitt, gamla och nya fabrikstillv. Alla har kitt som släppt eller ramlat bort. Dom fabrikstillv. är nyare än dom jag satte med silicone.....

Till detta ska läggas hur enkelt det sen är när man ska byta glas. Ingen risk att krascha ngt av dom andra i samma ram. Numer stiftar jag inte heller, det är ingen mening.

Finns nackdel - visst. Det blir inte lika snyggt som med kittat och målat. Jag fyllde nämligen även småhål som blivit i hörnen nertill vid pluggar etc & skruvhål efter beslag med siliconen så det blir inte lika snygg lackyta när lacken lagts på.
Å andra sidan behöver man inte putsa utsidan på fönstren på 10 år för dom tar inget åt sig av smuts. Nu ett antal år senare börjar det bli dags, men det kan ju också vara ett tecken att kolla över sättningarna.

5-10 minuter tar det att sätta tre glas i en luft när grundjobbet är gjort. Det blir inte lika prydligt som med kittkniv och visst är det härligare att jobba med linolja och sådana naturprodukter, men rent praktiskt hållbart är kitt-delen av dessa ingen praktiskt hållbar lösning.

Detta bara min personliga erfarenhet

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Renovera fönster
« Svar #8 skrivet: 30 nov-05 kl 23:53 »
Linoljekitt funkar och håller i allafall tjugo år, det har mina gjort. Det är viktigt att måla så det kommer en millimeter in på fönsterglaset.

När jag kollade (för 20 år sen) norrfönsterna var de i bedrövligt skick, så jag funderade på att skaffa nya.

Kunde inte för rimliga pengar få liknande som fanns, även om de  oxå inte är helt i den stil som huset förtjänar.

Jag kapade bort den nedre ruttna delen, och gjorde en ny bit,
efter att ha mättat med linolja målade jag det och satte det på plats.

Nästa sommar kanske det blir omkittning på några utsatta fönster.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

carina8

  • Gäst
Re:Renovera fönster
« Svar #9 skrivet: 17 mar-06 kl 09:33 »
Hej kära idealist. Trevligt att du vill föra traditionen vidare med gamla tekniker. Krita på lösvikt borde du hitta i äldre färgaffärer. Däremot har du ju Järna antroposofernas butik. hemsida www.fargbygge.se
Lycka till hälsningar Carina (Hantverkare)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Renovera fönster
« Svar #10 skrivet: 17 mar-06 kl 12:59 »
Till detta ska läggas hur enkelt det sen är när man ska byta glas. Ingen risk att krascha ngt av dom andra i samma ram. Numer stiftar jag inte heller, det är ingen mening.

Hur menar du? De gånger jag råkat ut för fönster som varit "kittade" med silikon har det varit lögn i h:e att få bort, det sitter som berget så att trät följer med.

Vegas

  • Gäst
Re:Renovera fönster
« Svar #11 skrivet: 21 maj-06 kl 03:04 »
Jag har arbetat som målare och jag tycker att det är roligt att du tar dig tid att renovera dina fönster med "gamla" produkter. Men ibland blir det lite väl konservativt och man är inte ens beredd att prova modernare produkter, som man med ens avfärdar som nästan giftiga. Men det är ju varken silikon, gjort av kisel, eller latex, gjort av naturgummi. Linolja är förvisso en utmärkt produkt som, riktigt applicerad, kan hålla i tiotals år. Men problemet, efter egen erfarenhet, med linoljekitt på utsidan av kittade fönster är att det är väldigt aptitligt för fåglar. De äter ju, naturligtvis, lika gärna linolja som t.ex solrosolja. Det är riktigt retligt när man fått upp fönstren och delar av kittet är "borthackat" av fåglar efter bara en kort tid. Du kan få ett riktigt gott resultat med andra produkter på fönstrens utsida, som inte fåglar är intresserade av utan att känna dig miljöförstörande. På insidan däremot tycker jag att du, helt klart, skall använda linoljekitt som du blandar själv med krita. Om inte bara för det estetiska intrycket så för den angenäma doften av linolja!

Vegas

  • Gäst
Re:Renovera fönster
« Svar #12 skrivet: 21 maj-06 kl 03:16 »
När man kittat med linoljekitt, eller egentligen alla kitt, så vill man naturligtvis måla över kittet så fort som möjligt. Resultatet blir då oftast dåligt eftersom kittet inte är torrt, vilket är själva poängen med kittet, men då är tipset att, antingen med torr pensel eller fingret, pudra kittet med krita så att ytan blir  torr. Då blir resultatet efter målining, alltid någon millimeter ut på glaset för att kittet inte ska torka, avsevärt mycket bättre.

Lycka till!

Vegas

  • Gäst
Re:Renovera fönster
« Svar #13 skrivet: 21 maj-06 kl 03:34 »
Måste förtydliga mig:

Jag tycker inte att du skall kitta dina fönster på annat sätt än med tekniken med kittkniv, det är den i särklass snyggaste och kanske hållbaraste fogen då det då blir mycket mer kitt mot glas och trä. Däremot tycker jag att du skall tänka över om inte en modern produkt skall användas på utsidan av fönstret.

Än en gång: Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser