Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spackel  (läst 5685 gånger)

Alma

• Västergötland
Spackel
« skrivet: 03 jul-08 kl 21:25 »

Hej!

Jag tänkte måla om verandan (med linoljefärg) men har några stora sprickor som jag behöver spackla i.
Är det någon som har recept på spackel?
 Har för mig att jag haft något recept i gömmorna som bla innehöll linolja och krita men då blir det ju kitt så antagligen är det väl något mer man ska ha i.
Jag undrar också om man brukade spackla över spikskallarna förr eller om det bara är tjocka lager färg som har kritat sig?

Bockar och bugar / Alma
Jag ska lära mig allt!

Filip Skräplund

SV: Spackel
« Svar #1 skrivet: 03 jul-08 kl 21:36 »
Vanligt fönsterkitt av linoljetyp i sprickorna funkar utmärkt.
Linoljefärg brukar räcka som rostskydd på spikskallar, dom brukar vara nedslagna under ytan på bräderna så fyll groparna med färg bara.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Alma

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 jul-08 kl 21:39 »
Tack så mycket för snabbt svar! :)
Jag ska lära mig allt!

andreas_f

• Småland
« Svar #3 skrivet: 04 jul-08 kl 09:57 »
Linoljekitt, dvs. linolja och krita fungerar bra, annars kan du köpa t.ex. rubinols linoljespackel. Den torkar lite snabbare och är lite lättare att skära rent efteråt. Tyvärr fanns det ingen innehållsförteckning på burken så jag vet inte vad den innehåller. Spacklet brukar sjunka ihop lite när det torkar så två spacklingar brukar gå åt.

Angående spackling av spikar så var det nog vanligt åtminstånde från slutet av 1800-talet och framåt då allt skulle vara blankt och fint. Våra snickerier från 1910-talet är rejält spacklade innan de målades, även spikskallarna spaklades över.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser