Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bromsar gör både mig och hästen galen  (läst 13260 gånger)

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
bromsar gör både mig och hästen galen
« skrivet: 03 jul-08 kl 11:20 »
Vad har ni för medel på era hästar mot bromsar och flugor ?
Switch/flusa/täcke/installing under dagen hur gör ni ?
Jag blir galen  :'(
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: bromsar gör både mig och hästen galen
« Svar #1 skrivet: 03 jul-08 kl 11:28 »
Vad har ni för medel på era hästar mot bromsar och flugor ?
Switch/flusa/täcke/installing under dagen hur gör ni ?
Jag blir galen  :'(

flusa eller flystar, min komplett subjektiva bedömning ger att flystar är något mera långverkande.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 03 jul-08 kl 13:49 »
Olivolja med patchouli. Hjälper mot de flesta styngande insekter men själva "anfallet" slipper man inte undan.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

guba

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jul-08 kl 00:12 »
Skönt är att ha hästar som kan stå en hel dag på en åker framför olika skörderedskap med bromsar ätandes på dem utan minsta antydan till irritation och sparkande.
Ridhästar är det väl inte så kinkigt med men en körhäst är bra om den är van vid bromsen, klemar man bort dem med olika medikamenter och är utan dem en dag med ett bröllop i vagnen så kan det bli ett bröllop som tar en ända med förskräckelse.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #4 skrivet: 04 jul-08 kl 06:56 »
Har inte heller brytt mig om att lägga på något medel i år, varken på korna eller hästen. Märker ingen större skillnad.

Det är ungefär som myggmedel på mig själv - totalt verkningslöst. Knotten bits allt ändå.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 04 jul-08 kl 10:40 »
Jag är en ganska flitig användare av div kemikalier på den ena hästen: nordsvensken  :-[ Hon har sådana ruskiga problem med dem så jag får ta den smällen med att hon dels blir "bortskämd", dels får ha gifter på sig. Knotten biter henne så blodet rinner längs hals och bakben (ja, det är sant...) och bromar gör att juvret blir ett enda stort sår och svullet som om det vore fullt med mjölk.  :-\ Den andra hästen däremot, en ponny, låter de nästan bli helt, ngt litet bett får hon förståss, men inte mer än så.

Jag använder switch mot knotten och Equimins sommarspray mot bromsar och blinningar...
« Senast ändrad: 04 jul-08 kl 14:50 av vingklippt »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

covboy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 jul-08 kl 10:47 »
Grustag är ju grundvatten oftast.. :o, de får man absolut inte smutsa ner >:(

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 04 jul-08 kl 10:49 »
Det är inget större problem efter 48 timmar.

Jag använder flystar istället för equimins, innehållsförteckningen ser ganska likartad ut och eftersom den är till nöt och inte till häst så är den typ en fjärdedel av priset.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

guba

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 jul-08 kl 14:05 »
badar i grustagshålor, dvs där det inte finns ngt liv, och helst inte ska finnas det heller. )
Inte utan att jag blir lite beklämd över det resonemanget.

Har precis för mig att jag lärt mig någon gång att vatten är grundförutsättningen för allt levande och så kommer du här och omkullkastar den lärdomen så där bara rakt upp och ner :o :o

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 jul-08 kl 14:11 »
Mot broms finns inget riktigt effektivt, då hade jag redan hittat det ;D

När man har körning av häst som sin arbetsuppgift 7 dagar i veckan 8 timmar om dagen blir man ganska desperat på att prova det mesta.. Särskillt efter att det flög in en hel svärm in i byxbenet på mig en gång  ;D

Enda som överhuvudtaget hjälper är beckoljan...

Tösen är en riktig arbetshäst då  :D Hon skiter blankt i broms ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #10 skrivet: 04 jul-08 kl 14:46 »
Det är inget större problem efter 48 timmar.
Jag väntar minst 1 vecka, och iom att jag spolar hästen efter att hon blivit svettig vilket hon blir efter varje tur, så ska det rimligtvis inte finnas ngt i pälsen.

Mkt möjligt att ni har rätt om grustagets dammar, men jag badar där ändå, som sagt..  :-[
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #11 skrivet: 04 jul-08 kl 22:53 »
Jag har tidigare använt "4-ess-salva" på utsatta ställen som runt skap, bringan, bakom armbågarna, mellan ganacherna etc. Fungerar väldigt bra. Man kan dock inte smörja det där solen kommer åt, allt som innehåller fett eller olja kan "bränna" hästen om det blir nog upphettat. Använde tidigare chevalet men nu heter det något annat (flystar?!)

På fölisen har jag dock inte smörjt något, han får härdas, och på stoet har jag sagt åt ägaren att låta bli att smörja runt juvret. Vi har dock inga större problem med insekter trots att vi bor längs norrlandskusten.
När jag bodde söderut tog jag in hästen några timmar på dagen då det var som varmast och bremstätast.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 04 jul-08 kl 23:15 »
Nu blev det lite förvirrat för en nytillkommen läsare då inläggstext verkar ha tagits bort i efterhand...men försvinner Switchen verkligen varje gång hästen spolas? Trodde den hade lång varaktighet. Annars skulle man väl behöva kleta på nytt efter varje tur?

Använder själv inte Switch då nästan alla våra hagar gränsar till vattendrag. Försöker undvika även övriga insektsmedel så långt möjligt, tycker det ligger något i resonemanget att om man vänjer hästen vid att alltid ha något på sig kan det bli väldigt jobbigt den dag det glömts bort. Vill att hästen ska kunna gå utan, även om jag försöker skydda den med lämpligt medel när det är som allra värst.

Jag väntar minst 1 vecka, och iom att jag spolar hästen efter att hon blivit svettig vilket hon blir efter varje tur, så ska det rimligtvis inte finnas ngt i pälsen.

Mkt möjligt att ni har rätt om grustagets dammar, men jag badar där ändå, som sagt..  :-[
Självhushåll till nytta och nöje

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 04 jul-08 kl 23:20 »
Switchen försvinner inte ..men rester som kanske finns kvar i pälsen sköljs bort..

Switchen verkar ju på ett annat vis..den sprids liksom i kroppen, ligger inte utanpå.  Ungefär som fästingmedlen till hund o katt.
Därför är det också dumsnålt att "dutta" med den som man gör med många andra medel..eftersom den då inte uppnår full styrka..  :)

Ofta när det står att man måste ha skyddshandskar..så har man ju inte det ändå..  :-[ Efter att ha switchad 25 fölston samt tillhörande avkommor i åldrarna 0-2 år utan handskar mådde jag tämligen illa, blev snurrig o kräktes  :-[ Men jag behövde inte ha en enda mygga på mig på hela sommaren!! o jag lovar att jag duschar nån gång ibland  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

guba

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 jul-08 kl 23:26 »

Switchen verkar ju på ett annat vis..den sprids liksom i kroppen, ligger inte utanpå. 

Sant, medlet tas upp och lagras i fettlagret där det finns kvar under lång tid och utsöndras långsamt, skulle det tas upp i blodet eller muskulaturen skulle det endast verka några få timmar innan det är borta ur kroppen.

Ungefär som de idrottsmän som åker dit för diverse doping som intagits med spruta, hamnar något i en fettcell så finns det kvar länge länge och därför torskar de i kontrollen, hade det hamnat där det skulle, i muskulaturen hade de klarat sig undan.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #15 skrivet: 05 jul-08 kl 13:35 »
försvinner Switchen verkligen varje gång hästen spolas? Trodde den hade lång varaktighet. Annars skulle man väl behöva kleta på nytt efter varje tur?

Den switchen som hamnar i pälsen försvinner ju efter lite duschningar och rullningar, men inte den delen som går in i kroppen.

Jag är också dålig på att använda handskar, men har aldrig switchat mer än 3 hästar på en och samma gång, så jag har aldrig mått dåligt, å andra sidan har jag inte heller fått avnjuta den insektsfria effekten.

AnjaB

« Svar #16 skrivet: 07 jul-08 kl 22:04 »
jag har hittat BromsBroms igen. Det är Näckens Naturprodukter som säljer det. Tar tydligen broms, flugor, knott, mygg och är helt naturligt, gift och kemikaliefritt. Jag beställde genom en sida som heter www.arctictrade.se och köpte även en hudvårdsolja som ska kunna hjälpa eksemhästar, värt att prova.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #17 skrivet: 08 jul-08 kl 10:47 »
jag har hittat BromsBroms igen. Det är Näckens Naturprodukter som säljer det. Tar tydligen broms, flugor, knott, mygg och är helt naturligt, gift och kemikaliefritt. Jag beställde genom en sida som heter www.arctictrade.se och köpte även en hudvårdsolja som ska kunna hjälpa eksemhästar, värt att prova.

Tråkigt bara att det inte framkommer vad den innehåller...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

AnjaB

« Svar #18 skrivet: 22 jul-08 kl 00:49 »
Jag mailade och frågade och BromsBromsen innehåller: cederträolja, kryddnejlikeolja, idris yahgi olja, aloe vera, ljus björktjärolja, cadeolja, avocadoolja, sesamolja, citronellaolja, eucalyptusolja, mintolja, carbomer, natriumhydroxid, vatten.

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 22 jul-08 kl 01:32 »
Gammelfolket jag umgås med säger att gäddister är väldigt effektivt,
är det någon här som har provat det?
(lär inte lukta särskilt gott och lukten går inte bort på ett bra tag...) ???
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser