Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krusbärsbuskar  (läst 9936 gånger)

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Krusbärsbuskar
« skrivet: 03 jul-08 kl 11:00 »
Vi flyttade hit där vi bor nu i höstas och började då med planeringen av mitt nya trädgårdsland. Där stod vad man trodde en rejäl krusbärsbuske som senare vid flytt visade sig vara två mindre.
Buskarna ser inget vidare ut nu, spretiga långa smala grenar som lägger sig mot marken vid minsta tyngd som bär nu tex. Buskarna har väldigt lite och små bär och bladen är små och få.
Vattnat har jag gjort mycket då även vinbärsbuskarna blivit flyttade så vattenspridaren står i landet och går ofta.
Min fråga är väl egentligen om jag inte bör beskära krusbärsbusken, hur, när??? och tror ni att buskens skick beror på att den blivit flyttad?
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #1 skrivet: 03 jul-08 kl 13:05 »
Synd att du ändrade på rubriken. Krusbärsbusar lät mycket mera spännande.

Det kan ju hända att de inte gillade omplanteringen. (Grannen hade ett körsbärsträd i kruka, som klarade hela vintern på balkongen utan skydd. Fast jag hoppades hela tiden att det skulle frysa ihjäl - för han har enligt min ringa mening inte plats i sin radhusträdgård för detta träd - grannkonflikter är förprogrammerade om ett par år. Dock har han sysslat en hel del med att plantera om det här trädet på olika ställen i sin trädgård de senaste veckorna. Och jag kan meddela att efter tredje flytten fick det nog. I alla fall är bladen gula och hänger ner nu.)

Ang. krusbär - de gillar träaska har jag hört. Har du försökt med det? Och krusbär ska beskäras ordentligt varje vinter (inte när det är frost) så att gamla kvistar kommer bort. Ska testa det själv i höst.

Förresten mår min ena nyinköpta krusbärsbuske inte heller så bra. Tror att den har fått ett svampangrepp och har sprutat på med vitlökste. De nyaste skotten verkar dock må bättre. Vad tror ni om detta?

Sally

  • Inlägg: 641
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #2 skrivet: 03 jul-08 kl 16:43 »
Jag har flyttat mina krusbärsbuskar. Det kan ta ett tag innan de kommer igen. Gallring är dock ett måste om man vill ha goa bär! Här hos mig är största problemet krusbärsmalen (tror jag) som på ett par dagar kaläter buskarna. Det tycks inte påverka bärskörden, men buskarna ser för trista ut. Det kommer nya blad så småningom, om man vatnnar och "gullar lite" med dem.

Sally
Går det...så går det!

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #3 skrivet: 16 jul-08 kl 21:38 »
attackera buskarna rejält!!! jag var livrädd för att börja klippa, men tröttnade till sist på att inte komma åt dom fina bären för alla taggar... klippte ner alla "gamla" grenar uton tre och året efter klippte jag av dom med. jag har mängder med krusbär nu ska ni veta.... anföll vinbären på samma sätt, dom ser ut som dom vore nya...och dessa buskar är GAMLA..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #4 skrivet: 16 jul-08 kl 21:55 »
Vi kapade alla våra vildvuxna krusbärsbuskar vid markytan tidigt i våras, dom var monsterstora och fulla med gammalt ris. Dom gav massor av bär förra året men vi klippte ner dem nu för att vi skulle flytta dem. Vi har tyvärr inte hunnit flytta dem så buskarna har växt upp igen på sin gamla plats men ger inga bär alls i år.

Hur som helst tro jag dom mådde bra av att tuktas ordentligt och om vi flyttar dem i höst får vi nog en god skörd nästa år.

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #5 skrivet: 01 aug-08 kl 13:57 »
När ska jag beskära dem då? Innan frosten i höst eller efter i vår??

Tyckte oxå första rubriken lät festlig men tänkte att den nog är missvisande  ;)
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #6 skrivet: 01 aug-08 kl 14:56 »
När ska jag beskära dem då? Innan frosten i höst eller efter i vår??

Tyckte oxå första rubriken lät festlig men tänkte att den nog är missvisande  ;)

Klipp ner dem tidigt på våren, innan dom börjar få knoppar. Då är det maximalt med kraft i rötterna.

LillaMor

  • Inlägg: 219
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #7 skrivet: 07 aug-08 kl 19:01 »
Är det krusbär då?
Vi bor i ett gammalt torp och våra "krusbär", som växte upp, böjde sig, och hade fortsatt växa in under längt gräs var jag glad över ända tills våran granne, som då nästan var lika gammal som vårt hus (100 år) talade om att det var en gammal sorts bär som kallades Stickebär. Det är krusbär som växer så här med "pyttesmå" bär.
LillaMor

Jyden

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #8 skrivet: 08 aug-08 kl 11:37 »
Hej LillaMor
Krusbär hedder på norsk og dansk 'stikkelsbær', så dine Stickebär er sikkert krusbär, som bare benævnes med nabosprogenes navn. Det er ret almindeligt, at bær kaldes med flere navne.
Björnbär hedder på dansk brombær, men på Sjælland benyttes Bjørnebær også.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #9 skrivet: 08 aug-08 kl 19:28 »
Hej LillaMor
Krusbär hedder på norsk og dansk 'stikkelsbær', så dine Stickebär er sikkert krusbär, som bare benævnes med nabosprogenes navn. Det er ret almindeligt, at bær kaldes med flere navne.
Björnbär hedder på dansk brombær, men på Sjælland benyttes Bjørnebær også.

Hylle heter Fläder på Svenska men Hylle på Skånska.  :)

Det finns många namn på växter som kan vara förvirrande.

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #10 skrivet: 08 aug-08 kl 19:44 »
På jämtska heter krusbär "stickelbera".
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

LillaMor

  • Inlägg: 219
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #11 skrivet: 09 aug-08 kl 14:26 »
Tackar!
Tyvärr slängde jag två stora fina buskar för 20 år sedan ungefär. Får väl hoppas att Moder Jord kanske skonat något lite av dom, men det ser inte så ut...
LillaMor

Bovanägare

  • Gäst
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #12 skrivet: 09 aug-08 kl 20:52 »
Nu snor jag tråden lite här..men kan man få rot på de man klipper av krusbärsbusken? Alltså så som man kan göra med vinbärsbuskar. Vill ha fler krusbärsbuskar! :D

Bonze

  • Inlägg: 70
  • Norra Halland
    • Halland
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #13 skrivet: 09 aug-08 kl 21:03 »
Jepp! Det funkar fint. Jag satte några krusbärspinnar i vatten ett par veckor, tills rötter syntes, sen satte jag dessa i jord. Två år senare är det fina små buskar, men ännu inga bär.
Lycka till.
/Magnus

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #14 skrivet: 10 aug-08 kl 10:51 »
Nu snor jag tråden lite här..men kan man få rot på de man klipper av krusbärsbusken? Alltså så som man kan göra med vinbärsbuskar. Vill ha fler krusbärsbuskar! :D

Halaj!

Javisst. Man kan bara kapa en gren och sticka den i marken direkt. Krusbär är inte kinkiga.
Annars är det vanliga att ta avläggare. Man tar en gren (utan att kapa alltså) och lägger en sten på den. Grenen rotar sig då och blir en ny buske.

//T


Pethra

  • Inlägg: 123
    • Bohuslän
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #15 skrivet: 11 aug-08 kl 07:56 »
Man kan beskära dem i Februari-April, ca 1/3 av busken.
Man behöver inte beskära krusbär varje år, men det beror på hur kraftigt de växer.
Det är nog inte fel att gödsla dom lite.
Det går bra att lägga sitt gräsklipp runt plantorna eller lägga dit lite häst eller kogödsel.
Västra Götaland

LillaMor

  • Inlägg: 219
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #16 skrivet: 11 aug-08 kl 15:43 »
Mina farföräldrar lade alltis aska (inte sot) från sin kökspanna på dom.  det gödslar, och skyddar mot mögelangrepp, som vissa sorter kan få besvär av. Det har jag gjort i mänga år med både krusbär, och vinbärsbuskarna. Men jag ger dom ochså gräset från min uppsamlare på gräslipparen. Dom växer som 17, och ger Massor av Fina stora bär. När vi flyttade hit var vinbären i miniformat, få och karnorna omgavs med någon form av skal, som liknar don man får i popcorn. Detta fenomen försvann också med urgallring och gödsling. Vinbär går också ypperligt att bara trycka ned grenar i marken, men dom far givetvis inte torka ut. Ju tisigare på växtsäsongen, desto bättre
LillaMor

Musseron

  • Inlägg: 131
SV: Krusbärsbuskar
« Svar #17 skrivet: 19 aug-08 kl 21:41 »
Jag beskär mina krusbär på våren och tar bort 1/3 av de äldsta och ger dem aska ur öppna spisen som gödsel. Gör precis likadant med svarta vinbären. Det blir härliga nya ljusa stora blad på sv. vinbären att koka saft på ;D
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser