Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  timmervägg med puts?  (läst 3001 gånger)

mommo

timmervägg med puts?
« skrivet: 03 jul-08 kl 07:05 »
Hej!
Nu ska jag ge mig på renovering av storarummet och ska måla om väggarna bland annat. Nu sitter det  väldigt fula skivor av fusk- trä på väggarna och bakom dem så är det tapet direkt på puts eller vad det nu kan vara och sedan är det timmervägg.
Torpet är registrerat 1909 så det är byggt tidigare än så men vet inte när.
Så jag undrar hur jag enklast får det fint?
Är det puts på väggarna och hur slätar och lagar jag till den?
Ska jag riva ner tapeten och putsa om hela väggarna eller laga  och måla direkt?
Det behöver inte bli perfekt släta väggar för det är ett gammalt torp och allt är snett och vint här ändå ;D
Mommo.
andas, smek katten och värm fötterna under hunden+nybryggt kaffe = en perfekt morgon!

andreas_f

• Småland
SV: timmervägg med puts?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-08 kl 08:08 »
Det du hittat under tapetarna kallas lerklining och består av lera, sand, vatten och t.ex. halm. Lerkliningen ger en bra isolering, brandskydd samt ett plant underlag för tapeterna. Om lerkliningen har släppt någonstans kan du lösa upp det som sitter löst och återanvända det. Saknas det någonstans kan du blanda ny och komplettera, material finns hos t. ex. gysinge byggnadsvård, om du inte vill göra egen.
För att laga lerkliningen måste ju såklart tapeterna tas ner runt skadorna. När lerkliningen är plan kan du tapetsera över den med t. ex. lumppapp och sedan måla.

Gå till biblioteket och låna:
Byggnadsvård i praktiken / Invändig renovering -Byggförlaget (isbn:91-7988-203-x)
Där finns en bra beskrivning på både lagning av lerklining samt tapetsering med lumppapp.
Finns nog även beskrinvning i Så renoveras torp och gårdar -Ica förlag tror jag.

mommo

SV: timmervägg med puts?
« Svar #2 skrivet: 05 jul-08 kl 06:26 »
Tack för svaret!
Jag har läst om lerklining tidigare och fick för mig att det var ganska så grovt och det som finns på mina väggar är väldigt finkornigt och utan halm eller liknande i.
Men jag får nog ta och skaffa böckerna du tipsade om.
Lumppapp låter bra, det ska jag kolla upp.
Mommo
andas, smek katten och värm fötterna under hunden+nybryggt kaffe = en perfekt morgon!

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser