Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elektriska plastnät  (läst 1021 gånger)

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Elektriska plastnät
« skrivet: 02 jul-08 kl 21:32 »
Här där jag bor är det vanligt med temporära plastnät som flyttas runt allt eftersom fåren äter.
Fram till på midsommarafton tyckte jag att detta var något praktiskt och bra. Men på hemväg från midsommarfirandet fick jag se en igelkott som fastnat med nosen i plastnätets nedersta tråd. Jag trodde först att den levde, men det visade sig att den dött av elströmmen.

Är det någon mer som iaktagit sådant?
Finns det inga regler för hur stark ström som får användas i näten?
Jag gissar nämligen att man i detta fall har skruvat upp effekten eftersom man inte längre har får i hagen utan kor.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Elektriska plastnät
« Svar #1 skrivet: 03 jul-08 kl 08:52 »
Det kan inte vara så att den fastnat och dött av att den inte kom loss? Strömmen ska ju inte vara så stark att djuren ska dö utan bara skrämma dem från att gå igenom stänslet. Att själv få en stöt är ju inte farligt bara obehagligt.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 03 jul-08 kl 10:47 »
Strömmen är DÖDLIG för alla om man fastnar i tråden och inte kommer loss. Strömmen stör då ut kroppens signaler och hjärtat slutar slå.
Detta kan drabba stora människor såväl som grodor.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 03 jul-08 kl 11:38 »
Men nedersta tråden är ju inte strömförande i plastnäten...
                          Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 03 jul-08 kl 13:47 »
Har den fått kontakt med den strömförande tråden ovanför så drabbas till slut hjärtats retledningssystem, hjärtat börjar slå ojämnt och man dör.
Detta hände en ridtjej förra året. Hon föll av sin häst och slogs medvetslös, blev liggande över eltråden och fick hjärtarytmi vilket hon avled av innan hon hittades.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 03 jul-08 kl 23:00 »
Risken att drabbas av hjärtflimmer eller liknande är större om spänningspulserna från stängselapparaten kommer för ofta, en tumregel säger att gränsen är om stängselpulserna kommer oftare än personens eller djurets hjärtslag.
Det är därför en stängselapparat inte får ge pulser oftare än en gång per sekund.
Men tyvärr händer det ibland att det blir fel på stängselapparater, så att de ger pulser för ofta. Kraftigare apparater måste numera ha skyddskretsar så att de stänger av sig automatiskt i ett sådant fall, men klenare eller äldre apparater har inga sådana skydd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser