Vi lyfte spetsen med hjälp av 2st domkrafter som klarar 6ton.
Lägg 2 ordentliga underreden (vi använde gamla järnvägsslipers) vid varje sida om spetsen där du grävt ur, sedan sätter du 1 st domkraft på var sida ovanpå dessa underreden och ovanpå dessa lägger du 1st ordentlig balk (vi använde en I-balk). Sen fäster du lämpligt dragsnöre (som klarar minst 4-5ton iaf) mellan I-balk och rörspets. Därefter pressar man upp röret med domkrafterna.
1.5 ton räcker inte iaf, osäker på exakt dragkraft som erfodras men vi drog till í överkant för att veta att vi har marginal.
Det är just de första meterna som kan vara lite svåra innan spetsen/röret har släppt. Sista metrarna kan man dra upp med rörtänger.
Följ gärna vårt projekt på ovan länk. För tillfället håller vi på att återställa spetsen ner i marken, fått ner den i gamla hålet med handkraft... ca 7meter av totalt 11m. Resterande ska vi fortsätta med ikväll. En jungfru med rätt ställning att stå på fixar de sista metrarna.
Ett tips nästa gång du får problem med din spetsbrunn, åk till en uthyrningsfirma och hyr dig en diafragmapump. Koppla den till röret och låt den suga ut föroreningarna. Man kopplar den till röret precis som en vattenslang.
Tips nummer 2.
Du bor ju i Kristianstadstrakten, har du inte hört talas om "Skurupsborren" Med den kan du borra ända ner till vattennivån och sedan koppla in diafragmapumpen för att kunna "pumpa" dig ner ännu längre. Man förlänger hela tiden med nya rör + T-kopplingen som du har överst.
Varför arbeta hårt när det finns klara lösningar?
Har själv borrat mig ner till vatten och sedan "pumpat" mig ner till berget. Tog 1 dag ungefär. Tyvärr så hade jag ingén spets utan satte ner ett brunt plaströr i stället, men det ger inte så mycket vatten som jag hoppats på. Ska göra ett nytt försök på annan plats på tomten där jag vet att berget ligger djupare, kostar ju inte så mycket att misslyckas med denna metoden.
MVH Lasse