Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arga bin under högspänningsledning?  (läst 2038 gånger)

Anacreon

• Uppland
    • www.essmar.se
Arga bin under högspänningsledning?
« skrivet: 30 jun-08 kl 16:08 »
Jag startade tidigare en tråd angående mina illbattingar till bin och fick många goda råd, bla att byta drottningar vilket nu är planerat till nästa vecka. Men så damp Bitidningen ner i brevlådan idag, en av rubrikerna är "ilskan bin" författare till inlägget påstod att bin blir aggressiva av att befinna sig i närheten av en högspänningsledning vilket naturligtvis starat en del funderingar hos mig eftersom mina står 5 m från en 10KV ledning. Min fråga är; har någon här på forumet erfarenhet av hur bin påverkas av högspänningsledningar? 
Min tredje säsong som biodlare det roligaste jag någonsin gjort..

wictor

SV: Arga bin under högspänningsledning?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-08 kl 21:00 »
Jag råkade ut för ilskna bin när vi flyttade några samhällen till en kraftledningsgata med mycket ljung en gång för många år sedan i Ångermanland.
Men då var det en rejäl ledning, jag vet inte nu om den var på 100 eller 400 kV...

Ja, nu vet jag ju inte om vad som händer med en 10kV, tror dock inte att 10k gör så mycket...

Dunderhonung

« Svar #2 skrivet: 03 jul-08 kl 20:43 »
Hej!
Läste om en som hade bytt sina täckbrädor mot täckplast, och att han trodde att den statiska elektriciteten påverkade bina. Men om jag minns rätt så hade de blivit snällare av elektriciteten...

Det borde vara troligt att elekricitet påverkar binas humör. Eftersom elektriciteten påverkar den hårlöse människan, så borde den kunna påverka de hårbeklädda bina ännu mera. Det vore roligt om det fanns någon undersökning...

Anacreon

• Uppland
    • www.essmar.se
« Svar #3 skrivet: 04 jul-08 kl 15:25 »
Tack för kommentarerna. Jag tycker också att 10kv är så låg spänning att magnetfältet rimligen inte borde ha någon betydelse, men man kan ju aldrig veta. Jag ska se om jag kan hitta en annan plats om inte annat för att ta reda på om magnetfältet påverkar dem.   
Min tredje säsong som biodlare det roligaste jag någonsin gjort..

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #4 skrivet: 27 jul-08 kl 08:37 »
har du spik i lådor och ramar?
kolla om bina kittat in alla dessa?
Om så är fallet - så är det nåt som stör dom

Åskväder påverkar definitivt bina
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #5 skrivet: 30 jul-08 kl 19:26 »
har du spik i lådor och ramar?
kolla om bina kittat in alla dessa?
Om så är fallet - så är det nåt som stör dom

varför skulle de kitta in spikarna om de är störda?  ???

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #6 skrivet: 09 aug-08 kl 22:51 »
det får du fråga bina om
jag vet bara att de gör det
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 09 aug-08 kl 23:14 »
De elektriska och magnetiska fältens styrka avtar med avståndet från ledningen. Det går alltså inte att bara jämföra ledningens spänning till jord. Magnetfältet bestäms för övrigt av strömstyrkan i ledningen, som inte framgår. 5 meter låter nära, men det är väl avståndet till ledningsstolpe, inte till ledning, antar jag. Kraftigare ledningar brukar ha högre stolpar.

För övrigt undrar jag hur mycket man vet om detta. Vilka parametrar handlar det om: magnetfält, elektrisk fältstyrka, växelström/likström, variationer/störningar/signaler av olika slag utöver grundspänning, etc. Är bina störda skulle jag helt klart pröva att flytta dem, vid lämpligt tillfälle. Dock vet jag väldigt lite om bin. Säger detta på allmänna grunder.

alkotten

« Svar #8 skrivet: 10 aug-08 kl 22:57 »
Köpte första bikupan i våras. Placera den där vi tyckte det verkade bra som man nu i efterhand funderar om det verkligen var, för en meter från kupan har vi elstängsel till beteshagarna.

Första gången vi gick igenom kupan var efter en vecka, då var det frid och fröjd men alltsedan har det blivit värre, nu sist anföll dom nästan direkt och går nu under benämningen "mördarbin".

Känns mycket tråkigt, har funerat på vad vi kan gjort för fel i hanteringen, om elen kan påverkat.
Det vi vet är att drottningen är ny.   

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 10 aug-08 kl 23:29 »
Köpte första bikupan i våras. Placera den där vi tyckte det verkade bra som man nu i efterhand funderar om det verkligen var, för en meter från kupan har vi elstängsel till beteshagarna.

Första gången vi gick igenom kupan var efter en vecka, då var det frid och fröjd men alltsedan har det blivit värre, nu sist anföll dom nästan direkt och går nu under benämningen "mördarbin".

Känns mycket tråkigt, har funerat på vad vi kan gjort för fel i hanteringen, om elen kan påverkat.
Det vi vet är att drottningen är ny.   
4 av mina kupor står också mindre än en meter från elstängslet (tjuraggregat) men den enda gången jag märkt av ilskna bin bland dessa kupor så var det när drottningen i ett av samhällena dött. De lugnade ner sig när de fick en ny drottning. I övrigt är dessa 4 samhällen trevliga att hantera.

Var er drottning nytillsatt i samband med att ni köpte bina? Kan hon ha parat sig med drönare som gett ilskna bin eller har även hon omkommit?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

alkotten

« Svar #10 skrivet: 12 aug-08 kl 21:40 »
Det skall ha funnits en märkt drottning men när vi gick igenom samhället med en kunnig så hittade vi den inte utan det fanns en ny omärkt drottning.
Han som hjälpte oss då har beställt en ny drottning till oss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser