Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har ni gjort idag-vad kostade det?  (läst 59944 gånger)

mitt ljuva hem

• Gäst
vad har ni gjort idag-vad kostade det?
« skrivet: 30 jun-08 kl 15:40 »
hej!
idag bakar jag bröd.

recept:
2,5dl ljummet vatten=gratis
1/2pkt jäst=50öre
2,5dl grahamsmjöl=1,5kg kostar 8kr,så 2,5dl kostar?
3msk sirap= 1flaska kostar 14kr,så 3msk kostar?
4,5dl mjöl= 2kg mjöl kostar 7kr,så 4,5dl kostar?

vad har du gjort idag?

Sommartorparn

SV: vad har ni gjort idag-vad kostade det?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-08 kl 15:48 »
Kört massor av maskiner av tvätt. Kostnad? Lagat grönsaksgryta. Kostnad? Tappat om maskrosvinet. Kostnad? Gjort muesli. Kostnad? Städat upp och diskat. Kostnad? Hämtat pengar på banken. Hmm. Sitter och kollar att lillebror verkligen läser på till sina viktiga prov. Kostnad? Nervslitage. Om det inte hade ösregnat idag, skulle jag ha jobbat lite i trädgården också. Nu har jag ju äntligen en trädgård! F ö finns det redan en tråd om "Vad håller ni på med?" precis som det finns "Dagliga recept". Måste du egentligen starta nya trådar om gamla teman hela tiden?

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jun-08 kl 15:53 »
Kört massor av maskiner av tvätt. Kostnad? Lagat grönsaksgryta. Kostnad? Tappat om maskrosvinet. Kostnad? Gjort muesli. Kostnad? Städat upp och diskat. Kostnad? Hämtat pengar på banken. Hmm. Sitter och kollar att lillebror verkligen läser på till sina viktiga prov. Kostnad? Nervslitage. Om det inte hade ösregnat idag, skulle jag ha jobbat lite i trädgården också. Nu har jag ju äntligen en trädgård! F ö finns det redan en tråd om "Vad håller ni på med?" precis som det finns "Dagliga recept". Måste du egentligen starta nya trådar om gamla teman hela tiden?
ja,tvääten kostar dig nog en hel del...maskrosvinet kostar dig ingenting om du plockar maskrosorna...
gjort mysli=du har handlat grynen...hämtat pengar på banken= kört dit=kostnad, eller cyklade du?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 30 jun-08 kl 16:04 »
ja,tvääten kostar dig nog en hel del...maskrosvinet kostar dig ingenting om du plockar maskrosorna...
gjort mysli=du har handlat grynen...hämtat pengar på banken= kört dit=kostnad, eller cyklade du?

Sök hjälp, inser du inte att du har ett kontrollproblem? Eller är du bara sjukligt nyfiken?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 30 jun-08 kl 16:04 »

Jag tog apostlahästarna - skoslitage?

Jomenvadå, maskrosvinet kostar visst. Vinjäst och socker. Sen har jag tidigare köpt lite utrustning, visserligen som jag har använt flera gånger, men jag vet inte riktigt om det har lönat sig än - förresten lönat sig - det här är snarare hobbyverksamhet. Skulle kanske sluta att tvätta familjens kläder för att spara pengar. Hmm. Och muesli, vilken onödig lyx att köpa gryn när det finns färdigprodukter.
« Senast ändrad: 30 jun-08 kl 16:11 av Sommartorparn »

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jun-08 kl 16:06 »
Sök hjälp, inser du inte att du har ett kontrollproblem? Eller är du bara sjukligt nyfiken?
jo visst har jag kontrollbehov,men sjukligt är det inte,tycker det är nyttigt att veta vad saker och ting kostar...

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jun-08 kl 16:08 »
nu har jag strax gjort 8st baguetter...de ska användas på utflyker mm.
nu blir det att göra äppelpaj ,mums.den ska vi ha till efterätt idag.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 30 jun-08 kl 16:12 »
jo visst har jag kontrollbehov,men sjukligt är det inte,tycker det är nyttigt att veta vad saker och ting kostar...

Eller så kan det leda till att man blir så stressad att man måste bli förtidspensionerad ::).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 jun-08 kl 16:16 »
Eller så kan det leda till att man blir så stressad att man måste bli förtidspensionerad ::).
nej anledningen till att jag är stressad = FAS,hjärnstress,stress i samhället(dvs på arbetsplatser)
tror inte nån vill anställa en som får agressionsutbrott,migrän och spyr och ryggont,varannan dag, de vill ha någon som är frisk, skulle du inte vilja ha det om du hade ett förtag?
arbetsförmedlingen har nu efter flera år insett att jag inte funkar ute på arbetsmarknaden..och inom det jag kan och vill och orkar,är det ingen som har råd att anställa mig,inte ens med lönebidrag..

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 30 jun-08 kl 16:42 »

När det blir så maniskt som hos dig att det upptar hela din lediga tid och gör dig oförmögen att diskutera nåt annat då är det sjukligt. Det kan inte vara så att du stressar upp dig själv med din mani och därför behöver vara sjukpensionär.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 30 jun-08 kl 17:20 »
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-*

Gudars...vi skrattar så vi tror vi döööööööör
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 jun-08 kl 17:25 »
 :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-*

Gudars...vi skrattar så vi tror vi döööööööör
är det nåt att skratta år att någon föds utav en alkoholist och får hjärnskador som gör att hon inte fungerar och blir lättstresad och lättretad mm?
tycker du ska fundera lite över vilken människosyn du/ni har...skrattar ni lika mycket åt en cpskadad,eller en i rullstol utan ben och armar???

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 30 jun-08 kl 19:28 »
är det nåt att skratta år att någon föds utav en alkoholist och får hjärnskador som gör att hon inte fungerar och blir lättstresad och lättretad mm?
tycker du ska fundera lite över vilken människosyn du/ni har...skrattar ni lika mycket åt en cpskadad,eller en i rullstol utan ben och armar???
Jag skrattade åt Annas kommentar. Dig eller ditt öde är det nog ingen som skrattar åt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 jun-08 kl 19:33 »
Jag skrattade åt Annas kommentar. Dig eller ditt öde är det nog ingen som skrattar åt.
i mitt fall råkar det vara så att stressen är skadlig, därför ska jag få förtidspension.

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 30 jun-08 kl 19:34 »
i mitt fall råkar det vara så att stressen är skadlig, därför ska jag få förtidspension.
Stress är säkert skadlig för de flesta.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 jun-08 kl 19:50 »
Stress är säkert skadlig för de flesta.
ja, men att leva med konstant daglig stress i över 15år gör att man får hjärtproblem,har haft hjärtmuskelinflammation ett antal gånger,inget att leka med, det kan man dö utav.
men men, jag behöver inte sitta här och försvara mig,min process är inledd och efter att alla har haft semester ska de börja läsa på mina journaler,som är beställda och tester ska påbörjas och utredning, så jag lär få fullt upp efter sommaren,med att svara på frågor om mina problem, tills dess-lugn och ro.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 jun-08 kl 21:03 »
hej!
nu har jag bakat 3satser bröd och gjort äppelpaj.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 30 jun-08 kl 23:21 »
hej!
idag bakar jag bröd.

recept:
1/2pkt jäst=50öre

vad har du gjort idag?

Vatten är inte gratis, även om det "ingår" i hyran. Hur mycket kostade vattnet du använde för att diska efter baket? Diskmedlet? Elen som gick åt för att värma ugnen? Slitage på diskborsten? Hade du någon lampa tänd medan du bakade? Hur fraktades råvarorna hem från butiken? Gick det åt bensin till bilen? Slitage på cykeldäcken?

Hade kommit att vänta mig bättre koll av dig. Nu måste jag försöka komma över besvikelsen som kommer av att tvingas inse att ingen är perfekt.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 01 jul-08 kl 10:24 »
nej anledningen till att jag är stressad = FAS,hjärnstress,stress i samhället(dvs på arbetsplatser)
tror inte nån vill anställa en som får agressionsutbrott,migrän och spyr och ryggont,varannan dag, de vill ha någon som är frisk, skulle du inte vilja ha det om du hade ett förtag?

Jodå, ja, inte just dig då, men lite över hälften av mina anställda är såna som har det traditionellt svårt på arbetsmarknaden, som har varit sjukskrivna samt har funktionshinder och behöver extra anpassningar på arbetsplatsen. Det kallar jag alternativt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #19 skrivet: 01 jul-08 kl 11:00 »
hej!
idag bakar jag bröd.

recept:
1/2pkt jäst=50öre

Borde väl bli en femma ungefär va, för brödet (om vi utgår från att du gick till affären, dvs 0 kr i transportkostnader)? I materialkostnad så att säga. Men betalar ni verkligen inte för vatten o el? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 2 användare
Bokohammare, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser