Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angora-Getter för ullproduktion?  (läst 5312 gånger)

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
Angora-Getter för ullproduktion?
« skrivet: 29 jun-08 kl 23:34 »
Hur är angorageten som ullproducent?
hur mycket ull får man per klippning? är den trevlig/lättsam att klippa? (dvs. kan man göra det själv hemma med en bra maskin?)

ni som har angoragetter för ullens skull; går de ute på vintern?
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Angora-Getter för ullproduktion?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-08 kl 13:26 »
De klipps två gånger per år och ger i snitt mellan 3-10 kg/år. Fibern kallas Mohair. (Ull kommer från får och som du vet kommer angora fibern från kanin) ;D.

De klipps lättast och bäst med en klippmaskin, samma sort som används vid fårklippning men med nötskär. Fårskären är aldeles för grova för de har väldigt tunn löst sittande hud = risken är väldigt stor att man klipper hål på dem med grova skär.
De brukar vara lätta att klippa, men lite annan teknik annvänds än vid tex fårklippning. Skinnet måste "sträckas", dvs man drar lätt mot färdriktningen med den hand som är över. Sedan kan man inte "sätta" dem på rumpan för att raka magen som man gör med får, Angora getterna säckar ihop i en liten hög. De får man klippa stående eller liggande på sida, olika från get till get vad som fungerar bäst.

De mår väldigt bra utomhus på vintern men behöver ett bra vindskydd, man får anpassa klipp perioderna efter hur man kan vinterförvara dem. Första minst tre veckorna efter klippning är de känsliga för kyla, väta, drag osv. Hos oss ( min mor) går killande getter innomhus under vintern och blir klippta strax innan betäckning och sedan strax innan killningen i februari. Kastrat, unggetter och bockar (som inte varit i arbete på hösten) klipps senare strax innan vintern och sedan mot vårkanten.

Det kan tilläggas att utedjuren ser väldigt komiska ut efter ett rejält snöfall, för då kan de ofta gå omkring med en rejäl snödriva på ryggen som inte vill smälta bort eftersom deras fäll isolerar så bra.

Mer att läsa hittar du på mors hemsida: http://www.infoom.se/kallmyramohair
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Alore

  • Gäst
SV: Angora-Getter för ullproduktion?
« Svar #2 skrivet: 30 jun-08 kl 21:48 »
Angoragetter är så himla söta, kul att läsa mer om dem! :)

Förresten Storky1 - En av mina bästa vänner har ett halvsyskon till din Tarzan!  ;D

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
SV: Angora-Getter för ullproduktion?
« Svar #3 skrivet: 01 jul-08 kl 03:15 »
 :D Tack för svaret!

Hm... ja ,fast man kallar angora-ULLEN för ull, och det är en blandning av hår och ull!  :-*

angående hude så måste jag säga att det låter ungefär lika som när man klipper en kanin; då måste man också sträcka ut huden för att undvika obehag!

tack också för länktpiset.. får se om det blir några angora-getter hos Göthes framöver...  :D

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Angora-Getter för ullproduktion?
« Svar #4 skrivet: 01 jul-08 kl 08:25 »
Förresten Storky1 - En av mina bästa vänner har ett halvsyskon till din Tarzan!  ;D
Va kul! På pappas eller mammas sida?

Hm... ja ,fast man kallar angora-ULLEN för ull, och det är en blandning av hår och ull!  :-*
Ja, jag vet att alla människor vill kalla allt i fiberväg som sitter på ett djur för ull eftersom det tydligen känns mest naturligt men ska man vara lite petig så finns det ingen ull alls på en angoraget i alla fall utan det heter bara mohair  ;D. De har inte ens det som vanligen brukar kallas för underull eftersom de bara har täckhår.
« Senast ändrad: 01 jul-08 kl 08:29 av Storky1 »
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Alore

  • Gäst
SV: Angora-Getter för ullproduktion?
« Svar #5 skrivet: 01 jul-08 kl 10:56 »
Va kul! På pappas eller mammas sida?

Pappas! Min kompis aby kommer från Nekayah's i Umeå, där Bamse hade en kull med deras blå hona Siri.

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
SV: Angora-Getter för ullproduktion?
« Svar #6 skrivet: 01 jul-08 kl 17:48 »
Ja, jag vet att alla människor vill kalla allt i fiberväg som sitter på ett djur för ull eftersom det tydligen känns mest naturligt men ska man vara lite petig så finns det ingen ull alls på en angoraget i alla fall utan det heter bara mohair  ;D. De har inte ens det som vanligen brukar kallas för underull eftersom de bara har täckhår.
¨


 ;D fast jag hör fler som säger "kaninhår" än ull, och just med kaninerna är det ju en skillnad eftersom de ju faktiskt har ull. det är underullen som växer. Täckhårens funktion är att det inte tovar så lätt...
Men nu vet jag i alla fall att angoragetter inte har någon ULL!  8)
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Angora-Getter för ullproduktion?
« Svar #7 skrivet: 02 jul-08 kl 07:49 »
Ja det är lite konstigt att det överlag verkar vara så svårt att kalla saker för det som det egentligen heter  ::). Tack för lite info om Angorakaninernas hårlag  ;D.............
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser