Jag hade ett samhälle i våras som jag köpte in i höstas och invintrade. Tanken var att gör avlägga i skiftet maj-juni men jag hann inte med. Min först svärm gick 23/5 nästa 30/5 och en tredje 1/6. Alla ur ett och samma samhälle. Hur länge ska de hålla på så här???

Nu har det varit lugnt......
Jag satte svärmarna i egna kupor och har nu 4 samhällen. Man började ju undra om det var för svärmgalna drottningar, men fick rådet av en biodlare att det inte alls behövde vara det - utan att det vanligaste misstaget som nybörjare är att bina får för litet utrymme för sin äggläggning i tid. Han tyckte det kunde vara synd att ha ihjäl ev goda drottningar om jag inte var säker.
Jag har nu bra ägg/yngel/bi produktion i de nya samhällena men i det ursprungliga har jag sett en drottning för 10 dagar sen men idag kunde jag inte se henne och inte heller några ägg/yngel. Vädret har ju inte varit så bra för parning. Min mentor tyckte jag ska avvakta en vecka till. Finns inga ägg då kommer jag att sätta ihop det med ett av de nya samhällena.
Det blir nog ingen större mängd honung i år men man får väl se det kan ju bli drag i 1½ månad till då jag bor på Öland och eftersommaren brukar bli varm och frodig.
Man hade ju inte förväntat sig att få ta så många svärmar första året men det har varit lärorikt och roligt. Ville bara berätta om min upplevelse om svärm gång på gång...

MVH Åsa