Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bond tools  (läst 10795 gånger)

Phileas

Bond tools
« skrivet: 28 jun-08 kl 19:17 »
Var kan man köpa hylsnyckelsats av märket Bond tools som privatperson, förslag på återförsälare i stockholms trakten.
Andra förslag på BRA hylsnyckelsatser som är prisvärda, någon som har erfarenheter att dela ut.....
Har tröttnat på allt billigt som säljs.

Filip Skräplund

SV: Bond tools
« Svar #1 skrivet: 28 jun-08 kl 22:53 »
Som nån skriver, vad är det för fel på Bahco och Kamasa?
Förresten lärde jag mej alldeles nyligen att Kamasa är Sverigebaserat, har alltid trott det var japanskt för det låter så.
Men det är väl bara kontoret, åtminstone är min gamla Kamasasats japantillverkad.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=183268
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tompas11

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 30 jun-08 kl 22:40 »
Proftool Europé AB
Box 57
742 21 ÖSTHAMMAR
+46 (0)173 - 88755

info@proftool.se
If it doesn't work, chrome it!

Phileas

« Svar #3 skrivet: 05 jul-08 kl 16:17 »
Tack för den länken, den gav svar på min fråga, bla. Flinks järn i Bromma säljer dessa. Men måste besöka deras butik för att få priser. Har fått för mig att det är bra grejer men frågan är vad  prislappen säger.
Det skall undersökas. :D
Vill ha bra grejer till måttligt pris.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 07 jul-08 kl 22:24 »
Kamasa är ett varumärke som K G Knutsson har använt i många år för alla möjliga importerade verktyg, som regel har de haft en viss kvalitetskontroll och lyckats undvika de allra värsta bottennappen. Kamasa ligger i ungefär samma kvalitetsklass som de bättre delarna av t ex Biltemas och Julas verktygssortiment. Vissa saker är helt klart identiskt lika (förutom färg och varumärke) och tillverkade i samma fabrik, t ex Kamasa och Jula momentnycklar. T o m gjutskägg och utstötarmärken på plastetuiet är identiska!

Ungefär samma saker kan man hitta under en massa andra varumärken också, t ex Teng Tools som är man ofta ser på maskinaffärer och liknande eller Ampro som Swedol säljer.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 jul-08 kl 22:33 »
Har bara ett verktyg från Kamasa, en sidavbitare med totalt värdelös passning, det går inte att sidavbita någonting med den. Den bästa sidavbitare jag haft köpte jag på Tempo i Katrineholm. Den var tillverkad i Östtyskland. Tyvärr försvann den för några år sedan.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 15 jul-08 kl 08:48 »
Har bara ett verktyg från Kamasa, en sidavbitare med totalt värdelös passning, det går inte att sidavbita någonting med den. Den bästa sidavbitare jag haft köpte jag på Tempo i Katrineholm. Den var tillverkad i Östtyskland. Tyvärr försvann den för några år sedan.
Använder enbart Knipex. Lite dyrare men funkar jämt.

Sia

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 17 aug-08 kl 18:48 »
Bond tools är ett märke som är fullt jämförbart (nu kommer jag att få stryk av massa gamla rävar här) men mycket billigare än Bacho.
Bond tools marknadsförs i sverige av BIG-Gruppen
Dyrare än Bondtools men förmodligen lika bra och lättare att få tag på är Teng tools som ligger under B&B TOOLS som har både egna butiker och massvis med återförsäljare i sverige.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 17 aug-08 kl 22:07 »
På tal om Teng tools så har jag sett en arbetsskaderapport från en större mekanisk industri, det var en hylsa som hade spruckit och det ledde till att montören slant med spärrskaftet och slog upp ett ögonbryn. Som förklaring till det inträffade angav man "verktyget var av dålig kvalitet, Teng tools". Och som åtgärd: "Verktyget skrotat". Och därmed var tydligen alla nöjda.

Sia

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 17 aug-08 kl 23:25 »
På tal om Teng tools så har jag sett en arbetsskaderapport från en större mekanisk industri, det var en hylsa som hade spruckit och det ledde till att montören slant med spärrskaftet och slog upp ett ögonbryn. Som förklaring till det inträffade angav man "verktyget var av dålig kvalitet, Teng tools". Och som åtgärd: "Verktyget skrotat". Och därmed var tydligen alla nöjda.
Jo, säkert finnst det fler än EN missnöjd kund, men många anser även att Tengtools  håller bra kvalité (kanske var hylsan av dålig kvalité för att vara Teng, vad vet jag? kanske dåligt handhavande, det förtäljer inte historien).
Har hört en som tycker att DeWalt inte är det bästa man kan köpa i en affär också, därmed inte sagt att det är lag....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 24 aug-08 kl 13:27 »
No brand is your brand, importören bestämmer sitt märke, och det finns många liknande saker av  olika märke. De större kedjorna har "egna" märken.

Vissa är helt OK, men skaffa bra nycklar till sådant som kräver lite hårdare tag. Man spänner inte en topppackning med reda med en momentnyckel för 70 pix och en långhylsa av sämre sort.

Jag har 13 17 10 köpta lösa av bra kvalite, de andra kostade mindre tillsammans än dessa tre i ett set från Harald Nyborg, och det går bra,de används inte lika ofta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jorlan

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 26 aug-08 kl 23:50 »
No brand is your brand

Det är sant. Olika tillverkare är bra på olika saker. Själv är mycket av mina verktyg hopaplock efterhand som saker gått sönder och man behövt nytt. Lite exempel från mig som använder handverktyg dagarna i ända.

Bacho ergo = Bästa skruvmejslarna.  Kamasa = sopor efter x antal AvVridna kryssmejsetspetsar  ::)

Däremot är Kamasas hylsor finfina. Speciellt de långa tunnväggiga krafthylsorna. Även deras långa blankpolerade PU-nycklar. Fast jag har en uppsättning MacTools PU som är strået vassare. Plus en bunke dublett-PU av olika fabrikat.

Tryckluftsverktyg = IR och Atlas gäller. Och faktiskt även Biltemas dyrare prylar sålänge det inte krävs redig styrka av dem och man inte kör jätteofta.
Biltemas Dyrare sortiment är rent generellt helt okej prylar sålänge man inte ska ha dom till att jobba mycket med dagligen.
Jag har själv en bunke Biltemaverktyg som "extraverktyg" i daglig användning. Fast det ska som sagt vara deras dyrare sortiment.

Jaa... det finns hur mycket som helst att säga om ämnet  ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 aug-08 kl 07:34 »
Jula rear just nu en sats från Bahco för 1299. Har inte sett den i verkligheten och vet inget om kvaliteten, varumärket Bahco kan numera stå på lite vad som helst. Ser bra ut på bilden.

http://www.jula.se/EsaImages/item/master/140045_d.jpg

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 okt-08 kl 08:18 »
 Biltemas dyrare sortiment(dom med 10-års garanti) funkar bra! har haft den stora satsen i snart 5 år och bara gjort sönder mellanstora spärrskaftet,fick ny på garanti utan snack!skruvar ganska mycke med gamla bilar å traktorn så dom kan jag rekomendera/Magnus

Dela detta:

* Inloggade just nu

834 gäster, 3 användare
eriksjos, Nataks, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser