Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur skilja på masonirten?  (läst 1288 gånger)

Dunderhonung

Hur skilja på masonirten?
« skrivet: 28 jun-08 kl 17:21 »
Hej!

Jag skall använda oljehärdad masonite, och till saken hör att det inte behövs så stora bitar. Det finns en del spill på jobbet, som är i lagom storlek. Men hur skall jag kunna skilja på om den är oljehärdad eller inte? Det står inget på den.

Filip Skräplund

SV: Hur skilja på masonirten?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-08 kl 18:22 »
Det oljehärdade är just ganska hård har jag för mej, prova att böja alltså.
Men för byggändamål som undertak går det bra med vanlig masonit också.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

fbkalle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 jun-08 kl 19:35 »
oljehärdad masinite är mycket mörkare i färgen än vanlig masonite

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 28 jun-08 kl 23:29 »
Nästan lite fet. Tror att man direkt skulle märka skillnad om du håller en bit under kranen. Pärlar det sig och rinner av - oljehärdad. Om däremot mosoniten ändrar färg och tar åt sig vatten så är den vanlig. Kanske du behöver "massera" in vattnet så du sabbar ytspänningen.

Har du vanlig kan du ju olja den själv.

ES

Dunderhonung

« Svar #4 skrivet: 29 jun-08 kl 11:54 »
Hej!

Tack för svaren.
Färgen är den samma... Och frågan är om man märker någon skillnad på hårdheten..? Men det med vatten borde funka. Men det känns ju lite märkligt att springa där med vatten... Finns det någon som har ett mer torrt tips tas det också gärna emot..

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser