Hej!
Jag och min pojkvän funderar på att köpa gård om ca 1 år(tidigare, hoppas jag!!)och jag vill(SKA!!)då ha lite olika "nytto" djur. Får- ull & kött, höns- ägg & så kor- mjölk, smör, ost, osv...
Min tanke är i alla fall att inte ha så många "kossor" uran bara en 3-5 st. Jag planerer att mjölka för hand, men har ingen som helst erfarenhet av sånt...
Min pojkväns syster kan grunderna och klarar själv av att mjölka en ko om det skulle behövas, men jag skulle vilja lära mej innan det är dax, så att säga...!
Har hört efter med bönderna i trakten(hade en naiv tro att de skulle tycka att det är kul att vi "unga" intresserar oss för lant/jord bruk och djurhållning)men de tycker antingen att "det är ingen ide att mjölka för hand, jag har inte tid att visa" eller som närmaste grannen som inte vill ha "främlingar" i ldaugården för att minska smittrisken & inte behöva använda antibiotika o.dyl annat än i "nödfall".
Det köper jag, tycker bara att det är bra att han försöker skydda och ta hand om sina kor ordentligt, men.... VAR öva?!?
Spelar inte så stor roll om jag får svar, är mest frustrerad...

//HP