Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var lära sej mjölka "för hand"?!  (läst 4042 gånger)

HP

• Ångermanland
Var lära sej mjölka "för hand"?!
« skrivet: 27 jun-05 kl 13:59 »
Hej!
Jag och min pojkvän funderar på att köpa gård om ca 1 år(tidigare, hoppas jag!!)och jag vill(SKA!!)då ha lite olika "nytto" djur. Får- ull & kött, höns- ägg & så kor- mjölk, smör, ost, osv...
Min tanke är i alla fall att inte ha så många "kossor" uran bara en 3-5 st. Jag planerer att mjölka för hand, men har ingen som helst erfarenhet av sånt...
Min pojkväns syster kan grunderna och klarar själv av att mjölka en ko om det skulle behövas, men jag skulle vilja lära mej innan det är dax, så att säga...!
Har hört efter med bönderna i trakten(hade en naiv tro att de skulle tycka att det är kul att vi "unga" intresserar oss för lant/jord bruk och djurhållning)men de tycker antingen att "det är ingen ide att mjölka för hand, jag har inte tid att visa" eller som närmaste grannen som inte vill ha "främlingar" i ldaugården för att minska smittrisken & inte behöva använda antibiotika o.dyl annat än i "nödfall".
Det köper jag, tycker bara att det är bra att han försöker skydda och ta hand om sina kor ordentligt, men.... VAR öva?!?
Spelar inte så stor roll om jag får svar, är mest frustrerad...
 :P
//HP
If You Run You'll Just Die Tired

I@

• Gäst
Re:Var lära sej mjölka "för hand"?!
« Svar #1 skrivet: 27 jun-05 kl 14:28 »
Hej!
Kul att du vill lära dig hur man mjölkar för hand. Om jag bodde närmre kunde jag lära dig, men jag har tyvärr inga kor ÄNNU. Ett förslag är att du tar kontakt med något Naturbruksgymnasium och frågar om de kan visa/lära dig hur man gör. Lycka till!  ;)
MVH Ia  :D

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 13 sep-05 kl 23:35 »
Att mjölka för hand är inte svårt bara man får lära sig rätt teknik...
 Sen är det bara att öva...

Du får gärna komma och lära dig hos oss.

När man köper sig sin ko så skall man tänka på att hon har lagom långa spenar...för hand mjölkning...
Många SRB och tex Jersey har oerhört små smala spenar som är mycket svår mjölkade...

Hör av dig om du är intresserad...

Mvh Lollo

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Kerstin Linnea

« Svar #3 skrivet: 06 apr-06 kl 10:12 »
Hej på er...
Jag skulle bara säga att ni ska stå på er och inte låta några sura gamla bönder få er att tappa sugen... ;).
Jag rekomenderar ochså lantraser för dom är inte lika sönderavlade.... ;D

HP

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 06 apr-06 kl 11:50 »
Hallå Kerstin Linnea!
Jag tog mej ett ytterligare snack med närmsta bonden och förklarade att jag verkligen ville lära mej och var beredd att hjälpa honom med övriga bestyr också och inte bara komma och vara i vägen... Efter det tyckte han att det var jättekul att jag faktiskt var genuint intresserad och jag "gick i lära" hos honom förra sommaren.
Fick lära mej att mjölka, både för hand och med maskin och han är numera min "guru" om det ä'r något jag undrar över! I alla fall vad gäller kor...
Så nu har jag en fjällko & en rödkulla med kalv!
If You Run You'll Just Die Tired

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Sönderavlade?
« Svar #5 skrivet: 13 apr-06 kl 09:54 »
Jag rekomenderar ochså lantraser för dom är inte lika sönderavlade.... ;D

Man ska inte köpa SRB, Jersey eller SLB då ?
På vilket vis är dom sämre, hur märker jag det rent praktiskt att dom är sönderavlade om jag köper en sån ?

Oj "off topic" varning...... :-[
« Senast ändrad: 13 apr-06 kl 23:28 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 13 apr-06 kl 10:53 »
SRb, SLB är naturligt vis inte sämre.. utan tvärtom oftst mycket bättre...när det gäller mjölkproduktion... köper du en SLB ko så mjölkar hon kanske 35- 40 liter om dan...
Däremot har hon oftast en låg fett halt ... oftast under 4%
Får oftare stora kalvar...
är en mycket stor ko korshöjden ligger ju på 150cm på lågland..

SRB är ju lite mindre kanske runt 140 i korshöjd... mjölkar också runt 35-40 liter...
Men har i allmänhet bättre fethalt o något mindre kalvar...
Ofta har SRB små spenar..

Jersey däremot är en liten ko som har mycket bra fetthalt... det enda som man bör tänka på om man vill ha dem till hushållsko är spenlängden.. vissa jersey har mycket små spenar.

Det som är kul med fjällkor, rödkullor, ringamåla osv är ju att det är svenska gamla koraser... som har hållits av småbrukare i alla tider och som oftast har förädlat sin mjölk själva...
Och det finns inte så många av dessa hotade koraser..

Man kan ju slå 2 flugor i en smäll o ha en trevlig hushållsko och hjälpa till o bevara gamla svenska kor...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser