Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av drottning  (läst 8201 gånger)

Suresh

• -
SV: Byte av drottning
« Svar #20 skrivet: 02 jul-08 kl 14:05 »

Det här skulle jag aldrig våga berätta för min bimentor.. Jag hamnade i läget att jag var tvungen att ta bort drottningen ur modersamhället, samtidigt som jag började bli osäker på om det verkligen krupit ut någon drottning i avläggaren.

Så jag  tillsatte helt lagvidrigt drottningen till avläggaren istälelt för att nypa henne.

I morgon skall jag kontrollera vad som har skett

1) Drottningen har blivit dödad (ingen skada skedd)

2) Drottningen har lagt några ägg som arbetsbina man dra upp en vicecell på, varpå jag nyper drottningen. (Vinst)

3) Drotrningen har letat upp den utkrupna ungdrottningen och dödat henne (katastrof)

Vad satsar ni på?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #21 skrivet: 11 jul-08 kl 00:33 »
Idag har jag försökt att göra något åt mitt ilskna samhälle, men det är helt hopplöst.

Jag hade bestämt att göra två avläggare på vanligt sätt eftersom jag inte hade möjlighet att flytta undan det gamla samhället. Jag tänkte passa på att göra två eftersom samhället är så starkt. Jag hade tagit av skattlådorna och tagit ur fyra foderramar till avläggarna och skulle sedan ta fyra yngelramar hade jag tänkt... Men det gick inte, bina är överallt och sticker igenom såväl nät, som byxor och handskar.

Jag stod helt enkelt inte ut och fick lämna hela samhället åt sitt öde medan jag hämtade förstärkning. Under tiden hann en förbipasserande granne bli attackerad... :-\ Inte bra. Min man kommer och hjälper mig, vi får ihop samhället igen och gör sedan klart avläggarna med material från de andra samhällena + nya drottningar.

Men jag förstår inte hur jag nånsin skall få nån bukt med dessa vildingar... Jag måste ju ner i yngelrummet och hitta den eländiga drottningen och det går ju inte med bin överallt.... Nu har jag, återigen, ett igensvullet öga och en bula på kinden...

Jag får sätta hoppet till min snälla bitillsyningsman (som precis åkt innan jag började med illbattingarna) för jag känner att jag inte kommer att fixa detta själv....suck.....

/deppig o svullen Mille
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #22 skrivet: 11 jul-08 kl 09:38 »
Jag lider med dig Mille :-\. Själv har jag turen att ha ursnälla bin, tar egentligen bara på skyddskläderna för att jag vill ha dem på, inte för att det behövs.
Hoppas att det löser sig för dig.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #23 skrivet: 06 aug-08 kl 17:35 »
Tack anette!

Idag har jag gjort steg två av tre i arbetet med att få bukt med mitt ilskna samhälle. ¨

I förra veckan fick jag hjälp att dela samhället; vi gjorde en dragbiavläggare och tillsatte en ny drottning där. Sedan har det regnat o stormat, men idag kunde jag gå dit igen! Drottningen var uräten och nu till steg två; hitta den gamla drottningen i ursprungssamhället och bura henne.

Bina var faktiskt relativt lugna och jag hittade ganska snart drottningen på en ram. Så stor o fin... :'( Medan jag fipplade med glasrör och bur så hann hon springa och gömma sig, på ramen! Jag stod i säkert tio minuter och gick igenom hela kakan fram och tillbaka innan jag hittade henne igen!

Nu satte jag drottningen i buren, pluggade igen med en träplugg  och satte buren mellan två rama i yngelrummet. Tanken är att hon skall bo därinne i uppemot en vecka. Då finns inget mer spätt yngel och förhoppningen är att drottningens närvaro skall lugna samhället så att de inte bygger alltför mycket egna viceceller. Och att de går att jobba med även om en vecka när drottningen äntligen skall bytas ut!

Det känns jättebra och förhoppningsvis kan jag snart ha lugna o snälla bin i mina kupor. Och slippa ont i magen och svullnader var tionde dag... ;)

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #24 skrivet: 06 aug-08 kl 18:24 »
Själv satte jag ihop ett viselöst samhälle igår med den drottning jag hade över. Eftersom jag tyckte mig ha sett konstigt lagda ägg så utgick jag från att det fanns ett äggläggande arbetsbi och flyttade därför kupan och ställde en ny på dess plats, fyllde denna med mellanväggar och satte lådan med drottningen överst, med tidningspapper emellan.
För att verkligen göra som det står i litteraturen så skakade jag dessutom av de flesta ramarna på ett plastskynke framför den gamla nu flyttade kupan och satte honungsramarna på bitömmarbotten (både de från skattlådan och några från yngelrummet) för att minimera risk för röveri i den flyttade lådan.

Idag tog jag mig för att skaka och borsta av ramarna på bitömmarbotten eftersom bina därinne verkade ovilliga att ta sig ut, flertalet var väl ambin. Jag hann väl med 4-5 stycken när jag tyckte mig se..........va f*n där var ju nystiftade celler, snyggt lagda, en hel ram och  smått, smått yngel :o :o :o.
Någon drottning såg jag däremot inte. Vore konstigt om hon överlevt min bryska behandling med både skakning och borstning i dagarna två.

Nåväl, ramarna med ägg och yngel plus de ambin som fanns på sattes ovanpå den nya drottningen, med både tidningspapper och spärrgaller emellan. Kupan med alla ambin står kvar i utkanten av bigården och nästa soliga dag skall jag se om det trots allt finns en drottning från detta viselösa samhälle som visade sig vara allt annat än viselöst....åtminstone då.

Vad jag lärt mig av detta....tomma ramar behöver inte betyda att där inte finns några ägg, bara att biodlaren har haft fel glasögon på sig vid visitationen. (Till mitt försvar kan tilläggas att bina visade alla tecken på att vara utan drottning, dessa snälla raringar som plötsligt blivit ohanterliga, ramar som gapade tomma och inte en enda drottning så långt öget nådde. Hittade f.ö. en uräten visecell igår men antog att bägge drottningarna omkommit vid "bytet").
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #25 skrivet: 06 aug-08 kl 20:49 »

Vad jag lärt mig av detta....tomma ramar behöver inte betyda att där inte finns några ägg, bara att biodlaren har haft fel glasögon på sig vid visitationen.

;D ;D Fast jag känner igen mig, jag trodde att en av mina ny drottningar dött när jag varken såg henne eller ägg. Dagen efter, med glasögon på, såg jag både drottning och yngel.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #26 skrivet: 13 aug-08 kl 10:52 »
Så var det över... Känns både bra och lite ledsamt. Igår hämtade jag en fin drottning, parad på Styrsö. Hon har fått bo uppe på köksskåpet inatt och nu har hon blivit tillsatt i mitt ilskna samhälle.

Samtidigt tog jag ut den gamla drottningen som suttit fången i en vecka. För säkerhetsskull tog jag med henne in eftersom hon inte är vingklippt.

Jag öpnnade buren och hon kröp ut, bara för att möta sitt öde... :'( Usch vad ledsamt, jag fick riktigt ont i magen när jag hade ihjäl henne. Hädanefter skall jag ha noga koll på vart jag köper mina drottningar, så att de säkert inte är mer än F1.

Nu har jag ö-parade drottningar i fem av mina samhällen, så förhoppningsvis kan jag dra upp ett gäng egna drottningar nästa säsong!

Håll tummarna för att galenpannorna accepterar sin nya mamma! :)

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #27 skrivet: 15 aug-08 kl 15:04 »
Hej!
Jag håller tummarna för att det går bra, Lycka till!
/Magnus

anette i bugared

• -
« Svar #28 skrivet: 15 aug-08 kl 16:45 »
Det är bara att konstatera, drottningar är tåliga varelser, åtminstone min, för viss fanns hon där, idag, när jag letade igen. Hon har överlevt borstning, skakning, att bli utslängd på en blå sopsäck i duggregnet framför kupan och inte bara en utan två gånger om.
En ny (omärkt) stor och tjock drottning är det som nu stiftar så att det står härliga till. Hon har fått tillbaka sina yngelramar, alla tre :-[ och nu fyller hon och hennes bin nästan alla 10 ramar så jag satte på ytterligare en låda med 10 till. lugna och fina är de också....ett kanonsamhälle, ren bonus.
Den andra drottningen som ersatte denna dam går, även hon, och stiftar och även där funkar det som det skall. Tur att jag inte hann få den drottningen såld innan jag startade bytescirkusen....nu blev ju allting så himla bra, fast på ett annat sätt än vad det var tänkt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #29 skrivet: 19 aug-08 kl 18:03 »
Hej!
Jag håller tummarna för att det går bra, Lycka till!
/Magnus

Tack! Nu är hon ute ur buren och verkar vara accepterad! Däremot hade de lite dåligt med foder, så nu har de fått en stödballong.

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser