Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av drottning  (läst 8197 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Byte av drottning
« skrivet: 27 jun-08 kl 15:50 »
Hej,

Jag har ett samhälle som frestar på mitt tålamod... Alla mina tre stora samhällen är rätt flygiga och surrar runt mig när jag jobbar. Det är ok, även om det varit mer praktiskt om de stannat i kupan... ::)

Ett av samhällena är dock värre än de andra och det känns som att de tar varje tillfälle att stickas, ofta följer de även efter när man går därifrån. Det är värst när jag är i kupan men det händer också att enstaka bin kommer flygande och sticks när man bara går förbi eller är i närheten.

Drottningen är från i fjol och i övrigt så funkar samhället jättebra, de har haft en enorm utveckling i år och dragit in rätt bra med honung. Men jag börjar tröttna på deras temperament....

Om jag skall byta, när är det bästa att göra det? Hinner jag märka nån skillnad i år eller är det först till nästa sommar?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
SV: Byte av drottning
« Svar #1 skrivet: 27 jun-08 kl 19:13 »
Jag hade bytt så snabbt jag bara kunnat hitta en ny drottning. Byter du nu så hinner du gott och väl märka skillnad på binas temperament (om du hittar en snäll drottning att sätta till vill säga).

Vad är det för sorts bin?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 27 jun-08 kl 20:31 »
Det är buckfast, fast jag tror att det är nåt mer inblandat för bina har lite olika färger. En del är ganska mörka.

Jag har beställt drottningar som förhoppningsvis är klara i nästa vecka.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 27 jun-08 kl 21:39 »
Det är buckfast, fast jag tror att det är nåt mer inblandat för bina har lite olika färger. En del är ganska mörka.

Jag har beställt drottningar som förhoppningsvis är klara i nästa vecka.
Nästa vecka så har det dessutom utlovats värme, glädjande nog för alla med drottningar som går i parningstankar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

wictor

« Svar #4 skrivet: 27 jun-08 kl 21:42 »
Du har nog en buckfast-drottning som är parad vid en gatukorsning.

Har man en renrasig hund så låter man nog inte tiken springa helt fritt när hon löper och tro att avkomman kommer att bli lika renrasig och fin... Hanarna ställer nog villigt upp och gör sin tacksamma plikt, oavsett ras.

Det är exakt likadant med bina, med den skillnaden att tiken parar sig med EN hane, bidrottningen med 20-25 drönare.
Så det räcker ju egentligen med att hon har parat sig med EN enda besvärlig drönare och alla andra 23-24 drönare var jättesnälla, då kommer ju en tjugofemtedel av samhället att vara väldigt busigt. Och det märks...!!! Mer än 3000 busiga bin, de sticks och ställer till det...
Därför är det ju viktigt att man har drottningar som inte bara har bra påbrå, hon måste ju också ha bra parning så att hennes avkomma blir snälla och duktiga.

Detta brukar för det mesta gå bra om man har bra drottningar i ALLA sina samhällen. Det räcker med EN busig drottning så misslyckas ju resultatet totalt under ett antal år. Busiga drottningar skall nypas.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 27 jun-08 kl 23:06 »
Hej wictor,

Ja, det är nog precis som du skriver, när jag tittar ner i samhället så känns det som att jag har olika sorters bin i samma kupa.

Hon får nog sluta sina dagar i nästa vecka..

wictor

« Svar #6 skrivet: 27 jun-08 kl 23:41 »
... fast jag gråter var gång jag nyper en drottning, det känns inte bra ...

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 27 jun-08 kl 23:45 »
Och jag har aldrig gjort det förrut, så det känns lite jobbigt. Särskilt som det ändå är ett så bra samhälle, inga svärmceller, mycket honung, massor av bin...

Men jag kan ju inte ha galenpannor som bara sticks, min högra hand är som en ballong (igen....) och det börjar kännas tröttsamt.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 28 jun-08 kl 08:36 »
... fast jag gråter var gång jag nyper en drottning, det känns inte bra ...
Här har du en till :-[. Jag gruvar mig innan och är jättedeppig efteråt, sen begraver jag mina drottningar under vinrankan i växthuset :-[.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 29 jun-08 kl 00:11 »
Hur gör jag säkrast när jag byter?

Jag läste i "Bin till nytta och nöje" att det svåraste drottningbytet är det på ett ilsket samhälle med en högproduktiv drottning. Det känns som att det är där jag kvalar in. Förslaget i boken var att göra en avläggare som man senare förenar med grundsamhället.

Hur har ni gjort om när/om ni varit i min situation?

wictor

« Svar #10 skrivet: 29 jun-08 kl 08:53 »
Flytta undan det gamla busiga samhället en bit.
Ställ en ny kupa på den gamla platsen med tomramar eller mellanväggar.
Häng den nya drottningen mellan ramarna, peta ut den mesta foderdegen så hon äts ut snabbt.
Ställ på en ballong foder.

Nu kommer flygbina att återvända hit, finna en ny drottning och de har inget annat val än att acceptera henne. De har inget yngel att försvara, ingen honung att försvara, men de har en ny drottning som börjar lägga ägg om något dygn. De kan inte göra en egen drottning eftersom de saknar såväl ägg som yngel. Tre veckor senare börjar hennes nya bin att krypa ut, i samma takt som de gamla elaka bina försvinner.

Vänta någon vecka till, nyp den gamla elaka madamen och ställ det gamla samhället ovanpå det nya snälla. Tidningspapper emellan.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 29 jun-08 kl 10:13 »
Hur långt behöver jag flytta? Jag har inte jättemycket plats i min bigård och eftersom samhället står på fyra lådor så känns det bökigt att flytta alltför långt.

Jag har en ledig plats bredvid mina galenpannor, räcker det för att lura flygbina? Eller kommer de att hitta tillbaka till sin gamla kupa?

wictor

« Svar #12 skrivet: 29 jun-08 kl 11:37 »
Ett par meter räcker, och så är det bra att vända flustret åt andra hållet på det bortflyttade samhället, då hittar de inte tillbaka så lätt.
Flytta gärna bort det gamla en varm solig morgon, så hinner alla flygbin ut under dagen och återvänder till det nya.

Flyttar man på kvällen kan en del flygbin orientera om sig nästa morgon när de yrvaket undrar vad som hänt.

Någon eller några av skattlådorna med honung kan gärna hamna på det nya samhället över spärrgaller, så har flygbina något att pyssla med...

Glöm inte att fodra med tunn lösning, de behöver även vatten...

Lyckero

« Svar #13 skrivet: 29 jun-08 kl 22:00 »
Tänkte använda detta sätt som beskrivs ovan för att byta drottning. Har först en undran.
I böckerna står det ju att bin i olika åldrar har olika funktion, eller jobb om man så vill. Ungbina städar och de äldre samlar nekter. Vad händer då om man på detta sätt skapar ett samhälle med enbart en äggläggande drottning och en massa gamla flygbin? Kommer bina att gå tillbaka till sina gamla sysslor eller vem tar hand om städning och barn tills nästa generation föds?
Har läst att någon rekommenderade att man också skulle sätta ned några ramar med täckta yngel plus de bin som täcker dessa ramarna i kupan där den nya drottningen ska placeras. Det låter dock mycket enklare att bara låta ett par lådor med tomma ramar stå på den gamla platsen. Någon som har erfarenhet och kan ge råd åt oss nybörjare?

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 29 jun-08 kl 22:21 »
Det verkar som om bina delvis kan styra över detta själva, men visst bör man förstärka med några yngelramar.

Jag hade som du skriver ett samhälle med nästan bara gamla bin där jag satte ner ett par ramar med blandade storlekar på ägg och yngel, ca hälften av kakorna bestod av täckt yngel och på ramarna satt även en del ambin. I detta samhälle har det knappt kläckts några bin alls den senaste månaden men där fanns ändå en drottning och enstaka larver/yngel som matats.

I ett annat samhälle var det på samma vis.... en dåligt fungerande drottning, nästan ingen äggläggning och till största delen gamla bin. Även där förstärkte jag upp med yngelramar vid drottningtillsättningen.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #15 skrivet: 29 jun-08 kl 23:02 »
Jag har en till fråga...

Om jag gör en avläggare med den nya drottningen och senare slår ihop galenpannorna med avläggaren; hur gör jag med skattlådorna? Skall jag utrymma dem innan och bara förena yngelrummen med papper emellan?

wictor

« Svar #16 skrivet: 29 jun-08 kl 23:04 »
Jag tycker att det är en bättre idé att bara ta tomramar eller mellanväggar.

Flyttar man över yngelramar så är risken stor att det följer med några små ägg nånstans, eller en och annan larv. Så är ju livet i en bikupa. OCH då kanske de ilskna bina tycker att dessa är mycket trevligare än den nya inköpta drottningen, så de dödar henne och drar upp en ny istället... 300:- gick åt skogen till ingen nytta, så är de ibland de där otrevliga sticksiga bina.

Bina kan jobba med allt hela livet. De där schematiska beskrivningarna är mer överskådliga, mer att se som rekommendationer som bina inte bryr sig om så mycket i verkligheten. Ungefär som trafiken med grönt ljus i Italien, då är det bara att köra... Gult, ja då är det bara att köra... Rött, ja det är nog mest att se som en rekommendation... Alla bin kan göra allt hela livet

Däremot kan man efter nån vecka, när man ser att drottningen fungerar, flytta över några yngelramar. Men det är ju en annan sak, då lär ju knappast de ilskna bina längre vilja byta drottning och dra upp en egen.

Att fodra är däremot rätt hela tiden

wictor

« Svar #17 skrivet: 29 jun-08 kl 23:05 »
Jag har en till fråga...

Om jag gör en avläggare med den nya drottningen och senare slår ihop galenpannorna med avläggaren; hur gör jag med skattlådorna? Skall jag utrymma dem innan och bara förena yngelrummen med papper emellan?

Det beror på... Är det täckta skattlådor så kan du ju ta in dem och slunga...
Är de inte täckta så är det bara att ställa dem ovanpå

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #18 skrivet: 29 jun-08 kl 23:07 »
Följdfråga... ;)

Hur reagerar de gamla sura dragbina i skattlådan om det kommer en avläggare emellan dem och deras utgång? Eller skall jag ha papper både över och under avläggaren? Eller skall jag tömma dem först?

ptakaplay

« Svar #19 skrivet: 29 jun-08 kl 23:16 »
efter 6 månader vinter så klarar dom gammla bina  alla sysslor och en svärm har mäst äldre bin.
så dom klarar sig. men det är aldrig fel att ge dom lite förstärkning med lite yngel
men med yngel följer ofta varora

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser