Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattensäkra kopplingar utomhus  (läst 7821 gånger)

Avos

• Norrbotten
Vattensäkra kopplingar utomhus
« skrivet: 26 jun-08 kl 11:01 »
MIn telefonkabel ställer till problem, då det läker in fukt i kopplingen. Förr gav telias kille mig vattensäkra kopplingdosor med gele så att jag kunde göra det själv, men nu vill de ha betalt, därtill för jobbet.

Sökte på ELFA, men hittade varken dosan eller den gele som används, iaf inte samma gele. Har ni någon ide om hur man fixar detta ?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vattensäkra kopplingar utomhus
« Svar #1 skrivet: 26 jun-08 kl 11:16 »
Fiskögon borde väl funka,tror de ska vara vattentäta ??
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

trädman

« Svar #2 skrivet: 27 jun-08 kl 01:33 »
vulkaniserande gummitejp kanske kan funka. Finns bl a på Clas Ohlson.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jun-08 kl 10:48 »
Borde inte en vanlig eldosa med IP66 förslå?

I Vagnhärad upptäckte jag att något djur proppat dosan full med kokta makaroner.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 27 jun-08 kl 11:19 »
Dessa kopplingar med gele finns på elfa men de har ett jättekorkat namn där och står dessutom på fel ställe i katalogen. Du vill ha såna, iallafall om du har adsl, det räcker inte med vanlig koppling i tät dosa. Ring elfas kundtjänst, de brukar veta vad man babblar om när man beskriver vad man ska använda dem till.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Avos

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 27 jun-08 kl 14:14 »
Dessa kopplingar med gele finns på elfa men de har ett jättekorkat namn där och står dessutom på fel ställe i katalogen. Du vill ha såna, iallafall om du har adsl, det räcker inte med vanlig koppling i tät dosa. Ring elfas kundtjänst, de brukar veta vad man babblar om när man beskriver vad man ska använda dem till.

Har redan talat med kundtjänst de hittade inget. Hur fixar man detta ? Gissar att den vattentäta gelen är viktigast ?

Avos

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 27 jun-08 kl 14:15 »
Fiskögon borde väl funka,tror de ska vara vattentäta ??

Vet inte vad fiskögon är..

Avos

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 27 jun-08 kl 14:17 »
vulkaniserande gummitejp kanske kan funka. Finns bl a på Clas Ohlson.

Har provat olika sorters tejp, de gör bara problemet värre, men jag har ännu inte provat vulkaniserad tejp. Kanske i kombination med gele eller silikon skulle det funka ? Finns det silikon som fungerar bra i dessa fall, som är likvärdig med gele ?

Avos

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 27 jun-08 kl 14:18 »
Borde inte en vanlig eldosa med IP66 förslå?

I Vagnhärad upptäckte jag att något djur proppat dosan full med kokta makaroner.

Vet inte riktigt vad du menar.. Det här ska ligga under jord vanligen..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 27 jun-08 kl 14:25 »
ELFA 
48-244-05
48-242-56

« Senast ändrad: 27 jun-08 kl 14:27 av take »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 jun-08 kl 14:36 »
Vet inte riktigt vad du menar.. Det här ska ligga under jord vanligen..

Aha, då förstår jag problemet! Då räcker ju inte IP66 långt. Jag är så van vid luftledning.

Jag tror inte vanlig självvulkande tejp håller. Det fanns förr tjock kletig tejp som var avsedd för kabelskarvar, möjligen sådan då.

Avos

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 27 jun-08 kl 18:53 »
ELFA 
48-244-05
48-242-56

Tack ! Men här står det att det är vanlig vaselin i kopplingarna, isf fixar jag det. De här små kopplingarna ( fiskögon ?) ska ju ligga i en större dosa, men den går väl att fixa på annat sätt och fylla med vaselin eller silikon ? På Jula har de ju fuktskydd för 220-voltskablar, som man skulle kunna använda, och eventuellt fylla med lättflytande silikon ?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 27 jun-08 kl 18:56 »
Fast du vill gärna ha dessa vaselinfyllda kopplingar, det är väldigt svårt att få samma fukt-täthet om man bara pillar på vaselin på andra kopplingar. Det är en liten peng och är helt enkelt bäst när det gäller att fuktskydda dina kopplingar.

trädman

« Svar #13 skrivet: 28 jun-08 kl 00:52 »
Det finns gjutharts som används för kabelskarvar (kraftkabel). Det borde fungera även för tele. Likande gjutmassor finns troligen på exv ELFA för att gjuta in elektronik. Finns annars att köpa på Ahlsell mfl grossister. En vanlig kopplingsdosa som "form" för skarven som sedan fylls med gjutharts borde tåla att ligga i mark. 

Avos

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 28 jun-08 kl 07:58 »
Det finns gjutharts som används för kabelskarvar (kraftkabel). Det borde fungera även för tele. Likande gjutmassor finns troligen på exv ELFA för att gjuta in elektronik. Finns annars att köpa på Ahlsell mfl grossister. En vanlig kopplingsdosa som "form" för skarven som sedan fylls med gjutharts borde tåla att ligga i mark. 

Massor av bra ideer ! Ska testa detta.De skal som JULA säljer för skarvning av kontakter skulle funka bra, ( ca 20 kr)  med harts i.

Avos

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 28 jun-08 kl 08:00 »
Fast du vill gärna ha dessa vaselinfyllda kopplingar, det är väldigt svårt att få samma fukt-täthet om man bara pillar på vaselin på andra kopplingar. Det är en liten peng och är helt enkelt bäst när det gäller att fuktskydda dina kopplingar.

Jo, har hittat dem nu, men om man använder dessa fiskögon, lägger på vaselin, sedan vulkande gummitejp, vaselin igen, sedan två lager krympslang, tror jag inte att det ska vara sämre än telias koppling.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 28 jun-08 kl 17:35 »
Som gammal kabeltattare i lumpen så funderar jag förtvivlat....

Har du flera trådar i vart hölje? I hårt reskpektive mjukt matrial?
Då skall du dela på trådarna och "knyta" dom mjuka trådarna och sen tvinna runt dom hårdare..
Sen isolerar du med vulktejp eller asfaltstejp..  För bästa funktion skall skarven helst dragavlastas genom att man gör en knut på kablarna.. 
Den mår allra bäst om man hänger upp den en bit ovanför mark oxå...

Är det en enkeldare så gör ungefär samma sätt.. Men då rekomendarar jag att du lödar ihopa trådarna..

En annan lösning på isolerings problemet är limbestrukenkrympslang. Då får du en skarv som är riktigt tät och klarar att ligga i vatten om så krävs... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Avos

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 30 jun-08 kl 06:17 »
Som gammal kabeltattare i lumpen så funderar jag förtvivlat....

Har du flera trådar i vart hölje? I hårt reskpektive mjukt matrial?
Då skall du dela på trådarna och "knyta" dom mjuka trådarna och sen tvinna runt dom hårdare..
Sen isolerar du med vulktejp eller asfaltstejp..  För bästa funktion skall skarven helst dragavlastas genom att man gör en knut på kablarna.. 
Den mår allra bäst om man hänger upp den en bit ovanför mark oxå...

Är det en enkeldare så gör ungefär samma sätt.. Men då rekomendarar jag att du lödar ihopa trådarna..

En annan lösning på isolerings problemet är limbestrukenkrympslang. Då får du en skarv som är riktigt tät och klarar att ligga i vatten om så krävs... 

Det här handlar om telekabel ( fyra trådar i ett höje) Limbestuken krympslang: var köper man det ? Vanlig krympslang har en tendens att bli skör.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #18 skrivet: 30 jun-08 kl 07:40 »
Vlsorterade elfirmor , Elfa. Wurth är några som bör ha krympslangen..

Har du tur så kan någon som sysslar med militärt överskott ha kabelrullar med 2 ledad telekabel som används i fält...  Jag har en sådan liggande över gårdsplanen den funkar kanon och har inte visat några tendenser till att bli skör trots 5 år där... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser