Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaxmott  (läst 3427 gånger)

Olga

• Hagröret
vaxmott
« skrivet: 25 jun-08 kl 23:09 »
Vad gör jag med ramar som är angripna av vaxmott och hur förhindrar jag det?

wictor

SV: vaxmott
« Svar #1 skrivet: 26 jun-08 kl 07:51 »
Plocka bort synliga larver, alternativt lägg vaxet i frysen.
Se till att vuxna honor ej har tillgång till vax som det varit bi-yngel i.

Äggen dör av ättiksyra (OBS stark ättika 65-85%, ej vanlig 12 eller 24 % från affären)

Ställ en trave lådor med vaxet i, överst en tomlåda där du ställer en stor skål med ättiksyra, en bit hopknycklat hushållspapper i som veke, lock på. Syran kommer att dunsta och ångorna sjunker nedåt genom lådorna och dödar då mott-äggen och även nosemasporerna. Larverna kommer dock ej att dö, så se till att du redan dödat dem på annat sätt.

Gör ej detta i garaget bredvid bilen, syran är kraftigt rostframkallande och såna bilar vill vi väl ej ha? Se till att det ej finns andra känsliga metallgrejer i närheten.

TROYA

« Svar #2 skrivet: 26 jun-08 kl 12:33 »
Hej,

Tänk också på att om du inte har rostfri tråd så kommer den också att rosta.

Med vänliga hälsningar
Troya

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 01 jul-08 kl 15:14 »
Hej!
Jag har hört att några kvistar Malört mellan Lådorna (on ramarna förvaras i lådor) skall hålla motten borta. Är det bara ett rykte eller har någon provat?
Om det funkar så borde tråden klara sig iallafall.  ;D

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 01 jul-08 kl 15:15 »
Malört, renfana m fl används mot insekter. Men om det hjälper just mot vaxmott vet jag ej.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser