Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stadsskulden fortsätter att minska  (läst 27173 gånger)

LasseDalom

• -
SV: Stadsskulden fortsätter att minska
« Svar #20 skrivet: 08 mar-11 kl 11:08 »
Citat från: Huggormen
Det som hände när apoteket förlorade sitt monopol var att öppettiderna förlängdes drastiskt. Tidigare stängde apoteket ungefär samtidigt som folk slutade jobbet, så man blev tvungen att ta ledigt eller hoppa över lunchen för att få köpa huvudvärkstabletter. Nu kan man handla på ica eller konsum, som exempelvis här på orten har öppet till 21 alla dagar i veckan. Största vinsten med slopade monopol är att man tvingar på institutionerna ett gott kundbemötande.

Apoteken är idag vinstdrivande vilket innebär att man har ändrat det primära målet för sin verksamhet. Från att tidigare ha tillhandahållit medicin så har idag målsättningen ändrats till att erhålla maximal vinst. Detta har inneburit problem. Sortimentet och valfriheten har minskat. Man har bara storsäljare och "starka varumärken" hemma, allt annat måste beställas. (inklusive livsviktig medicin) Priserna har inte minskat alls, inte ens ICA-Maxi är billigare. Det har avsevärt försvåras för läkare att ringa in recept akut. Dessutom, de som idag säljer vår medicin VILL att vi skall köpa så mycket som möjligt. Vi kommer att utsättas för all möjlig påverkan för att våra inköp och vår konsumtion av läkemedel skall öka. Det är inte behovet som styr, det är vinstintresset.

Huggorm

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 mar-11 kl 11:14 »
Hur mycket betalar du nu per kwh/h i elström Hugormen??
1,50kr ungefär. Det stör mig inte ett dugg, men däremot irriterar det mig gränslöst att det är så höga fasta avgifter. Jag räknade ut en gång att om jag sparade maximalt på strömmen, hade energisparlampor, inte lät apparater stå i standby osv. så kunde jag spara en femtiolapp per år. Det känns ganska meningslöst att spara ström när det mesta på elräkningen ändå är fasta avgifter som man inte kan göra något åt.

fishyerik

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 08 mar-11 kl 12:27 »
om jag inte minns helt fel så visade de siffror jag sett är att v&s givit staten ca 800 miljoner per år.

Det såldes för 55 miljarder (det tar nästan 69 år innan man får in samma summa i vinster (under förutsättning att v&s fortsätter vara en vinstmaskin))

Vi betalar ca 2% i ränta på statsskulden, om man använder de 55 miljarderna till att betala av statsskulden så minskar statens räntekostnad med 1,1 miljarder per år....

Staten får alltså ca 300 miljoner mer per år jämfört med om staten behållit v&s... (under förutsättning att staten använde de 55 miljarderna till att betala av statsskulden)

Inget företag i världen skulle betala 55 miljarder om de inte har mycket god anledning att tro att de kommer att dra in mycket mer än 800 miljoner per år på affären. Företag säljs oftast för en summa där köparen räknar med payback inom några få år, undantagen är i princip när man köper företag för att lägga ner dom för att slippa konkurrens eller liknande.

Ditt inlägg saknar bevisligen relevanta uppgifter, och därmed saknar det även värde.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

fishyerik

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 08 mar-11 kl 13:05 »
Det största problemet är väl inte att politikerna är så inkompetenta, iaf inte nuvarande regering, de vet mycket väl vad de sysslar med, de vill inte ens att Svensken i allmänhet ska ha det bra, Svensken i allmänhet får gärna tro att de har det bra och kommer att få det bättre med borgerlig regering, och de kan ni inte ta ifrån dom att dom har lyckats lura i folket. Borgarna vill ha utslagning av folk, född med silversked i min ska ha ett bättre liv, folk med sämre förutsättningar ska kunna sugas ut till de rikas fördel, det är grunden i borgerlig politik.

Våran första borgerliga statsminister som satt länge vid makten i modern tid gjorde det under falsk flagg, han hette Persson. Efter alltför många år av långsiktig politik när S fick regera ganska oavbrutet och ostört fick folk det så gott ställt att de ville ha en alltmer högervriden politik, och Persson gav dom det, tillräckligt mycket för att behålla makten ett tag. Men Reinfeltd med kumpaner lyckades gjuta tillräckligt med missunsamhet och missnöje i svenskarna för att ta över. Folk förstår inte att välfärden snart inte kommer att gälla för det stora flertalet.

Kött är delar av djur!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 08 mar-11 kl 13:25 »
Det största problemet är väl inte att politikerna är så inkompetenta, iaf inte nuvarande regering, de vet mycket väl vad de sysslar med, de vill inte ens att Svensken i allmänhet ska ha det bra, Svensken i allmänhet får gärna tro att de har det bra och kommer att få det bättre med borgerlig regering, och de kan ni inte ta ifrån dom att dom har lyckats lura i folket. Borgarna vill ha utslagning av folk, född med silversked i min ska ha ett bättre liv, folk med sämre förutsättningar ska kunna sugas ut till de rikas fördel, det är grunden i borgerlig politik.

Våran första borgerliga statsminister som satt länge vid makten i modern tid gjorde det under falsk flagg, han hette Persson. Efter alltför många år av långsiktig politik när S fick regera ganska oavbrutet och ostört fick folk det så gott ställt att de ville ha en alltmer högervriden politik, och Persson gav dom det, tillräckligt mycket för att behålla makten ett tag. Men Reinfeltd med kumpaner lyckades gjuta tillräckligt med missunsamhet och missnöje i svenskarna för att ta över. Folk förstår inte att välfärden snart inte kommer att gälla för det stora flertalet.
Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Snart är vi tillbaka i feodalsamhället...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

fishyerik

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 08 mar-11 kl 13:35 »
Det tråkiga är att det inte räcker med att folk får det sämre med tiden. Det är bara att titta på USA, de hade massor av naturtillgångar men många har varit väldigt fattiga, många har fått avstå vård och utbildning på grund av att de inte har haft råd. Ändå har det varit ganska jämt mellan deras höger och deras vänster. Detta trots att det är extremt liten andel av folket som har nånting att vinna på att högersidan vinner. Att resultaten blir som det blir beror till stor del på två saker, dels är de fattiga så uppgivna att de knappt röstar, och en stor del av de som röstar gör det med en dröm om rikedom i bakhuvudet, en dröm som inte slår in för särskilt många, men de röstar ändå så att det skulle gynna dom om deras ouppnåeliga drömmer gick i uppfyllelse.
Kött är delar av djur!

johe71

« Svar #26 skrivet: 08 mar-11 kl 13:40 »
Inget företag i världen skulle betala 55 miljarder om de inte har mycket god anledning att tro att de kommer att dra in mycket mer än 800 miljoner per år på affären. Företag säljs oftast för en summa där köparen räknar med payback inom några få år,

aftonbladet torsdag 5 oktober 2000
Av det fick ägaren, staten, 230 miljoner kronor i utdelning.
De senaste 20 åren har företaget gett 5,4 miljarder i utdelning.

från DN i samband med försäljningen 2008
- Förra året fick vi 720 miljoner kronor i utdelning till staten. I år får vi 800 miljoner kronor.

så varför Pernod Ricard betalade 55 miljarder för detta företag för någon annan svara på,

men siffrorna ovan talar sitt tydliga språk [ur perspektivet vad som ger mest pengar till staten], använder man 55 miljarder till att betala av statsskulden så minskar räntan med mer per år än vad utdelningen från företaget är...

och så länge ingen presenterar några siffror som visar motsatsen kommer jag att fortsätta att anse att det var en bra affär att sälja v&s

jenses

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 08 mar-11 kl 13:49 »
så varför Pernod Ricard betalade 55 miljarder för detta företag för någon annan svara pås
Kanske gjorde företaget det helt enkelt av skattetekniska skäl?
Vinst - investeringskostnader = förlust = mindre/ingen inkomstskatt

hayproducer

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 08 mar-11 kl 15:41 »
Ni kan ju räkna på det här ni som gillar att våra inkompetenta politiker säljer ut Svenska folkets tillgångar.

Hur många miljarder skulle vår vattenkraft generera till det Svenska folket om vattenkraften ägdes av den Svenska staten?? ( dvs folket)

Räkna på det, vattenkraften är billig i drift, nog  är det faan att tyskar och finnar ska tjäna pengar på det som våra förfäder har byggt upp.

Att en och annan blåmoderat gillar läget, det begripar jag.

Fordson

« Svar #29 skrivet: 08 mar-11 kl 15:55 »
Min åsikt är att det staten tar in nästan aldrig kommer folket till del i vilket fall. Jag vet i f-n vart pengarna tar vägen men inte kommer dom till mig i alla fall. Allt läggs ner eller så skärps regler så det blir dyrare och jävligare för var år. Här kommer en regering som sänker skatten så det märks! Och inte bara parerar finanskrisen utan tar Sverige till topp-plats i västvärlden. Om man bortser från Maud (vet i f-n vad hon håller på med med elen etc) så har jag inte varit med om ett bättre styre av Sverige. Ned med statsskulden så blir alla vinnare i slutändan.

"Visst gör ont när knoppar brister". Sverige förändras till det bättre. DDR-Sverige är snart ett minne blott.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 08 mar-11 kl 16:22 »
Min främsta anmärkning på den borgerliga regeringen är just att den håller på att införa ett DDR-samhälle. Statsfinanserna är nog det de lyckats bäst med och det hänför jag till att de inte satt en politiker att sköta den.

jenses

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 08 mar-11 kl 16:34 »
... nog  är det faan att tyskar och finnar ska tjäna pengar på det som våra förfäder har byggt upp.
Det är på ungefär samma sätt fan att cigarrökande svenskar ska tjäna pengar på det som tyskarnas förfäder har byggt upp, eller?
Vattenfall Europe är fjärde största energileverantör i Tyskland och äger i princip alla kraftverk i östra Tyskland och några till...

Fordson

« Svar #32 skrivet: 08 mar-11 kl 16:37 »
"Min främsta anmärkning på den borgerliga regeringen är just att den håller på att införa ett DDR-samhälle".
Utveckla gärna det Ulric. På vilket sätt menar du då?

hayproducer

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 08 mar-11 kl 18:00 »
Jag pratar OM ALL VATTENKRAFT I SVERIGE, inte bara vattenfall, ta en titt på EON

Om våra politiker hade skött sina kort, då hade vi haft världens bästa sjukvård idag, inga nedrans utförsäkringar i sjuksystemet, men tyvärr har vi för många kapitalister  som är politiker, och dessa mina damer och herrar, sitter i knät på marknaden. vilka aktier ska vi ha i portföljen idag då??

Varför ska tyskar äga de svenska älvarna?? har du något svar?

fishyerik

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 08 mar-11 kl 21:58 »
aftonbladet torsdag 5 oktober 2000
Av det fick ägaren, staten, 230 miljoner kronor i utdelning.
De senaste 20 åren har företaget gett 5,4 miljarder i utdelning.

från DN i samband med försäljningen 2008
- Förra året fick vi 720 miljoner kronor i utdelning till staten. I år får vi 800 miljoner kronor.

så varför Pernod Ricard betalade 55 miljarder för detta företag för någon annan svara på,

men siffrorna ovan talar sitt tydliga språk [ur perspektivet vad som ger mest pengar till staten], använder man 55 miljarder till att betala av statsskulden så minskar räntan med mer per år än vad utdelningen från företaget är...

och så länge ingen presenterar några siffror som visar motsatsen kommer jag att fortsätta att anse att det var en bra affär att sälja v&s

Skilj på dåtid och framtid. V&S byggde upp ett värde genom att investera del av vinsten. Pernod Ricards kompetenta bedömare räknade med att mjölka betydligt mer än motsvarande räntan av köpesumman ur det värdet.
Kött är delar av djur!

fishyerik

• Uppland
« Svar #35 skrivet: 08 mar-11 kl 22:03 »
Jag pratar OM ALL VATTENKRAFT I SVERIGE, inte bara vattenfall, ta en titt på EON

Om våra politiker hade skött sina kort, då hade vi haft världens bästa sjukvård idag, inga nedrans utförsäkringar i sjuksystemet, men tyvärr har vi för många kapitalister  som är politiker, och dessa mina damer och herrar, sitter i knät på marknaden. vilka aktier ska vi ha i portföljen idag då??
Vi tillhörde eliten i världen på en rad väsentliga områden innan S blev blått.

Varför ska tyskar äga de svenska älvarna?? har du något svar?
Därför att pengars värde och rättigheter är större än människors dito, jag kan inte se någon annan förklaring iaf.
Kött är delar av djur!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 08 mar-11 kl 22:10 »
"Min främsta anmärkning på den borgerliga regeringen är just att den håller på att införa ett DDR-samhälle".
Utveckla gärna det Ulric. På vilket sätt menar du då?

http://www.piratpartiet.se/lista_over_overvakningslagar

Det är egentligen lite av en förolämpning mot DDR, eftersom övervakningen av oskyldiga aldrig var lika hård där som den är eller snart kommer att vara i Sverige.

fishyerik

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 08 mar-11 kl 22:34 »
Stadsskulden i kronor och ören på kort sikt är väl egentligen inte så intressant. Den moraliska skulden mot de som slås ut är väl värre, utförsäkrade, utsorterade i sḱolan osv. Om man låter privata skolor utbilda de elever som kostar absolut minst resurser och ger dom lika mycket pengar för det per elev som offentligutbildning får för att utbilda resten, så var hamnar vi då? Jo antagligen räcker inte resurserna till för att utbilda de som är mer resurskrävande lika bra, och de privata bolagen stoppar väldiga summor pengar i egna fickor. Samma sak händer i vården. 

Vanvård av pensionärer kanske inte innebär några större samhällsekonomiska kostnader, men undermålig utbildning gör det, är det någon som funderat på den "dubbla giftverkan" som uppstår när man slår ut ungdomars utbildning och dessutom gör det väldigt mycket svårare att läsa in gymnasiet? Det kostar naturligtvis inget idag att dra in utbildningar, det lönar sig på kort sikt, men om ett tag, med alla dessa människor som inte får jobb att försörja sig på och inte ekonomiskt stöd från samhället mer än på sin höjd existensminimum, ja då kommer vi få en alldeles sjusärdeles hög kriminalitet. Och jag kan berätta på en gång att böter och säljandet av filmade polisingripanden inte kan betala kostnaderna som denna kriminalitet kommer att medföra. 

Men, å andra sidan, får urborgarna sitta vid makten några perioder till kommer polisväsendet att vara delvis privatiserat, så de riktigt fina områdena kommer att vara välpatrullerade medan vi andra får passa oss för att vistas där.

Kött är delar av djur!

fishyerik

• Uppland
« Svar #38 skrivet: 08 mar-11 kl 22:41 »
http://www.piratpartiet.se/lista_over_overvakningslagar

Det är egentligen lite av en förolämpning mot DDR, eftersom övervakningen av oskyldiga aldrig var lika hård där som den är eller snart kommer att vara i Sverige.

Hade övervakningen varit enbart för att motverka brott som en majoritet av svenska folket anser ska vara brottsligt hade det varit en sak, men nu handlar övervakningen mest om att motverka "brott" som en majoritet av svenskarna inte anser borde vara ett brott.

Men sa inte Reinfeltd nånting i stil med "Vi kommer inte att jaga en hel ungdomsgeneration"? Han borde inte sitta som stadsminister, han borde ställas inför rätta, sådana lögner borde vara belagda med hårda straff när de kommer som vallöften och sen görs så otroligt tvärt emot.
Kött är delar av djur!

Bo

« Svar #39 skrivet: 09 mar-11 kl 07:01 »
Förutom de vinster man nu gör på att räntekostnaderna minskar mer än man innan fick i vinst från de sålda verksamheterna, får man lägre räntor på resten av skulden genom den ökade trovärdigheten.

Att valutan då blir starkare gör att den dåligt fungerande lönebildningen blir ett ännu större problem än förut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser