Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tama Herford hur?  (läst 2340 gånger)

nysse

Tama Herford hur?
« skrivet: 24 jun-08 kl 17:38 »
Har nyligen köpt 2 Herefordkvigar  och dom har så småningom börjat visa interessa för oss. Hur lång tid brukar det gå förend man kan tag i dom ? De går på lösdrift, men vi är och prata med dom 2 gånga om da´n. :-\

Vilse

• Gäst
SV: Tama Herford hur?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-08 kl 08:18 »
hur gamla aer kvigorna? jag mjoelkade hereford kvigor i en besaettning paa ca 400 kor, det var blandning hereford och fresian kor.
hereford var mera godmodiga aen fresian. vi hade maanga kvigor som inte blivit i kalv foerrens dom var tre aar, bonden hade koept in dom billigt, dom var rackarns farliga o rodeo naer man foersoekte mjoelka dom! hujeda!

men vanliga unga kvigor blir man laett kompis med om man startar tidgt och utfodrar foer hand saa dom blir vana vid en.

alpkråkas dotter

• Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 27 jul-08 kl 13:31 »
Min erfarenhet är att Hereford är bland de lättaste nötkreaturen att få tama. De brukar vara rätt så sävliga, även tjurarna.
För att tämja kvigor gäller ju samma som för alla djur. Få dem att koppla samman dig med positiva saker, som mat.
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

Laew

• Jag är en miljö medveten fritidsbonde.
    • Småland
    • barkhult.nu
« Svar #3 skrivet: 03 aug-08 kl 22:21 »
Jo jag har hereford jag med, och att få dom tama bruka inte vara några problem. men prova att stäng in dom  på ett mindre område och sätt er mitt i. sitt sedan helt still utan att titta på dom och låt dom komma av sin egen nyfikenhet. det tar inte så lång tid förren ni har dom nosande och slickande på er. men sitt still och börja försiktigt att röra er och röra vid dom. att ha ett lungt betände är a och o för rädda djur. detta funkar för mig när ja ska få kalvana tama efter betesgången. Mat funkar åxå men när dom gott ute hela sommarn så låcka inte pellets så mycke. spinn på nyfikenheten så skapa ni ett förtoende åxå. Lycka till!!
Gårds butiks ägare, Lantbrukare och NC-operatör

Vilse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 aug-08 kl 00:09 »
sitta mitt i hagen,,laater som naer jag fick mina foersta scottish highland stutar och dom var totalt vilda,,satt paa en solstol mitt i hagen o laeste en bok i solskenet :)

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 21 jun-10 kl 15:45 »
Min erfarenhet är att Hereford är bland de lättaste nötkreaturen att få tama. De brukar vara rätt så sävliga, även tjurarna.
För att tämja kvigor gäller ju samma som för alla djur. Få dem att koppla samman dig med positiva saker, som mat.

min morbror hade en tjur som jag/vi (mest jag) tämjde och han pussades och åt hö ur min mun och jag kunde klappa honom. Jag var bara inne i lösdriften när han var kalv och då skuttade han runt en massa och var glad. Saknar honom verkligen!

Miss Evil

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 jun-10 kl 22:47 »
Hej! Jag tycker att ett bra sätt att tämja kor är faktiskt att binda upp dem. Är de inte vana kan du kanske sätta fast dem när de får något gott och sen vistas runt dem och kanske klappa dem på särskilt sköna ställen. Släpp dem sen igen. Vi brukar binda fast de flesta kalvar en liten stund någon dag i veckan. Då lär de sig att de sitter fast utan att få panik och får något gott, ska vi spara någon övar vi att gå i koppel om vi har tid.  Lönar sig bra när de blir större och man kan gå ut i hagen och hämta dem i halsbandet.
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Birgit

« Svar #7 skrivet: 22 jun-10 kl 11:06 »
En fråga till er som har Hereford: Har ni den gamla varianten (kortbent, kompakt med horn) Eller den moderna polled?
Är det någon som har erfarenhet av om det skiljer i temperament på de olika?
Annars håller jag med om att vistas prestigelöst bland dem. Sitta lugn och fin brukar hjälpa.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #8 skrivet: 22 jun-10 kl 12:19 »
En fråga till er som har Hereford: Har ni den gamla varianten (kortbent, kompakt med horn) Eller den moderna polled?
Är det någon som har erfarenhet av om det skiljer i temperament på de olika?
Annars håller jag med om att vistas prestigelöst bland dem. Sitta lugn och fin brukar hjälpa.

Mina dikor är korsningskor med mestadels hereford. Jag har haft tjurar av bägge 2 varianterna och har inte märkt någon skillnad i temperament. Helst av allt skulle jag vilja ha den gamla typen då den är mer lättfödd och enligt min mening som en hereford skall vara.
Men den varianten går knappast få tag på nu.

H
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser