Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  freja frö  (läst 5529 gånger)

fyrdörrarsstolpe

  • Gäst
freja frö
« skrivet: 23 jun-08 kl 10:24 »
läste i e-boken om dom. var fins dom? hittar ingen sida på nätet i alla fall.

John Andreas

  • Inlägg: 3
SV: freja frö
« Svar #1 skrivet: 28 jun-08 kl 01:52 »

Hej, Frejas frö somnade in i och med att regeringen ändrade i utsädeslagen i maj 1998, efter en hel del rabalder i media. Jag startade Frejas frö kring 1990 för att kunna förmedla frö av sorter som var förbjudna enligt utsädeslagen. Frö odlat av intresserade odlare som ville skänka av sitt överskott. Vi förpackade fröerna och skänkte dem till odlare som ville prova något nytt eller gammalt som inte gick att få tag på i handeln. Alla fröer var ekologiskt odlade och alla frivilliga bidrag delades mellan fröodlarna. Tyvärr blev Frejas frö för stort och krävde alltmer arbete från vår sida. Och när vi var tvungna att ta anställda till hjälp för att kunna packa och skicka alla fröer. blev det för dyrt för oss. De frivilliga bidragen täckte bara en liten del av våra kostnader för påsar, packning och porto.
Men i och med lagändringen 1998 blev det tillåtet att sälja äldre, oregistrerade sorter till fritidsodlare i Sverige. Endast Sverige har detta undantag från de strikta EU-reglerna angående fröer. Så en del av ideerna med Frejas frö blev helt plötsligt lagliga.
Frejas frö sover just nu. Men utvecklingen inom fröhandeln är oroväckande med allt större makt hos de globala fröjättarna och det är bara en tidsfråga innan vårt undantag från EU-reglerna här i Sverige försvinner. Då vaknar nog Freja till liv igen för att ge odlare en möjlighet att så andra fröer än de som marknaden erbjuder.
Vill du veta mer om Frejas frö, så ring.

Med vänliga hälsningar
Johnny
Runåbergs fröer


fyrdörrarsstolpe

  • Gäst
SV: freja frö
« Svar #2 skrivet: 28 jun-08 kl 11:48 »
tack för svar jonny.  hoppas att freja vaknar till liv i gen iden är ju suverän,, ibland hör man liknande ider om djur,,gammla lantraser mm .annars försvinner ju ursprunget ock allt blir genmodifierat ock sönderavlat,,jag ska hålla ett öga på detta ock kanske det vaknar om några år..

muskotten

  • Inlägg: 1
    • Västerbotten
SV: freja frö
« Svar #3 skrivet: 08 jun-13 kl 03:31 »
psst... *poke Freja* är du vaken?

Loke

  • Inlägg: 69
  • Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
SV: freja frö
« Svar #4 skrivet: 09 jun-13 kl 14:23 »
Undrar jag med. Är själv intresserad av gamla sorter, och betalar gärna en slant med.
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: freja frö
« Svar #5 skrivet: 11 jun-13 kl 22:51 »
Intresserad!  :D Finns det kvar något?
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: freja frö
« Svar #6 skrivet: 12 jun-13 kl 15:37 »
Johnny har väl redan svarat på det mesta som ni skriver och undrar här. Jag citerar:

Frejas frö somnade in i och med att regeringen ändrade i utsädeslagen i maj 1998

Det var alltså en positiv nyhet den gången.

Citera
Tyvärr blev Frejas frö för stort och krävde alltmer arbete från vår sida. Och när vi var tvungna att ta anställda till hjälp för att kunna packa och skicka alla fröer. blev det för dyrt för oss. De frivilliga bidragen täckte bara en liten del av våra kostnader för påsar, packning och porto.

Typiskt människor. Hittar man nåt bra så ska det utnyttjas till sista droppen. Och så länge man kan få något utan att ge något så fortsätter man så, i tron att det ska fungera för evigt. Vilket det aldrig gör.

Citera
Frejas frö sover just nu. Men utvecklingen inom fröhandeln är oroväckande med allt större makt hos de globala fröjättarna och det är bara en tidsfråga innan vårt undantag från EU-reglerna här i Sverige försvinner. Då vaknar nog Freja till liv igen för att ge odlare en möjlighet att så andra fröer än de som marknaden erbjuder.
Vill du veta mer om Frejas frö, så ring.

Med vänliga hälsningar
Johnny
Runåbergs fröer

Telefonnummer till Runåbergs är alltså 0303-777 140


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser