Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drottning i avläggare  (läst 3005 gånger)

Jörgensen

• bryttjorp.se
Drottning i avläggare
« skrivet: 23 jun-08 kl 10:23 »
Jag har en fundering om avläggare,

Jag gjorde en avläggare för några veckor sedan. Tog ramar med ägg och yngel i olika stadier samt foder. När jag kollade förra helgen fanns det drottningceller. När jag kollade igår så var dessa borta. Jag hittade dock inga nylagda ägg eller någon drottning. Hur ska jag tolka det? Finns det en nykläckt, oparad drottning som jag missade. Eller blev det av någon anledning ingen drottning?
Jag tyckte bina var väldigt "surriga" igår vilket enligt bigubbarna i föreningen kan betyda att samhället är viselöst. Ska jag plocka i en ny ram med ägg, eller bara avvakta?
*Janne Jörgensen*

Bibi

• Honungsbutiken i Höga Kusten
    • Ångermanland
    • Honungsbutiken
SV: Drottning i avläggare
« Svar #1 skrivet: 23 jun-08 kl 12:36 »
Det brukar vara ett bra sätt att kolla om det finns en drottning. Från det att drottningen kryper efter ca 17 dar så tar det ca en vecka innan hon är parad och börjar lägga ägg.
Under de dagar hon flyger ut så kan hon ju råka ut för att bli uppäten eller något annat och då står samhället utan drottning igen. Anlägger dom nya celler på äggram är dom viselösa annars så händer ingenting.
Biodlare, håller åsbohöns  och Svensk blå anka (bägge genbank)
Sommarcafé med honungsmaker

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-08 kl 16:38 »
Låter som ett bra förslag. Troligtvis har du en oparad drottning i kupan som inte är parad ännu, men om hon har omkommit under parningsflykten ser du det lättast om du hänger ned en ny yngelram åt dem. Föder de på nytt upp drottningceller då saknar avläggaren drottning, om de föder upp ynglet normal har de en drottning där som inte är parad ännu.

//Roger

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 24 jun-08 kl 13:29 »
När vågar man gå ner och titta efter en ny drottning? Jag satte en avläggare den 6/6 men har inte kunnat kolla efter ev. visecell eftersom bina snabbt byggde ihop ramarna och ramarna med fodertäckskivan.

Kan jag gå ner nu och kolla efter en drottning? Det har alltså gått 18-19 dagar sedan jag gjorde avläggaren.

Vad kan hända om jag bryter sönder vaxkakorna mellan täckbrädan, ramarna och skadar en ev. visecell?

Händer det att det tar längre tid än 16-17 dagar för en drottning att kläckas?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

wictor

« Svar #4 skrivet: 24 jun-08 kl 14:36 »
Du kan gå ner och titta utan problem.
Har de byggt en vicecell på en bestiftad yngeltavla så sitter ju inte den cellen i nybygget, där har de ju inte haft varken ägg eller larver.
En drottning kläcks på 16:e dygnet, kan gå något dygn längre om det varit svalt i kupan men troligen ingen risk denna sommaren.
Däremot händer det ofta att de kläcks någon eller några dagar tidigare, speciellt om det är en nöddrottning som de drar upp för att ersätta en förkommen drottning.
Det som fattas just nu är bra parningsväder, över 200 och vindstilla.
Så du kan mycket väl ha en drottning som bara går och väntar på lite varmare väder så hon får ut och roa sig med pojkarna någon timme, sen skall du se att det blir äggläggning av!
Idag är det inget väder för parning, kuling och 15-16 grader... Knappt att dragbina vill ut och flyga trots nyutslaget rapsfält alldeles intill.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 24 jun-08 kl 16:06 »
Jag gick ner och kollade  i avläggaren, och DÄR VAR HON. Men nu fattar jag ingenting.....i cellerna på en av ramarna fanns både ägg och otäckt yngel i olika stadier ??? Allt ifrån små larver till såpass stora att de skulle till att täckas. De större otäckta kan ev. komma av en ram som tillsattes några dagar senare, men när har hon kläckts och när har hon hunnit ut och parats??

Nu har hon äggläggningsplats i de 4 yngelramar som avläggaren bestod av och ungbina har börjat bygga ut mellanväggarna lite smått, men skall jag ge henne fler utbyggda ramar (avl. är på 10 ramar LN.)?

I en visecell i avläggaren låg 3 ägg i lite olika storlek men inget foder...vad indikerar det?

(Kan tilläggas att äggen i de vanliga cellerna låg snyggt och prydligt nere på botten av cellerna, så jag tror inte att det är nån nöddrottning som lagt dem.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Jano

• Halland
« Svar #6 skrivet: 24 jun-08 kl 21:53 »
Hej Anette

Jag måste fråga dej en sak.
Den avläggaren du har gjort, är den från det samhället som du tänker byta drottning i.
Iså fall kan det förklara att du inte hittar någon drottning i den kupan.

Du kan nämligen ha fått med henne i avläggaren. Det kan vara hon som ynglar där för fullt nu.

Hälsningar från Jano

wictor

« Svar #7 skrivet: 24 jun-08 kl 21:58 »
Då är väl saken klar - i vart fall vad gäller detta samhället...?

Grattis - ägg är underbart!

Grattis - larver är fantastiskt!

Det tar tre veckor från ägg till färdigt bi. Så du kan lugnt åka på semester, detta samhället kommer inte att svärma i år för när det får mycket bin är svärmperioden redan över.
MEN om du bor i ett område med rikt höstdrag så kommer du att få mängder med honung från din nya friska drottning. Kanonbra!

Se till att sätta på skattlådor i tid, gärna i morgon...

Grattis till ett nytt samhälle.

Det blir ofta panik hos biägare när det fattas ägg och yngel några veckor. Glöm paniken, bina brukar fixa detta för det mesta.

Nja, att ge fler utbyggda ramar är nog inte vad jag gjort, men andra har säkert andra uppfattningar. En avläggare ger knappast mycket honung första året. Bättre att ge henne mellanväggar, ända upp till två lådor om du nu pysslar med LN eller Svea. Då kommer det som nu är ägg och larver att om några veckor producera vax till lådor. Bra att invintra sedan på två lådor, då får de en kanonstart nästa år med gott om plats för drottningen, hon kräver minst två lådor för att må bra och då blir det många bin och mycket honung.
Ett undantag med utbyggda ramar som jag ser det är med en sent äggläggande drottning så man hinner få ett invintringsdugligt samhälle (detta gäller inte dig eftersom du har en tidigt äggläggande drottning). Ett annat är när man övervintrat en drottning på enbart en låda, då behöver hon redan i mars månad få en till låda utbyggda ramar. Att så tidigt ge mellanväggar ger då bara svärmning, de har inte tillräckligt med ungbin för att bygga ut en till låda fullt ut med vax nästa vår för att undvika en eventuellt uppvaknande svärminstinkt.
Detta pga att det tar ett antal veckor innan det kläckts tillräckligt många vaxproducerande ungbin, och innan dessa är fullt produktiva. Drottningen hinner "före"...

De utbyggda ramarna du talar om kan på sin höjd som jag ser det platsa i skattlådor över spärrgallret om de tillsätts nu och du vill ha honung. Men inget krav, bina älskar att bygga nytt även däruppe.

Strunta i att försöka övervintra på en låda och andra dumheter, gott om plats redan nu ger gott resultat 2009. Det är nu vi bestämmer nästa års honungsskörd.

Men om du vill ha svärmar och lite honung kan du försöka - en låda till yngelrum är fint om man vill ha många svärmar av liten storlek och knappast produktiva.

MEN ge gärna foder om du nu ISTÄLLET väljer att låta henne bygga upp ett starkt samhälle på två lådor, en del påstår 7 kg socker för att bygga ut en låda mellanväggar, vad vet jag? Ge gärna ½% salt i fodret, det vet jag ger resultat i snabbare vaxbygge. Och gärna lite atamon pulver - om du nu ogillar kalkyngel. (vissa gillar ju sjukdomar och ger knappast ens lusmedel till sina barn fastän stort behov påvisats...)

Grattis till att du fått en god äggläggande drottning.

Lycka till med ditt nya samhälle

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 25 jun-08 kl 00:00 »
Tack,tack jag kallar detta ren nybörjartur. Men jag är lite bekymrad över att hon har lite för lite bin till utbyggnaden. De går på 4 ramar och bygger på ytterligare 2 (de andra 4 ramarna har de ännu inte rört)...Räcker det?

Jano...det var inte en avläggare från det samhället där jag letar efter drottningen som skall bytas och jag vet med säkerhet att ursprungsdrottningen inte följde med. Däremot fick jag till svar på BFforumet att jag "av misstag" kunde fått med en ungdrottning när jag gjorde avläggaren. Kanske är det så... eller inte.....jag blev bara så glad när jag hittade en drottning och ännu gladare och förundrad över att dessutom hitta både ägg och smått yngel.

wictor

« Svar #9 skrivet: 25 jun-08 kl 06:33 »
När bina drar upp en egen drottning så räknas inte tiden från äggläggning, de börjar med en liten larv så man kan genast räkna bort tre-fyra dygn från de 16. Så det är fullt möjligt att det är en egenuppdragen drottning.

Det kan ju vara en ungdrottning som följt med. Det kan ju också vara att de redan hade en drottningcell på gång.
Hur som helst - av detta lär vi att bina brukar klara detta på egen hand för det mesta.

Har du för lite bin i avläggaren kan du byta plats med ett annat starkare, då kommer du att få alla flygbin till avläggaren från det starkare samhället. Det tar ju trots allt några veckor till innan de börjar få egna utkrupna ungbin.
Det jobbiga brukar vara att flytta det starkare samhället, det väger väl en hel del vid detta laget.

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 25 jun-08 kl 08:18 »
När bina drar upp en egen drottning så räknas inte tiden från äggläggning, de börjar med en liten larv så man kan genast räkna bort tre-fyra dygn från de 16. Så det är fullt möjligt att det är en egenuppdragen drottning.

Det kan ju vara en ungdrottning som följt med. Det kan ju också vara att de redan hade en drottningcell på gång.
Hur som helst - av detta lär vi att bina brukar klara detta på egen hand för det mesta.

Har du för lite bin i avläggaren kan du byta plats med ett annat starkare, då kommer du att få alla flygbin till avläggaren från det starkare samhället. Det tar ju trots allt några veckor till innan de börjar få egna utkrupna ungbin.
Det jobbiga brukar vara att flytta det starkare samhället, det väger väl en hel del vid detta laget.
Men blir det inte bråk då, när bin från två samhällen plötsligt hamnar i samma kupa?

wictor

« Svar #11 skrivet: 25 jun-08 kl 11:32 »
Men blir det inte bråk då, när bin från två samhällen plötsligt hamnar i samma kupa?

Nej dragbina som vill komma in är fullastade med nektar, och tas då villigt emot.

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 25 jun-08 kl 12:27 »
Jag hängde in en fulltäckt yngelram och ger extra foder istället, annars blir jag väl av med dragbina från avläggaren.

Däremot undrar jag, utseendet på en drottning är ju speciellt, men att arbetsbi som börjar lägga ägg, förändras hennes utseende något, eller ser hon alltid ut som ett arbetsbi, vilket som helst?

Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser