Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsnor !  (läst 46489 gånger)

Balbina

• -
Re:Åsnor !
« Svar #80 skrivet: 12 feb-07 kl 00:24 »
Trevligt men en ny Åsne ägare :D Super gullig åsna, finns på bild under "Åsnan Nelly"  Själv har jag inte skaffat mig en åsna ännu, men det kommer att bli av någon gång här i framtiden :) Igår så såg jag en favorit i repris på Tv ;D nämligen "Bamse och den lilla åsnan" Lika bra varje gång!  ((Sofie))

:-) Vi är fortfarande fascinerade över dessa underbart stora öron. Och varje gång hon skriker (vad kallas deras skrik???) så håller jag på och bryter ihop. De säger ju att ett gott skratt förlänger livet. Nelly har sett till så jag kommer bli jättegammal :-D.
Hur nära släkt är de med zebror??? deras läte är ju väldigt likt en zebras....

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #81 skrivet: 05 mar-07 kl 16:46 »
Jag vet inte vad åsnans "skrik" brukar kallas....någon som vet? På tal om Zebror, så tycker jag att den här Zonkey´n verkar vara en trevlig prick :P åsna/zebra korsningen. Är det någon som mött en sån? Berätta gärna om era åsne möten :D Nu var det enormt länge sedan  jag
träffade en åsna, vill gärna åka till åsne landet: Norge. Där finns en det en mängd åsnor! Esel = åsna på norska.
((Sofie))            

Sommartorparn

« Svar #82 skrivet: 05 mar-07 kl 18:43 »
Man brukar väl bara säga att åsnan skriar.

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #83 skrivet: 06 mar-07 kl 17:29 »
Ja, det är nog så lätt :D
Jag måste bara länka till den här underbara "hjälp en åsna" hemsidan igen, där du kan köpa roliga små gosiåsnedjur, se åsnorna i stallet i webbcamen m.m                                                                http://www.thedonkeysanctuary.org.uk/site/1/home.html

Lena A

« Svar #84 skrivet: 07 mar-07 kl 14:45 »
Jag har varit och hälsat på The Donkey Sanctuary i England (se länk ovan).  :D

Det var en otrolig upplevelse att se alla åsnorna, gamla som unga, hur bra de har det och hur fritt de går omkring.

Ett besök rekommenderas om man är i England och tycker om åsnor.  :D

« Senast ändrad: 07 mar-07 kl 14:45 av Lena A »

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #85 skrivet: 08 mar-07 kl 18:13 »
Ja det förstår jag! Om jag åker till England ska jag absolut hälsa på där, roligt  :D

Hittade också en åsne annons på blocket! Fina små åsnor i Eslöv.

http://www.blocket.se/vi/10719815.htm?ca=4_s                                                              
« Senast ändrad: 09 mar-07 kl 17:14 av hubba »

Kim

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 12 mar-07 kl 16:34 »
hej ! Älskar åsnor och skulle villja ha en åsna :D men pappa tyker att vi inte ska ha fler djur :'( roligt att nån mer än jag som gillar åsnor :P

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #87 skrivet: 13 mar-07 kl 21:28 »
hej ! Älskar åsnor och skulle villja ha en åsna :D men pappa tyker att vi inte ska ha fler djur :'( roligt att nån mer än jag som gillar åsnor :P

Hejsan :D ja ha, nej det är ju inte så kul att inte få för någon annan :S men är du en bra åsneägare så hoppas jag att du kan skaffa dig en åsna någon dag. Är det fler som tycker om åsnor så skriv gärna och bara berätta det, så att vi får igång lite diskussion här ;) Ni som har åsnor kan väll berätta lite om skötselråd m.m.
M.v.h ((Sofie))
« Senast ändrad: 13 mar-07 kl 21:30 av hubba »

Balbina

• -
« Svar #88 skrivet: 14 mar-07 kl 09:51 »
Nä det är aldrig roligt när någon annan säger stopp.
Är helt ny på åsnor och har bara haft min några veckor. men kan säga att åsnor är betydligt mycket mer kelsjuka och pratsamma än hästar. Och det jag uppskattar mest är att de inte är lika hysteriska som hästar. Utan åsnan tittar lugnt på det som ev. skrämmer henne lite och sedan bryr hon sig inte. Vi håller på och kör in min lilla Nelly och hon bryr sig inte om att vi drar åt en massa seldon och stoppar in bett i munnen på henne. På lördag ska vi för hoppningsvis börja släpa däck efter henne :-). Ang. skötsel så har jag upptäckt att om man ska ha vet. eller hovslagare så gäller det att hitta en som vill lära sig om åsnor. Verkningen är inte samma sak på åsnor som på hästar.
Ang. foder så kan jag nog inte skriva något om det för fodret till min miniåsna (mediteranian miniature donkey) är nog inte samma som för vanliga åsnor.

Kim

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 22 mar-07 kl 21:11 »
hhiihi... jag gillar hästar också men åsnor verkar vara roligare sällskaps djur :D pappa är handikappad men när han var liten bode han på en bondgård jag tror inte att dom inte hade åsnor men dom hade en tjur med en sådan där ring i nosen  :P

Morran

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 22 mar-07 kl 22:57 »
Jag förälskade mej i åsnor (bland alla andra djur  ::) )i Pakistan. De var så otroligt små men såg så sega och målvedvetna ut när de drog sina otroliga lass.

Jag kan dock inte se hur jag skulle kunna rättfärdiga ett åsneköp. Vi kommer inte att ha tillräckligt med land för att vi skulle behöva djur i skötseln av den och jag kan inte riktigt se mej själv åkandes på en kärra dragen av en åsna på de holländska landsvägarna...men det kanske kommer det med  :P

Andersjons

« Svar #91 skrivet: 24 mar-07 kl 15:58 »
Hej, jag är ny fårägare och har fått ett tips. Eftersom jag bor i vargområde och har skogsbete till mina djur så är det svårt att sätta upp viltstängsel. Tänkte på hund, men är ingen hundmänniska. Fick tips om att man kan ha ett åsnesto i fårflocken. Hon vaktar då flocken och ger sig på varg. Om nån vet ett stoföl till salu så skulle jag bli mycket lycklig. Jag lovar ett bra hem med m :)ycket kärlek till en liten åsna.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #92 skrivet: 25 mar-07 kl 20:39 »
Det där har jag också hör talas om, och undrar om det verkligen kan vara sant.  Min kompis ÄÄÄLSKAR åsnor, men vågar inte skaffa någon p g a vargflocken som bor granne.  Det verkar på något sätt vara väldigt mycket begärt av en åsna!  Kan det behövas en hel flock åsnor???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

• -
« Svar #93 skrivet: 25 mar-07 kl 21:01 »
Har gått och funderat på det där sedan i morse.
min Nelly är som en vakthund och brukar säga till om det kommer någon eller om det händer något på gården. Kan deras nytta som vaktdjur ha med att göra att de just varnar flocken för fara så att de tidigt kan sätta sig i säkerhet????

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #94 skrivet: 29 mar-07 kl 02:52 »
jag tror att det är deras unika doft som skrämmer bort dom..

Balbina

• -
« Svar #95 skrivet: 29 mar-07 kl 13:08 »
jag tror att det är deras unika doft som skrämmer bort dom..

Jag har inte reagerat på att Nelly skulle lukta på ett speciellt sätt.....
men iofs. så har jag dåligt luktsinne och fattar inte vad folk pratar om när de går in i mitt stall och utbrister: urrk vad det luktar bock  ;D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #96 skrivet: 01 apr-07 kl 05:20 »
Det finns så mycket konstigt folk.  Bock som luktar så trevligt.  Men att åsnor skulle just "ge sig på" varg sade det rykte jag hörde men inte riktigt tror på.  Förrän jag har någon sorts bevis... :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #97 skrivet: 12 apr-07 kl 17:09 »
Vad är det för en konstig varg som blir rädd för en åsna?  :D

Balbina

• -
« Svar #98 skrivet: 13 apr-07 kl 12:30 »
Vad är det för en konstig varg som blir rädd för en åsna?  :D

En klok varg. Har du sett en arg åsna någon gång??

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #99 skrivet: 13 apr-07 kl 15:11 »
Okej  :) nej, det har jag inte :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser