Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första skattningen  (läst 2125 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Första skattningen
« skrivet: 22 jun-08 kl 08:05 »
Igår skattade vi för första gången i år, jag kunde ta en låda med täckta ramar från vart o ett av mina tre samhällen. 45 kilo, mycket kladd och god nyslungad honung på mellanmålsmackan blev det :)

Nu står ympen i kylen och på tisdag/onsdag skall honungen tappas!

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Suresh

• -
SV: Första skattningen
« Svar #1 skrivet: 22 jun-08 kl 08:17 »
En ram med 2 kg plockad..

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 22 jun-08 kl 10:26 »
Vi hämtade in 23 ramar (totalt från 3 av samhällena) nu i veckan. De får stå i "biutrymmet" tills det är dags att slunga sommarens totala skörd. Lådorna är märkta med "försommar". Snittvikt på ramarna var 2,5 kilo och då får man dra av vikten för tom utbyggd vaxram som är 400g.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 22 jun-08 kl 11:23 »
anette, hur förvarar du ramarna tills du slungar? Vilken temperatur?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 22 jun-08 kl 12:11 »
anette, hur förvarar du ramarna tills du slungar? Vilken temperatur?
Rumstemperatur (eller något över rumstemp.) och torrt.
Vi har ett rum som så småningom skall bli duschrum men där vattnet ännu inte är indraget. Det ligger på sydsidan av huset och blir rätt varmt. Men egentligen tror jag inte att temperaturen är så viktig om den bara ligger över 12-15 grader (så att vaxet inte drabbas av mögel), det viktigaste är nog att det är torrt. Och naturligtvis bi- och mussäkert.

Förra året använde jag samma rum när jag avfuktade de sist skattade ramarna, de var ju dåligt täckta och möjligen hade regnet bidragit till att binas avfuktning gått sämre än väntat. I alla fall så ställde jag in en avfuktare och drog på så sätt ner vattenhalten till "rätt" halt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #5 skrivet: 27 jul-08 kl 08:45 »
vart i processen befinner sig nektarn på väg till att bli honung när man slungar ramar som inte är täckta?

varför inte lämna dessa ramar hos bina tills de är täckta?

Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 27 jul-08 kl 08:58 »
vart i processen befinner sig nektarn på väg till att bli honung när man slungar ramar som inte är täckta?

varför inte lämna dessa ramar hos bina tills de är täckta?

Om sommaren går mot sitt slut och det inte finns någon mer nektar att dra in för att fylla ramarna med, så finns det väl inget annat att göra än att ta ramarna, trots att de inte är täckta, vid slutskattningen? Eller??

Och menar du att honungen i de otäckta ramarna inte skulle hunnit bli färdig? Förtydliga gärna din tanke, för vad mer än att avfukta honungen återstår innan den täcks?

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #7 skrivet: 27 jul-08 kl 10:10 »

nektarn omvandlas till honung av binas enzymer när de "tuggar" nektarn på väg hem och vid överlämnandet till hemmabina. det som bina sedan förvarar i cellerna är redan honung (om jag har förstått saken rätt), men utspädd. det enda som återstår är helt enkelt, precis som anette i bugared skriver, att avfukta honungen.

i hälsingland har det inte varit någon vidare bra sommar. trodde först att det var för att mina samhällen var svaga i våras och att ett lyckades svärma ... jag vet att jag får skylla mig själv. men det är lika illa för de andra i föreningen som det verkar.
har silat två ramar för eget behov - vem klarar sig utan honung till jordgubbarna? :P
jag blir glad om jag får 20-30 kg på mitt återstående samhälle (plus avläggare)

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 27 jul-08 kl 11:30 »
Inte heller här blir det något bra resultat för tyvärr så blommar inte lindarna i år. Risken finns att jag får nöja mig med det jag fått in vid  försommar- och midsommardragen.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #9 skrivet: 27 jul-08 kl 20:28 »
Jag fick skatta 17 ramar från de två stora samhällena förra veckan, ca 22 kg tappat, ympat och klart.   :D

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #10 skrivet: 27 jul-08 kl 20:48 »
här i västerbotten är skattningen fortfarande 3-4 veckor bort men sist jag tittade hade jag 20 ramar i ett samhälle som såg lovande ut (dvs halvtäckt och resten fylld med vätska) och drygt 10 i den andra mindre samhälle. Eftersom detta är mitt första säsong har jag inget att jämföra med men det känns rätt ¨å bra ändå.  forutom att min mindre samhälle fortsätta att bygga svarmceller även om det är snart frost på gång. :o

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 30 jul-08 kl 14:48 »
22 kilo har jag slungat idag!

Förra gången (runt midsommar) var honungen svår att sila men idag gick det jättelätt! Beror det på vattenhalten? Jag tror att den var väldigt låg i försommarhonungen.

Det kommer att bli en del vanlig honung (ympen skall strax göras), flytande honung på flaska och smaksatt honung!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #12 skrivet: 31 jul-08 kl 09:58 »
Vi slungade fantastiska 88 kg på 4 kupor! Nöjd! Nästa skattning verkar bli mycket mindre.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser