En fråga, någon påstod att kombucha är hallucinogent. Det har jag inte hört ngt om... Stämmer det?
Är det någon som provat att använda ett emaljerat kärl att göra kombucha i? Jag har en stor "kaffekanna", som rymmer minst 10 l som jag skulle vilja använda till att göra kombucha i. Den är ju stor, mörk, och har naturlig ventilering i pipen. Emaljen är helt hel på insidan.Dela gärna med er av erfarenheter och tankar.
Men emalj är ju nästan som glas, det blir ingen direktkontakt med metallen, och emalj tål syra mycket bra, så länge den är hel, vilket den oftast är på insidan av ett kärl, om man inte tappat något i det. Min emalj är helt hel, och jag har för tillfället inget annat kärl som är så stort, så jag tror att jag provar. Återkommer med rapport om resultatet.
när den är mellan 0,5-1cm tjock är den nog ganska lagom.flyter och sjunker gör de lite som de känner för ligger de på ytan brukar det bildas mer och mer och de blir tjocka och fina.även små svampar fungerar men då de är svagare och jäser saktare. kan vara bra att ha lite mera startkultur till en liten svamp för att få lägre ph och då minska risken för mögel och annan tok.så ibland får man smaka av för att se om det är klart, då det blir klart lite olika fort beroende på mängden svamp.hoppas detta hjälper lite!