Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mini getter  (läst 3826 gånger)

camnis

Mini getter
« skrivet: 21 jun-08 kl 09:56 »
Hejsan

Jag tänkte bara fråga ifall det finns någon slags dvärg get ras...
funderar på att skaffa ett par getter , men har inte så jätte stora utrymmen innomhus, men jag har stora beten.

M.V.H

Johan Gustafsson

godegården

SV: Mini getter
« Svar #1 skrivet: 21 jun-08 kl 10:25 »
Afrikanska dvärggetter blir inte så stora

Annars kanske det går att göra någon liten utbyggnad? Dom behöver ju inget avancerat eller stort.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-08 kl 10:16 »
Vi har tre afrikanska dvärggetter som går utomhus året runt. Jag har byggt ett litet vindskydd med tak och tre väggar åt dem och det verkar räcka bra. Vid extrema väder har jag ett gammalt hönshus en bit bort som jag tar in dem i.

Fråga på om du vill veta något annat eller ha några bilder eller så!  :)

Nu såg jag förresten att du också bor i Östergötland. Du kan ju alltid komma hit och titta om du vill.

Lycka till!
harstorp4.se

camnis

« Svar #3 skrivet: 23 jun-08 kl 21:06 »
Vad har ni för slags stängsel till getterna, jag har nu stängsel till hästarna, med två st el rep på varje stolpe, kanske kan räcka att kompletara det??
Hur benägna är dom att villja komma ut , utanför stängslet, vill dom hoppa osv.
Hur höga är getterna.
Vad ger ni för foder, kan man ge hö och kanske havre..

//Johan Gustafsson

godegården

« Svar #4 skrivet: 23 jun-08 kl 21:41 »
Angående stänge finns här mängder av trådar kring det ämnet.

Själv så går min med korna så jag har vanligt elstängsel till dom, så stannar dom inne så stannar hon inne.

I foder väg så funkar hö utmärkt året runt om du inte har grönbete. Aldrig fel att kasta till dom någon gren. Havre eller kraftfoder går bra.

Gummirumpa

« Svar #5 skrivet: 29 jun-08 kl 15:29 »
Jag och min syster försöker övertala våra föreldrar att skaffa getter,  nån mini ras.
Vi har ganska stort utrymme som dom kan beta på men finns det nått som dom inte tål eller som inte är bra för dom, det växer allt möjligt i det där gräset, hur gör man om det är nått dom inte tål som finns där, ska man typ gå och plocka upp det eller vet dom själva vad som inte ska ätas. Typ som att kor inte äter smörblommor för dom är giftiga.

godegården

« Svar #6 skrivet: 29 jun-08 kl 23:15 »
Rhododendron är inte så nyttigt för getter

Gummirumpa

« Svar #7 skrivet: 30 jun-08 kl 20:27 »
Har kollat det, tror inte vi har det där uppe.
Nått annat som inte är bra? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare
Bokohammare, Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser