Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inga ägg  (läst 1133 gånger)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
inga ägg
« skrivet: 20 jun-08 kl 10:21 »
hej,

jag tittade efter ägg idag men hittade inte några.... Det finns två alternativ,

jag har klämt drottningen...

en ny drottning har kommit till och inte blivit aggläggande än....

även i avläggaren finns det inga ägg men de 5 drottningceller jag la dit har kläckts....

vad skulle ni ha gjort???

en ny inköpt drottning ( inköps tid tre veckor)?

låt de bara va och se hur det utvecklas?

det finns inga drotttning celler kvar och inte heller några ägg....

helt förvirrad

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

wictor

SV: inga ägg
« Svar #1 skrivet: 20 jun-08 kl 15:10 »
nu i månadsskiftet juni/juli så är det många samhällen som står mitt i ett byte.

Det tar uppemot tre veckor innan det finns nya ägg igen. Drabbas inte av tvivel och förtvivlan.

Åk på semester istället, strunta i bina. Först om tre-fyra veckor kan du se vad som händer...

De samhällen som har svärmat har bara ungdrottning, hon behöver paras och bli äggläggande. Det tar sin tid. Och någon honung kan man ju glömma att hämta ur ett sånt samhälle.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-08 kl 10:06 »
Du har säkert ungdrottningar på gång eller födda i din kupa, därav inget nylagt yngel.
Gör som Wictor sa och vänta 2-3-4 veckor och gör en koll då. Först då kan du se om där saknas drottning eller ej. Beställ gärna en ny drottning nu med leverans om ca 1 månad. Det går inte att byta drottning i ett samhälle som håller på att svarma eller är mitt i ett eget byte. Bina måste göra klart detta först innan du kan skifta in den drottningen som du vill att de skall ha sedan.
Byt den för att undvuika att du fortsättningsvis till nästa år får svärmbin även då.

Lycka till.
//Roger

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #3 skrivet: 23 jun-08 kl 12:27 »
tack för hjälpen.. det är nog tålamod som gäller än så länge......

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser