Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skulle gås kunna adoptera ällingar?  (läst 1854 gånger)

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
skulle gås kunna adoptera ällingar?
« skrivet: 18 jun-08 kl 06:04 »
Hej, min kära gåsmor Kristina har legat en månad och mer nu på sina ägg, men det blir inget verkar det som. Jaghar planer på att skaffa löpankor. Vad tror ni om att byta ut gåsäggen mot ällingar? Kommer hon att acceptera dem tror ni? Vill inte att hon ska behöva vara barnlös när hon legat så duktigt....
Den som har en lever får se

lindelou

• -
SV: skulle gås kunna adoptera ällingar?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-08 kl 14:33 »
Jag har gjort så med hönor,fast då har hönan redan fått någon enstaka själv och sedan har jag lagt ut från kläcken. Jag gömmer adoptivbarnen och stoppar snabbt under dom bakifrån så hon inte ser:-) Någon enstaka gång har jag gjort det med hönor som inte fått än också och det har lyckats i vissa fall. Prova! Jag tror inte det spelar någon roll för henne vilka slags bebisar hon får. Min gåshanne gick en längre tid med en påfågel. Nu har han ankkompisar som han skyddar mot allt ont i världen. Men flera år efteråt så svarar dom varandra fast dom trivs bättre i sina nya sällskap. För honom har aldrig sorten spelat roll,bara sällskapet.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 18 jun-08 kl 21:51 »
Det är nog svårt att få henne att adoptera nåt som inte är en gås. Gäss är svårare med det. Mina gäss adopterar alla gässlingar de kommer åt men skulle utan att tveka döda alla ankungar som kom i deras väg. Bättre att låta henne vara lottlös eller skaffa gässlingar. Mina adopterar alla storlekar på ungar  :D

lindelou

• -
« Svar #3 skrivet: 19 jun-08 kl 15:31 »
Om någon med erfarenhet av just gås vet att det förmodligen inte skulle funka så lyd inte mitt råd att prova. Min erfarenhet sträcker sig till höns. Prova som Nettis skriver med gässlingar då,så får hon lön för mödan.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 20 jun-08 kl 09:14 »
Fast jag kan inte garantera att hon tar emot gässlingar heller men chansen är mycket större än med ankungar.

De djuren som jag hade förra året tog sig an ungarna efter nån vecka efter det att jag hade släppt ut ungarna till dem. Men de jag har i år tog dem på en gång. Jag hann knappt backa bort från transportburen som jag hade burit ut dem i.

Se bara till att de har gott om plats så inte ungarna blir trängda och var beredd om hon skulle ge sig på dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1559 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser