Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta drottningen  (läst 4898 gånger)

steffe

Hitta drottningen
« skrivet: 17 jun-08 kl 15:29 »
Hej, ett av mina samhällen är på gång att svärma.
Så jag plockade isär och tänkte göra en avläggare .
Jag tog bort alla viseceller utom en och försökte hitta drottningen men förgäves.
kollade igenom yngelrummet 2gånger, gick inte att hitta henne och att stå där och sila har jag inte lust med.
Kan nämna att jag igår hörde ungdrottningen mana.Lite konstigt, då borde ju den gamla redan svärmat
eller kanske har ett stilla byte ägt rum?
Jag vet att drottningen bantar ner sig innan svärm men hur ser hon ut då ?
Har hon bantat ner sig till storlek arbetsbi eller?
Skulle vara skoj att se ett bildexempel.

steffe

SV: Hitta drottningen
« Svar #1 skrivet: 22 jun-08 kl 11:51 »
Ok,vi bantar ner det lite.
Finns det någon bild på en nerbantad drottning?
Jag har letat en del på nätet men ej funnit någon.
Tack på förhand.

Dunderhonung

« Svar #2 skrivet: 22 jun-08 kl 13:12 »
Hej!
När bina skall svärma bygger de flera drottningceller, men när de gör ett stilla byte bygger de bara en, antagligen har/vill dina bin svärmat/svärma.

Ta hem några bigrannar för att kolla igenom hela yngelrummet, ju fler ögon, desto lättare att hitta drottningen, när ni sedan hittat henne se till att märka henne. Årets drottningar märks med röd färg, men det spelar inte så stor roll vilken färg det är. Har du ingen märkfärg kan du använda nagellack.

Bilder har jag inga, har nog alldrig sett en nerbantad drottning heller.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 22 jun-08 kl 13:37 »
Prova att kolla igenom samhället utan att använda rök. Jag har lättare att hitta drottningarna när jag inte använder röken.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

steffe

« Svar #4 skrivet: 22 jun-08 kl 15:25 »
Ok,tackar tackar då får jag fixa fram flera ögonpar :)

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 24 jun-08 kl 10:21 »
Nu är det min "tur" att leta förgäves efter en drottning som skall nypas. Den nya är redan inköpt och har fått tillbringa natten i en byxficka i hallen. Vi letade igenom samhället 2 ggr igår, men då vädret var uruselt så var alla bin inne, kanske därför det inte gick att hitta henne.
Vad som däremot bekymrar mig är frånvaron av otäckt yngel och att jag inte såg några ägg (många bin på kakorna), bara täckt yngel. Jag (tror) jag såg henne för en vecka sen, men jag kan ha blandat ihop eftersom jag slarvade med att skriva i dagboken.

Vi får göra ett nytt försök idag och om vi inte hittar henne så gör vi en avläggare från ett annat samhälle som sen får slås ihop med det som hon egentligen skall till....Vad tror ni om det?
Eller har ni några andra tips om hur man helst hittar, men i alla fall undviker att få med den gamla drottningen, när man tillsätter en ny? Vädret är ju inte precis gynnsamt och de flesta bina sitter troligtvis inne även idag.

Den nya kan ju inte sitta i byxfickan hur länge som helst...........Eller?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 jun-08 kl 12:15 »
Annette, glöm inte ge drottningen i försändelseburennågra droppar vatten på nätet om hon blir sittandes länge. Mat har hon i buren med det är svårt med vattnet.

Om du inte lyckas finna den drottning du vill ha bort så gör en 1 eller 2 rams avläggare från ett annat samhälle och sätt ner henne där. Då vinner du mer tid till att leta efter den drottningen i det samhället som du verkligen vill ha bort.

Hoppas att det går vägen idag.
//Roger

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 24 jun-08 kl 13:22 »
Annette, glöm inte ge drottningen i försändelseburennågra droppar vatten på nätet om hon blir sittandes länge. Mat har hon i buren med det är svårt med vattnet.

Om du inte lyckas finna den drottning du vill ha bort så gör en 1 eller 2 rams avläggare från ett annat samhälle och sätt ner henne där. Då vinner du mer tid till att leta efter den drottningen i det samhället som du verkligen vill ha bort.

Hoppas att det går vägen idag.
//Roger
Tack, vatten hade jag alldeles glömt bort...sprang genast och gav henne lite på gallret som du skrev.

Ja, vi gör nog en ny avläggare eftersom det finns misstankar om att det inte står rätt till med den gamla drottningen, hittade nämligen utätna viseceller på några av ramarna, inga ägg och inga otäckta larver. Nu var det ju skettväder när vi kollade igår, och alla bin var samlade på ramarna, vilket gjorde det svårt att se nåt alls, men visecellerna har jag inte lagt märke till innan och risken finns väl att det är en ny drottning ute och flyger om inte annat. Vi avvaktar och ser hur det utvecklar sig och under tiden får drottningen en egen kuppe med lite trevligt sällskap, utbyggda ramar att lägga ägg i och mat "från ovan".

wictor

« Svar #8 skrivet: 24 jun-08 kl 14:43 »
Du kan flytta bort den gamla kupan ett antal meter också, och ställa den lilla avläggaren på dess gamla plats med ett par yngelramar och den nya drottningen i bur, peta ut den mesta foderdegen så hon äts ut på nåt dygn.

Då kommer alla flygbin att återvända till sin gamla plats - den nya avläggaren. Och du har snart lite ungbin från yngelramarna. Och om tre veckor har nu nya fina bin från den nya drottningen!
Så får du en stark avläggare.

Kom ihåg att fodra det "gamla" bortflyttade samhället lite, de förlorar ju alla flygbina och kan behöva framför allt vatten men även lite näring.

Har du ingen äggläggande drottning om två-tre veckor i det bortflyttade samhället så är det bäst att endera ge dem en ny drottning - eller alternativt slå ihop bina med den nya starka avläggaren med den fina köpedrottningen så kommer du att få ett riktigt starkt samhälle innan vintern.

Nu hoppas vi på gott parningsväder den närmaste veckan. Inget händer i mina Apideor heller... dom bara går där och sur(r)ar...

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 25 jun-08 kl 12:36 »
Idag hittade jag den försvunna drottningen :o :D.....eller rättare sagt hennes efterträdare. Bina hade själva gjort det jag ville försöka mig på, nämligen att dra upp en dotter till den gamla damen. Jag hittar däremot inga ägg, så jag vet inte om hon har varit ute på parningsstråt, men det kanske dröjer lite innan hon börjar lägga ägg?
Tjock och fin var hon i alla fall.

Så jag nöp drottningen i ett av mina andra samhällen, en från förra året, men en dåligt parad som inte lägger några ägg, bara går och skrotar. Hon har rätt bra med bin i kupan, men ingen honung till skattlådorna, så där sätter jag min nyaste avläggare, den med den nyinköpta drottningen. Den avläggaren verkar nämligen vara lite utsatt och det ser ut att flyga alltför mycket bin in och ut ur den. Så ikväll, när alla "rövare" flugit hem till sitt så tar jag och slår ihop det nu viselösa samhället med den nya avläggaren. Gissar att jag gör bäst i att ha tidningspapper emellan som vanligt?

Har det nån betydelse att den nya drottningen ännu inte är utäten?

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 01 jul-08 kl 18:24 »
"Hitta drottningen" fortsätter. Nu är det i avläggaren där det följde med, alt. kläcktes, en drottning, för jag kan bara inte hitta henne.
Antingen var det inte hon som lagt äggen jag såg just när jag hittade henne förra veckan, utan är just nu ute och parar sig, eller också är hon död. Inga ägg i den avläggaren just nu i alla fall, och de larvceller som höll på att täckas såg allt lite pucklade ut.

Jaja....sökandet fortsätter men för att gardera mig så hängde jag in en ram med yngel i blandade storlekar från ett annat samhälle. Får se  om bina matar upp en ny drottning, gör de inte det så finns väl den andra nånstans.

Fortsättning följer.....................

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 04 jul-08 kl 20:57 »
Idag fanns hon där när jag tittade efter :-*. Hon har väl varit ute på drönarträffar de gånger jag letat.

wictor

« Svar #12 skrivet: 04 jul-08 kl 22:25 »
Den drottningen har nog funnits där hela tiden.
Till all lycka för dig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser