Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spridning av bekämpningsmedel  (läst 1155 gånger)

cilla 75

spridning av bekämpningsmedel
« skrivet: 17 jun-08 kl 11:13 »
Hej!
Det är så att bonden som har åkrarna jämte mina hästhagar är ute och sprider bekämpningsmedel.
Förra året  körde han så nära så att det kom in i mina hagar... Får han verlkigen göra så?
Är det någon här som känner till reglerna?
Tacksam för svar.
Mvh/Cilla

anette i bugared

• -
SV: spridning av bekämpningsmedel
« Svar #1 skrivet: 17 jun-08 kl 11:47 »
Han får inte sprida så att det hamnar utanför hans egna marker. Så här står det i Naturvårdsverkets föreskrifter

"Skyddsavstånd
5 § Vid spridning och annan hantering av bekämpningsmedel samt vid rengöring av spridningsutrustning är den som utför detta skyldig att bestämma och iaktta de skyddsavstånd som med hänsyn till omständigheterna är nödvändiga till skydd för vattentäkter, sjöar och vattendrag samt omgivande mark och annans egendom.

Här står det mer
 http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs1997/ar_97_3.pdf
men helt klart är att din granne begår ett lagbrott när hans bekämpningsmedel hamnar på dina ägor. (Såvida du inte hyr hagmarken av honom, men jag förutsätter att det är din mark.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

guba

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jun-08 kl 12:58 »
Hamnar bekämpningsmedlet på din sida så har han gjort fel. Beroende på vad han sprutar så skall han vara behörig, annars får han inte spruta alls.

Har man bekymmer med grannar som sprutar vind för våg så är en liten vindmätare en bra investering.
Blåser det för mycket får han inte heller sprida och det skall han veta om. Med vindmätaren kan du visa honom att det blåser för mycket och han kan knappast säga emot, se till att ha vittnen på mätningen.

cilla 75

« Svar #3 skrivet: 17 jun-08 kl 13:13 »
Ja,det är vår mark. Han "råkade" dessutom plöja in flera meter på våran mark i våras....typ klippte av halva vårt traktorspår som vi har runt vår mark. Jag vill inte bråka,men man börjar ju helt klart bli lite grinig.. Var köper man en vindmätare?
Tack för svaren
Mvh/Cilla

covboy

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 jun-08 kl 21:51 »
Du bör kontakta din ganne och ha en rågång med honom ! Då kan ni diskutera ogräsbekämpning på samma gång :P

Man borde inte spruta före kl 20:00 om man tänker på insekterna (bina,nyckelpigor)

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
Numera, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser